مجله الکترونیکی دیالنز 25 اردیبهشت ماه 1400 1,201

از چه سنی می توان از لنز های تماسی استفاده کرد؟

استفاده از لنزهای تماسی برای زیبایی در بین جوانان و نوجوانان بسیار رایج شده است و والدین نگران هستند که نوجوانان شان با استفاده از این نوع لنزها به چشمهای خود آسیب نرسانند. مسئله مهم برای استفاده از لنزهای تماسی در بین نوجوانان این نیست که آیا سن آنها مناسب است یا خیر در واقع مشکل آن است که آیا آنها مسئولیت کافی برای مراقبت و انجام روند استفاده از لنزهای تماسی را دارند یا خیر.

به جز استفاده از لنزهای زیبایی بسیاری از نوجوانان برای اصلاح عیوب چشمی باید از عینک استفاده کنند و امروزه این افراد کم سن وسال به دنبال استفاده از لنز ها به جای عینک هستند.

 ضعف چشم یا عیوب انکساری

ضعف چشم یا عیوب انکساری از جمله مشکلات شایعی است که انسان با آن رو به رو است و در اثر اختلال در قدرت انکساری چشم ایجاد می‌شود. اساسا ۳ نوع ضعف چشم وجود دارد که نوع اول نزدیک‌بینی، نوع دوم دوربینی و سومین مورد آستیگماتیسم است. به طور متوسط بیش‌ از ۵۰ درصد افراد بالغ و میانسال نیاز به استفاده از عینک دارند.

اساسا ضعف بینایی هیچ ارتباطی با میزان مطالعه و کار مداوم چشمی ندارد. همچنین عدم استفاده از عینک یا وضعیت تغذیه نیز منجر به پیشرفت ضعف چشم نمی‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که ضعف بینایی صرفا جنبه ارثی دارد. این مشکل عموما از حدود سن ۱۳ تا ۱۹ سالگی شروع و سپس ثابت می‌شود. شاید به همین دلیل است که بسیاری از والدین این تصور را دارند که فرزندشان به دلیل مطالعه یا استفاده زیاد از کامپیوتر دچار ضعف بینایی شده‌اند. در حالی که هیچ فعایت شدید چشمی موجب ضعف بینایی نمی‌شود.

عینک ابزاری جهت اصلاح دید بسیاری از افراد است اما همین وسیله کمک‌دهنده در پاره‌ای موارد به صلاح بسیاری از افراد نیست؛ برای مثال استفاده از عینک برای فوتبالیست‌ها، کشتی‌گیران، شناگران و بسیاری دیگر از رشته‌های ورزشی امکان‌پذیر نیست. همچنین برای مشاغل خاصی نظیر خلبانان، ماموران آتش‌نشانی و نیروی انتظامی و نیروهای امدادی حین کار محدودیت ایجاد کرده و در پاره‌ای موارد امکان‌پذیر نیست. در ضمن افرادی که اختلاف بین‌ دو چشم‌شان بیش از ۲/۵ درجه باشد استفاده از عینک برایشان سرگیجه ایجاد کرده و قابل تحمل نخواهد بود. برای رفع این معضل می‌توان از لنزهای تماسی استفاده کرد اما افرادی که از لنز طبی استفاده می کنند، به طور مداوم باید مراقب چشمان خود باشند تا از ورود آلودگی به آنها جلوگیری شود. در صورتی که از لنز طبی به خوبی مراقبت نشود، موجب عفونت چشم، زخم قرنیه و حساس شدن چشم ها می شود. اگر فرد به این عوارض بی توجه باشد، پس از مدتی ممکن است به کوری وی نیز منجر شود.

   حتما بخوانید : عوامل مبتلا به عفونت چشم و راه های درمان عفونت چشم

سن استفاده از لنز طبی

بالغ بر ۴ میلیون کودک و نوجوان امریکایی زیر ۱۸ سال لنز طبی را جایگزین عینک طبی کرده اند به این خاطر که از لحاظ فیزیکی چشمان کودکان می تواند لنز را قبول کند بدون اینکه مشکلی برای او ایجاد شود و یا خطری او را تهدید کند.

سن استفاده از لنز طبی می تواند از نوزادی تا بزرگسال باشد، حتی جالب است بدانید برخی از نوزادانی که دچار بیماری های مادرزادی چشمی مثل، آب مروارید هستند از لنز طبی تماسی استفاده می کنند.

بهترین سن مناسب استفاده از لنز تماسی

با توجه به طراحی جدید و همچنین مدرن ترین مواد سازنده لنزهای تماسی این دسته از محصولات آرایشی _ طبی می توانند برای هر فردی در هر رده سنی از اطفال گرفته تا افراد میانسال و پیر بسیار مطلوب و قابل استفاده باشد؛ زیرا آنها محصولاتی سبک و کم حجم هستند که غالبا حساسیت زا نیستند و در صورت نگهداری صحیح می تواند در دراز مدت بسته به نوع لنز مورد مصرف قرار بگیرند.

اما گاهی اوقات برخی از لنزهای تماسی مانند لنزهای فصلی ممکن است رسوب گرفته و برای هر فردی در هر سنی مشکل آفرین شود که لازم است با نظافت صحیح از لنزها، از بروز چنین امری پیشگیری کرد. البته در مورد سن مناسب استفاده از لنز تماسی باید گفت استفاده از لنزهای دائم به جای عینک تنها در افراد بالاتر از 18 سال امکان پذیر است چرا که در سنین کمتر از 18 سال غالبا قرنیه افراد در حال تغییر است و ممکن است در تطابق اندازه لنز با قرنیه چشم اختلالاتی به وجود آید.

آیا فرزندم می تواند لنز را جایگزین عینک کند؟

برای اینکه بهتر متوجه شوید کودک یا نوجوان شما توانایی استفاده از لنز را دارد یا خیر بهتر است او را مورد بررسی مسئولیت های شخصی خود قرار دهید.

مثلا بینید لباس هایش را مرتب می کند؟  یا اتاق خودش را تمیز می کند؟ بهداشت عمومی خود را رعایت می کند؟ تکالیف مدرسه اش را مسولانه می پذیرد؟ در تمیز نگه داشتن دستشویی چه کار می کند؟

اگر دیدید که فرزندتان برای شستن دست و صورت خود، مسواک زدن، مرتب کردن اتاق و لباس های خود، بهداشت روزمره و شانه زدن موها و… سهل انگاری می کند مطمئن باشید برای استفاده از لنز طبی آمادگی لازم را ندارد و بهتر است از عینک استفاده کند.

ولی برعکس اگر دیدید فرزند شما در برابر این کارها مسئولیت پذیر است پس می توانید با خیال راحت برای او لنز طبی تهیه کنید.

یکی از مزایایی که استفاده از لنز طبی برای کودکان نسبت به بزرگسالان دارد این است که کودکان به ندرت دچار خشکی چشم می شود در نتیجه مشکلات چشمی ناشی از استفاده لنز آن ها را تهدید نمی کند.

سن مناسب برای استفاده از لنزهای تماسی

اینکه سن مناسب استفاده از لنز تماسی دقیقا چه رده سنی می باشد تنها بسته به نوع لنز و منظور استفاده از لنز دارد. چنانچه قصد دارید از لنزهای تماسی تنها برای زیبایی و تغییر رنگ قرنیه خود استفاده نماید قطعا هیچ محدودیتی برای به کار گرفتن آز آن وجود ندارد اما اگر تمایل دارید تا به منظور برداشتن عینک از لنزهای تماسی استفاده نمایید؛ حتما این کار را با توجه به نظر پزشک متخصص چشم خود انجام دهید.

درمان نزدیک بینی  با استفاده از لنز طبی چشم نمره دار در کودکان

سن استفاده از لنز طبی می تواند از زمان کودکی شروع شود و اختلالات چشمی را درمان کند. یکی از اختلالات شایع در زمان کودکی نزدیک بینی می باشد.کودکان با استفاده از لنزهای مخصوص می توانند به طور چشمگیری از روند و پیشرفت نزدیک بینی جلوگیری کنند.

بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده ی علمی، پزشکان به این نتیجه رسیده اند که لنزهای سخت نفوذ پذیر به گاز و همچنین لنزهای طبی نرم چند کانونی، به طور چشمگیری می تواند نزدیک بینی را در کودکان کنترل کند.

یک روش متداول دیگر برای کنترل و درمان نزدیک بینی در کودکان، تکنیک Ortho-K می باشد که توسط لنزهای سخت نفوذ پذیر به گاز می باشد.در این تکنیک کودک لنز را در زمان خواب داخل چشمش می گذارد و لنز را صبح از چشم خارج می کند، این تکنیک باعث می شود تا قرنیه کودک تغیییر شکل بدهد.در این تکنیک کودک می تواند در طول روز عینک را کنار بگذارد و به فعالیت روزانه اش برسد.درمان توسط این تکنیک همیشگی نیست و معمولا ۲۰ ماه زمان می برد تا نزدیک بینی کودک به طور چشم گیری کنترل و درمان شود.

دانشمندان نیوزلندی مدعی هستند که لنزهای تماسی نرم دو کانونی نسبت به لنزهای نرم معمولی بیشتر و بهتر می توانند به کنترل روند رشد نزدیک بینی در کودکان ۱۱ تا ۱۴ کمک کنند.

حال به چند سوال در مورد " استفاده از لنزهای تماسی توسط کودکان و نواجوانان " می پردازیم؟

آیا لنزهای تماسی بی‌خطرند؟

نوجوان باید بداند که لنزهایش را (حتی لنزهای رنگی بدون شماره) نباید به دوستانش امانت دهد یا آنها را بیش از میزان تعیین شده استفاده کند. معاینات منظم چشمی مهمند. باید به یاد داشت که اگر چشمها خوب به نظر نرسیدند یا احساس خوبی نداشتند یا خوب ندیدند باید برای ویزیت مراجعه شود. در صورت استفاده صحیح و رعایت بهداشت و دستورالعملهای کاربردی مانند هر وسیله دیگری، لنزهای تماسی بی خطرند. اما همین وسیله می تواند در اثر کوتاهی و عدم رعایت منجر به مشکلات شدید و وخیم گردد.

آیا خوابیدن با لنز اشکال دارد؟

همه لنزهای تماسی برای استفاده تمام وقت و خواب شبانه طراحی نشده اند. دیگر آنکه چشم هر شخصی ممکن است حتی در صورت بکار گیری لنز مناسب آمادگی استفاده شبانه روزی از لنز را نداشته باشد.

تجویز کننده لنز با توجه به شرایط چشم می تواند در مورد این قضیه بهتر قضاوت نماید. به علاوه استفاده از لنز در طول مدت خواب شبانه اندکی ریسک مشکلات مرتبط با سلامتی چشم را افزایش می دهد. پس سالمترین راه آن است که لنز هر شب از چشم خارج شود.

   این ویدیو رو حتما ببینید : عوارض خوابیدن با لنز چشم

چه نوع لنزی برای نوجوانان مناسب است؟

تجویز کننده لنز تصمیم می گیرد که کدام ترکیب بندی خواص لنز برای نوجوان مناسب تر است. این مهم با بررسی ساختمان چشم، اشک و حدت بینایی و تعیین نمره چشم و.... انجام می پذیرد.

کودکان از چه سنی از لنز استفاده کنند؟

بیشتر چشم پزشکان استفاده از لنز را پیش از سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی برای کودکان توصیه نمی‌کنند.

آیا برای نوجوانان لیزیک (عمل جراحی انکساری چشم) بهتر است یا لنز تماسی؟

لیزیک برای نوجوانان توصیه نمی‌گردد. حداقل سن برای این کار 18 تا 21 سالگی در نظر گرفته می شود. یک دلیل اصلی این است که چشم نوجوانان ممکن است هنوز از سالی به سال دیگر در حال تغییر باشد. مثلاَ در دوره تحصیلی دبیرستان و دانشگاه هر ساله نزدیک بینی اندکی بدتر می شود تا چشمها به یک تجویز ثابت تقریباَ در میانه دهه بیست برسند. اگر شماره چشمها به سرعت در حال تغییر باشد عمل لیزیک معقول نیست زیرا اثر جراحی مدت طولانی پایدار نخواهد ماند و تغییر می کند.

کلام آخر

برای استفاده از لنزهای تماسی ، نوجوانان باید متعهد شود که:

1)      استفاده و نگهداری از لنز را دقیقاَ طبق آموزشهای تجویز کننده لنز انجام دهد.

2)      اگر دید با لنز خوب نبود یا احساس ناراحتی در چشم وجود داشت فوراَ به والدین اطلاع دهد.

3)      به خوبی و با دقت از لنز استفاده کرده آنرا  پاره یا گم نکند.

4)      هرگز حتی به بهترین دوستش نیز اجازه استفاده موقت از لنز را ندهد.

هدف دیالنز از ارائه این مقاله افزایش میزان آگاهی والدین در خصوص استفاده از لنزهای تماسی برای فرزاندانشان می باشد. لذاچنان چه با مطالعه مطالب بالا، خواستار اطلاعات بیشتری در مورد " بهترین سن استفاده از لنزهای تماسی"  بودید، می توانید با متخصصان دیالنز تماس حاصل کرده و بهترین مشاوره رایگان را دریافت نمایید .

فروشگاه آنلاین دیالنز ، ارائه دهنده انواع لنزهای طبی و رنگی با قیمت مناسب و کیفیت بالا ، آماده خدمت رسانی به همه هموطنان عزیزمان است . شما می توانید جهت اطلاع از قیمت لنز طبی و خرید لنز طبی با مشاورین دیالنز در تماس باشید .

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب