سارا نصری 08 مهر ماه 1398 1,814

تفاوت بین لنزهای تماسی ویژه

لنزهای تماسی از دهه ۱۹۷۰ به عنوان جایگزین مهمی با عینک های شیشه ای در بازار عرضه شده است. این روند با معرفی لنزهای نفوذپذیر با گاز سفت و سخت (RGP) آغاز شد، این نوع لنزها اجازه می دهند اکسیژن از لنز عبور کرده و به سطح چشم برسد. لنزهای RGP به عنوان لنزهای “سخت” شناخته شده اند، زیرا در چشم مصرف کننده شکل خود را حفظ می کنند. طراحی سخت آنها باعث دوام و مراقبت آسان شده است.

بر اساس اقدامات صورت گرفته، شما لنزهای سفت و سخت و لنزهای نرم را لنزهای مخصوص نمی دانید. این نوع لنزها، استاندارد هستند و به طور معمول به عنوان اولین روش برای حل مشکلات بینایی در بیمارانی که مایل به استفاده از عینک نیستند مورد استفاده قرار می گیرند. اگر بیمار نتواند با استفاده از لنزهای سخت یا نرم استاندارد، به نتایج مؤثر برسد، احتمالاً باید به لنزهای هارد مراجعه کند.

لنزهای تماسی نرم

این لنز در سال ۱۹۷۱ به عنوان اولین لنز تماسی ویژه توسط ایالات متحده معرفی شد. گرچه امروزه به اندازه لنزهای تماسی RGP رایج و پرطرفدار است، اما طراحی این نوع لنز باعث شده که نسبت به لنزهای سخت، از راحتی و محبوبیت بیشماری برخوردار باشد. این بدان معنی است که لنزهای نرم، در چشم، بهتر از لنزهای RGP باقی می مانند و تنظیم آن بسیار راحت است.

لنزهای اسکلرال

بر خلاف لنزهای تماسی دیگر، که درست روی قرنیه قرار می گیرند، این لنز به گونه ای طراحی شده است که روی سفیدی چشم باقی بمانند. آنها طاق های موجود در کل قرنیه را پوشش می دهند و آن قسمت از چشم را در یک مخزن نگهدارنده نمکی (اشک) قرار می دهند. این ویژگی به مرطوب نگه داشتن چشم کمک می کند و باعث کاهش مشکلات دید می شود. این به این معناست که لنزهای تماسی اسکلر لازم نیست دقیقا با انحنای قرنیه مطابقت داشته باشد. این لنز مناسب برای بیماران مبتلا به بی نظمی قرنیه می باشد.

لنزهای ارتوکراتولوژی

این نوع لنز، نوع دیگری از لنزهای ویژه است. بیماران، این نوع لنز را در شب استفاده می کنند، زیرا با استفاده از این لنز می توانند قرنیه خود را به آرامی تغییر دهند. هدف از تجویز این لنز، رفع مشکلات بینایی مربوط به انحنای نامنظم قرنیه از جمله نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است. هنگامی که بیمار صبح از خواب بیدار می شود، می تواند لنزها را از چشم خود بردارد و از دید طبیعی خود لذت ببرد. اگر از لنزهای ارتوکراتولوژی به طور مرتب استفاده شود، قرنیه به تدریج به حالت اولیه خود برمیگردد. این نوع لنزهای تماسی برای افراد ورزشکار، خلبانان، آتش نشان ها و… که مایل نیستند در هنگام فعالیت از عینک استفاده کنند، مفید هستند. این لنز برای کودکان بسیار موثر است، زیرا باعث کاهش نزدیک بینی می شود.

لنزهای نرم سفارشی

یکی دیگر از لنزهای ویژه، لنزهای نرم سفارشی می باشد. برخی بیماران ممکن است احساس کنند که کاندیدای خوبی برای لنزهای تماسی نرم نیستند، زیرا آنها دارای درجه بالایی از آستیگماتیسم، نزدیک بینی، دوربینی، پیرچشمی یا اندازه غیر معمول مردمک هستند. با این وجود، با امکان ساختن لنزهای نرم سفارشی، برای هر چشم می تواند مناسب باشد.

لنزهای هیبریدی

این لنزها، لنزهای مخصوص هستند که بهتر از لنزهای سخت و نرم طراحی شده اند. لنزهای سخت، شکل خود را بهتر از لنزهای نرم حفظ می کنند و با مراقبت درست، منجر به افزایش باکتری ها و عفونت چشمی نمی شوند. این لنزها معمولا بینایی واضح تری ارائه می دهند ولی لنزهای نرم راحت تر و کاربر پسندتر هستند. لنزهای هیبریدی معمولا دارای یک مرکز لنز سخت با لبه های نرم می باشد. این لنزها با دوام بوده و درمان دقیق بینایی، راحتی و سایش آسان را ارائه می دهند.

در پایان، تصور می کنید کدام نوع لنز تماسی برای شما مناسب است؟ آیا می توان لنزهای تماسی نرم استاندارد را استفاده کرد، یا به چیزی تخصصی تر مانند لنزهای اسکلرال یا لنزهای Ortho-k نیاز دارید؟ هر یک از لنزهای فوق را می توانید بر اساس بیماری که مبتلا هستید انتخاب کنید و در هنگام استفاده از دید واضح خود لذت ببرید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب