مجله الکترونیکی دیالنز 17 فروردین ماه 1401 565

آفتاب سوختگی چشم یا فوتوکراتیت چیست؟

اگر خواستید برای اسکی یا کنار ساحل بدون یک محافظ برای چشم هایتان بروید، ، بدانید که چشم هایتان هم مثل صورت تان دچار آفتاب سوختگی خواهند شد.

آفتاب سوختگی شدید چشم ها به خاطر اشعه ماورابنفش خورشید می باشد، مثل آن هایی که در برابر آفتاب قرار می گیرند. این شرایط فوتوکراتیت نامیده می شود. در این مقاله از مجله الکترونیکی دیالنز درباره آفتاب سوختگی چشم و راههای پیشگیری از آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهیم داد .

فوتوکراتیت، یا کراتیتیس اشعه ماورابنفش، یک التهاب قرنیه می باشد که مایع شفافی جلوی چشم را می گیرد.

حفاظت از چشم در برابر اشعه uv تنها راهیست که برای جلوگیری از آفتاب سوختگی چشم در نظر گرفته می شود.

علائم آفتاب سوختگی چیست؟

از جمله نشانه های آفتاب سوختگی چشم عبارتند از:

سوزش چشم

حساسیت به نور

چشم درد

قرمزی

پارگی

ورم

تاری دید

احساس پیچش در پلک

احساس وجود شن و سنگریزه در چشم

آب آمدن از چشم‌ها

دیدن هاله در اطراف منبع نور

کاهش بینایی به طور موقت یا تغییر رنگ در بینایی تان (که البته این نشانه کمیاب است)

فوتوکراتیت به چه دلیل رخ می دهد؟

فوتوکراتیت اغلب بر اثر انعکاس نور خورشید از یک سطح رخ می دهد. یکی از رایج ترین راه های وقوع فوتوکراتیت، از ورزش های زمستانی است چون برف سفید نور خورشید را به چشم های ما بازتاب می دهد. این پدیده بیشتر به برف کوری مشهور است.

حضور بر روی آب هم می تواند شما را دچار این مشکل کند چون آب هم نور خورشید را بازتاب می دهد یا حتی در ساحل اگر شن ها نور خورشید را بازتاب دهند. نگاه مستقیم به خورشید یا حضور طولانی مدت در فضای باز بدون داشتن محافظ چشم مناسب هم ممکن است باعث بروز این مشکل شود.

پرتوهای فرابنفش خورشید به سلول ها و دی‌ان‌ای آن ها صدمه می زنند. همین امر است که باعث واکنش هایی چون آفتاب سوختگی می شود اما اگر با عینک آفتابی، کلاه، رفتن به سایه یا ترکیب این ها از چشم های خود مراقبت نکنید، پرتوهای فرابنفش می توانند به چشم های شما هم آسیب بزنند.

نقش اشعه ماورای بنفش (UV) در آفتاب‌سوختگی‌ چشم‌ها

وقتی جوشکاران بدون استفاده از محافظ جوشکاری می‌کنند، دچار سوزش چشم می‌شوند.علت این سوزش زخم‌های ایجاد شده روی قرنیه است که باعث می‌شود این افراد به نور حساس شوند، اشک ریزش پیدا کنند و تا مدتی نتوانند چشم‌هایشان را باز نگه دارند.

حالا اگر اشعه ماورای‌بنفش برای مدتی طولانی به چشم بتابد، همین عوارض را ایجاد خواهد کرد.به همین دلیل اگر برای مدتی طولانی در برف راه بروید یا کنار دریا بمانید ،ممکن است دچار این حالات شوید و منجر به انواع خاصی از بیماری های چشم می شود مانند:

آب مروارید(خصوص میان افراد سیگاری احتمال ابتلا به آب مروارید بیشتر می‌شود.)

دژنراسیون ماکولا طبق سن

سرطان پلک

فوتو کراتیت چقدر به طول می انجامد؟

بسته به شدت سوختگی ممکن است بین ۶ تا ۴۸ ساعت علائم داشته باشید.

فوفوکراتیت مثل آفتاب سوختگی پوست است – گاهی سوختگی جزئی است و خود به خود خوب می شود و کافی است به خودتان فشار نیاورید و دوباره در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

مانند آفتاب سوختگی پوست، وقتی متوجه علائم فوتوکراتیت می شوید که دیگر دیر است و سلول ها آسیب دیده اند. به همین دلیل است که به محض اینکه متوجه علائم فوتوکراتیت در خود شدید، باید به فضای بسته، درون یک اتاق تاریک بروید.

اگر لنز داشتید، آن ها را بیرون آورید تا چشم هایتان بیش از این تحریک و اذیت نشود. گذاشتن کمپرس سرد بر روی چشم ها می تواند به تسکین ناراحتی کمک کند. مصرف مسکن های بدون نسخه ی ضد التهاب مانند ایبوپروفن هم می تواند همین اثر را داشته باشد.

احتمال بروز آفتاب سوختگی چشم ها در شرایط زیر بیشتر است

زمان زیادی را در خارج از منزل در زیر نور آفتاب بگذرانید.

در فعالیت هایی مانند کوه نوردی، پیاده روی، اسکی و شنا شرکت کنید.

در محیط هایی که اشعه ماوراء بنفش در آن وجود دارد زندگی یا کار کنید.

در ارتفاعات بالاتر (قرار گرفتن بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش) یا در کمربند خورشید زندگی کنید.

افرادی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به این اختلال هستند، بیش از سایرین باید به فکر محافظت از چشمان خود باشند.

پیشگیری از سوختگی قرنیه و دیگر مشکلات چشمی

راحت ترین راه برای محافظت از چشم ها در برابر آفتاب سوختگی، زدن عینک آفتابی است. با این حال، همه عینک های آفتابی را به یک شکل درست نمی کنند.

این ها ویژگی هایی هستند که هنگام خرید عینک آفتابی باید مدنظر داشته باشید تا بتوانید بیشترین محافظت را از چشم های خود در برابر فوتوکراتیت داشته باشید:

-محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش: بهترین نوع آن محافظت صددرصدی یا UV400 است که جلوی ۹۹ تا ۱۰۰ درصد پرتوهای فرابنفش را می گیرد.

-لنزهای پولاریزه که می توانند اثر بازتاب نور را کاهش دهند

-بزرگ تر بودن فریم عینک برای حفظ قسمت های بیشتری از سطح

فریم های کوچک تر محافظت کمتری ایجاد می کنند، نه تنها از جلو، بلکه همینطور از بالا، پایین و کناره ها. فریم های بزرگ تر سطح بیشتری را می پوشانند اما کماکان از کناره ها با پرتوهای فرابنفش سر و کار پیدا می کنید، امری که می تواند باز هم باعث آسیب شود.

-عینک هایی که دور چشم ها را کامل می پوشانند گرچه چندان مد نیستند اما محافظت بیشتری ایجاد می کنند چون اجازه ی ورود پرتوهای فرابنفش از کناره ها را نمی دهد.

-برای ایجاد محافظت بیشتر، به خصوص اگر از فریم های کوچک تری استفاده می کنید، کلاه به سر بگذارید تا روی چشم هایتان سایه بیفتد یا زیر چتر بنشینید.

چگونه میتوان آفتاب سوختگی چشم را بهبود بخشید

شما می توانید با یکسری روش های اولیه آفتاب سوختگی چشم را بهبود ببخشید :

-اگر لنز به چشم دارید آنها را بیرون بیاورید.

-از مالش چشم جلوگیری کنید.

-از کمپرس سرد استفاده کنید.

-دارو بخورید. داروهای بدون نسخه برای کاهش سردرد.

-همیشه ار عینک آفتابی استفاده کنید.

-قطره چشم یا قطره روان کننده چشم یا اشک مصنوعی می تواند برای روانکاری چشم تان کمک کند.

-چشمهایتان را آرایش نکنید زیرا استفاده از ریمل و …حساسیت چشم را بیشتر میکند.

-استراحت و وقفه‌های کوتاه مدت به هنگام استفاده از کامپیوتر.

سوالات رایجی که در مورد آفتاب سوختگی چشم به وجود می آید!

آفتاب‌سوختگی قرنیه چیست؟

در برف‌کوری، در نتیجه‌ی آفتاب‌سوختگی قرنیه، تاول‌های کوچکی روی سطح قرنیه تشکیل می‌شوند که بسیار دردناک است و موجب از دست دادن قدرت بینایی به طور موقت می‌شود.

 

چگونه میتوانیم آفتاب سوختگی چشم را بهبود ببخشیم ؟

آرایش کردن چشم و استفاده از لنز ممنوع، مالیدن چشم ممنوع.

استفاده از کمپرس سرد، قطره چشم و دارو.

همیشه ار عینک آفتابی استفاده کنید.

استراحت و وقفه‌های کوتاه مدت به هنگام استفاده از کامپیوتر.

 

آیا در زمستان هم چشمها دچار آفتاب سوختگی میشود؟

برف، ۸۵ درصد از پرتوهای فرابنفش خورشید را منعکس می‌کند که اصطلاحا «برف‌کوری» به آن گفته می‌شود.که بسیار دردناک است و گاهی موجب از دست دادن قدرت بینایی به طور موقت نیز می‌شود.

بنابراین لازم است که حتما از عینک‌های پهن آفتابی استفاده کنید تا چشم‌ها در برابر انعکاس نور از برف محافظت شوند.

 

نشانه های آفتاب سوختگی چشم‌ها چیست؟

باعث سوزش چشم ، حساسیت به نور، چشم درد، احساس وجود شن و سنگریزه در چشم، آب آمدن از چشم‌ها و دیدن هاله در اطراف منبع نور و قرمزی و…. است.

 

سخن آخر

 اختلال فوتوکراتیت در اثر آسیب قرنیه ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شود .همچنین ممکن است بینایی فرد تار و پلک ها قرمز و متورم شوند. این علائم در اثر آسیب موقت به سلول های سطح چشم ایجاد می شوند. خوشبختانه در اکثر مواقع این اختلال به خودی خود بهتر می شود و معمولاً هیچ آسیب دائمی ناشی از فوتوکراتیت وجود ندارد.

از آن جایی که این اختلال در اغلب مواقع خود به خود بهبود می یابد، می توان در خانه آن را مدیریت کرد. اما اگر علائم این اختلال بیش تر از حد معمول طول بکشد، باید به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب