مجله الکترونیکی دیالنز 22 مهر ماه 1400 815

آشنایی با چشم پزشکی و وظایف آن

چشم‌پزشکی یا افتالمولوژی (Ophthalmology) شاخه‌ای از پزشکی است که با آناتومی، فیزیولوژی و بیماری های چشم، پلک و مجرای اشکی سروکار دارد. مهارت یک متخصص چشم، درتشخیص و درمان بیماری های طبی و جراحی چشم انسان است.

با این مقاله از مجله الکترونیکی دیالنز با وظایف و مهارت‌های یک چشم پزشک آشنا می شوید.

تعریف شغل و حرفه چشم‌پزشکی

مهارت یک متخصص چشم در تشخیص و درمان بیماری‌های طبی و جراحی چشم انسان که می‌تواند دچار حوادث و بیماری‌های مختلفی گردد مانند: نزدیک بینی، پیرچشمی، کورنگی، گل مژه، دکولمان شبکیه و… مؤثر است

مسئولیت تشخیص، پیشگیری و درمان تمامی بیماری‌های چشمی و مشکلات بینایی با چشم‌پزشکان است، اما چشم‌پزشکان فوق‌تخصص بیشتر بیماری‌های خاص مانند: گلوکم، بیماری‌های شبکه‌ای نظیر دژنرسانس ماکولار، دیابت چشمی، بیماری‌های قرنیه‌ای، آب مروارید، مواردی شامل کودکان یا بیماری‌های چشمی کودکان، مواردی با علل عصبی یا ساختاری، نظیر مشکلات عصب بینایی، حرکات غیرعادی چشم، دوبینی، و برخی انواع از دست دادن بینایی، مواردی شامل عملیات جراحی پیچیده، نظیر جراحی ترمیمی یا ترمیم بینایی پیشرفته و… را کنترل و درمان می‌کنند.

مهارت و دانش های مورد نیاز چشم پزشک

چشم پزشکان مانند شغل های پزشکی دیگر باید افرادی دقیق و جزئی نگر باشند. زیرا کارشان مرتبط با سلامتی انسانها می باشد بنابراین داشتن دقت در این افراد امری ضروری است.

چشم پزشکان باید دارای توانایی بالایی باشند زیرا گاهی اوقات مجبور به کار کردن در ساعت کاری های بیشتری هستند و این کار باید با تمرکز کامل انجام شود. بنابراین باید افرادی باشند که توانایی جسمی خوبی دارند و در برابر انجام دادن کارهای پی در پی تمرکز خود را از دست ندهند.

ارتباط برقرار کردن از جمله ویژگی هایی است که هر پزشک باید داشته باشد تا بیمار بتواند به سادگی با او ارتباط برقرار کند.

اگر این افراد توانایی توضیح دادن خوبی نداشته باشند بیمار نمی تواند توصیه های پزشک خود را به خوبی درک کند. هم چنین باید شنونده خوبی باشند و با حوصله و تمرکز به حرفهای بیمار گوش بدهند.

پزشکان باید از از جدیدترین تکنیکها آگاه باشند و در علم پزشکی به روز باشند.

استعداد داشتن در درک علوم ریاضی برای همه پزشکان و چشم پزشکان ضروری است.

وظایف چشم پزشک:

انجام معاینات دقیق چشمی و تجویز دارو

بررسی و تشخیص نقص ها، صدمات و بیماری های چشم

درمان بیماری ها و نقص های چشمی با کمک دارو یا انواع عمل های جراحی

مشورت با دیگر پزشکان

انجام جراحی بیمار (در صورت لزوم)

نظارت بر بیماران پس از عمل

دادن آرامش به بیماران و راهنمایی های تخصصی لازم به آنها

 فرصت های شغلی و بازارکار چشم پزشک

اغلب چشم پزشکان به صورت مستقل کار می کنند. البته برخی نیز در بیمارستان ها یا کلینیک ها استخدام می شوند. در صورت علاقه به مباحث علمی و آموزش، چشم پزشک می تواند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تدریس کرده و در کنار آن به تحقیقات علمی نیز بپردازد

چه کسانی باید به چشم پزشک مراجعه کنند؟

اغلب افراد باید با نشانه‌های بیماری چشمی نظیر موارد زیر، به چشم پزشک مراجعه می‌کنند:

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم رشته چشم پزشکی را از جهت های مختلف مورد بررسی قرار دهیم تا شما برای گام برداشتن به سوی هدفتان دقیق تر و راحت تر تصمیم بگیرید. امیدواریم که با خواندن این مقاله شما را در برداشتن گام هایتان هدفمندتر کرده باشیم. و اطلاعات مناسب و لازمی را دریافت کرده باشید.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب