مجله الکترونیکی دیالنز 18 شهریور ماه 1402 12

تاثیرات سولاریوم بر چشم

برخی افراد ممکن است برنزه کردن پوست با سولاریوم را جایگزین ایمن تری برای آفتاب گرفتن تصور کنند اما این تصور درست نیست.طبق تحقیقاتی که اخیرا سازمان بهداشت جهانی آن ها را تایید کرده است سولاریوم و اشعه های ماورا بنفش می تواند برای انسان سرطان زا باشد و حتی بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و آسیب چشم

در ابتدا بهتر است بدانید که آسیب های اشعه ماورا بنفش تجمعی است به این معنی که آسیب و تاثیر آن در طول زمان ایجاد می شود. مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در یک تخت برنزه کننده می تواند 100 برابر خطرناک تر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید باشد و آسیب های جدی به ساختار چشم وارد کند.

آسیب های رایج چشم ها در سولاریوم

برخی افراد تصور می کنند که بسته نگه داشتن چشم ها در طول جلسه برنزه کردن می تواند از چشم ها محافظت کند اما اشعه ماورابنفش در سولاریوم به قدری قوی است که بستن چشم ها کمکی نمی کند. آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، خشکی چشم، آفتاب سوختگی قرنیه و تاری دید می توانند برخی از مشکلات ناشی از سولاریوم باشند.

آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مشکلاتی هستند که به طور معمولی با افزایش سن ممکن است ایجاد شوند ولی قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش به صورت چشمگیری این روند را تسریع می کند. همچنین اشعه ماورا بنفش در سولاریوم می تواند باعث کدر شدن عدسی چشم شود که به آن آب مروارید نیز می گویند که باعث می شود تشخیص رنگ ها به طور فزاینده ای برای شما دشوار شود.

در صورتی که طولانی مدت در معرض این اشعه های مضر قرار بگیرید ممکن است چشمان شما علائمی شامل احساس شن زیر پلک، سوزش، قرمزی و آبریزش پیدا کنند. به علاوه سولاریوم می تواند خطر خشکی چشم را افزایش دهد که این می تواند برای افرادی که از لنز استفاده می کنند مشکل ساز تر باشد.

خشکی چشم در اثر این اشعه های برنزه کننده شاید مشکل جدی به نظر نرسد ولی می تواند باعث قرمزی و تحریک چشم ها شود و به دلیل عدم تولید اشک کافی باعث شود تا در برابر عفونت های بینایی آسیب پذیر تر شوید.

استفاده از محافظ چشم 

در صورتی که هنوز هم قصد دارید از تخت های برنزه کننده یا سولاریم استفاده کنید باید حتما از ابزار محافظ چشم مانند پوشش چشم یا عینک مخصوص، در هر جلسه برنزه کردن کمک بگیرید. محافظت از چشم ها در برابر اشعه ماورابنفش ضروری است و باید در نظر داشته باشید که چشم های انسان نمی توانند سلول های ملانین ایجاد کند و از همین رو برخلاف پوست، چشم ها توانایی محافظت از خود در برابر تشعشع را ندارند.

کلام آخر

پوست برنزه ممکن است محبوب باشد ولی نتیجه آن آسیب به ساختار چشم ها و پوست است و قطعا ارزش سلامتی بالاتر از زیبایی است. محافظت کردن از سلامت چشم ها و پوست شما اهمیت بیشتر از استاندارد های زیبایی مدرن دارد بنابراین توصیه می کنیم تا حد امکان از اشعه ماورا بنفش دوری کنید یا حداقل از عینک محافظ چشم استفاده کنید.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز هستند.

شما می توانید در خصوص تهیه لنزهای تماسی سوالات خود را با مشاورین ما در میان بگذارید و بهترین مشاوره رایگان را در خصوص خرید لنز طبی و خرید لنز رنگی ، دریافت نمایید .

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- تاثیرات سولاریوم بر چشم

برخی افراد ممکن است برنزه کردن پوست با سولاریوم را جایگزین ایمن تری برای آفتاب گرفتن تصور کنند اما این تصور درست نیست.طبق تحقیقاتی که اخیرا سازمان بهد...ادامه مطلب

- استفاده از لنز بهتر است یا عینک؟

اکثر افرادی که برای مشاهده واضح تر نیاز به اصلاح بینایی دارند با یک سوال اساسی روبرو می شوند که باید از عینک استفاده کرد یا لنز؟ در این مقاله با بررسی...ادامه مطلب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب