سارا نصری 19 دی ماه 1398 5,214

تفاوت لنزهای تماسی روزانه، فصلی، سالانه

در ابتدا برای اینکه بدانید لنزهای تماسی چیست و اینکه دارای چه مدت زمان هایی هستند که می توان از آنها استفاده کرد برای شما توضیح می دهیم. لنزهای تماسی یکی از مواردی است که امروزه نسبت به عینک بسیار رایج شده است و توانسته نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کند و بسیار مورد علاقه افرادی است که از بیماری های چشمی رنج می برند.

لنزهای تماسی دارای مدت زمان های استفاده: روزانه، فصلی و سالانه می باشد که ما هر کدام را برای شما شرح داده ایم تا شما بتوانید توسط آنها به سوالات خود پاسخ دهید و همچنین با لنزهای تماسی بیشتر آشنا شوید.

_ لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه

این لنزها همانطور که از نامش پیداست یکبار مصرف هستند، به این معنی که شما در ابتدای روز آنها را در چشم می گذارید و در پایان شب آنها را از چشم برمیدارید و دور می اندازید. مدت زمانی که می توانید هر روز آنها را استفاده کنید، بستگی به مارک تجاری دارد، اما بعضی از آنها را می توان تا ۱۶ ساعت در روز استفاده کرد. پس از برداشتن آن از چشم، می توان آنها را با یک جفت تازه جایگزین کرد، اما شما هرگز نباید از همان لنزهایی که استفاده کرده اید، دیگر استفاده کنید.

(لنزهای تماسی روزانه چه مزایایی در دید دارند؟)

– در صورت داشتن نزدیک بینی از لنزهای تماسی روزانه می توان استفاده کرد.

– همچنین می توانید از لنزهای روزانه برای دوربینی استفاده کنید.

– برای درمان آستیگماتیسم لنزهای تماسی روزانه وجود دارد.

– از این لنزها برای مقابله با اثرات پیرچشمی هم استفاده می شود.

چرا لنزهای تماسی روزانه را انتخاب می کنید؟

بسیاری از افراد لنزهای یکبار مصرف روزانه را انتخاب می کنند زیرا سطح بالایی از نظافت را دارند. اگرچه لنزهای تماسی ماهانه و دو هفته ای از نظر بهداشتی و استفاده، راحت هستند، اما برای عملکرد مداوم نمی توانند با یک لنز روزانه مطابقت داشته باشند.

مردم معمولاً دوست دارند لنزهای تماسی روزانه را برای راحتی مطلوب استفاده کنند. بدون نیاز به تمیز کردن و ذخیره سازی محلول در شب، می توانید به راحتی لنزهای خود را دور بریزید. سپس روز دیگر کافی است لنز جدیدی را باز کرده و از لنزهای تمیز خود لذت ببرید. هیچ تلاشی لازم نیست و شما می توانید از بینش کامل و راحت هر روز خود مطمئن شوید.

البته یکی از بزرگترین عواملی که باعث خرید لنزهای تماسی روزانه می شود، قیمت آن است. در حالی که لنزهای تماسی روزانه معمولاً گران تر هستند.

لنزهای تماسی روزانه چقدر هزینه دارند؟

لنزهای یکبار مصرف روزانه مقرون به صرفه تر از آنچه بسیاری از مردم انتظار دارند است و وقتی در نظر بگیرید که برای لنزهای یکبار مصرف روزانه نیازی به محلول های مراقبت از لنزهای تماسی نیست، هزینه آن با سایر لنزهای تماسی قابل مقایسه است اما همچنان گران تر از لنزهای فصلی و سالانه است.

_ لنزهای تماسی ماهانه یا فصلی

برای افرادی که به دنبال لنزهای تماسی با صرفه تر هستند، لنزهای ماهانه یک راه حل ایده آل است و به اندازه لنزهای تماسی روزانه یکبار مصرف گران نیست. لنزهای تماسی ماهانه نیز اجازه می دهند هوای بیشتری وارد چشم شما شود و آنها را سالم نگه دارد. علاوه بر این، آنهایی که از هایدروژل ساخته شده اند، برخلاف لنزهای استاندارد، راحت تر اکسیژن را به چشم منتقل می کنند.

بعضی از لنزهای تماسی ماهانه نیز می توانند تا یک هفته بدون برداشتن از چشم استفاده شوند و حتی در هنگام خواب می توان آن را در چشم قرار داد، این لنزها به عنوان لنزهای تماسی طولانی مدت نیز شناخته می شوند. لنزهای تماسی ماهانه برخی از چالش ها و ناامیدی های ناشی از استفاده لنزهای تماسی استاندارد را از بین می برند و فواید زیادی را به همراه می آورند.

(مزایا و فواید لنزهای تماسی ماهانه)

– برخی از لنزهای ماهانه را می توان برای یک هفته در چشم گذاشت، بدون اینکه هیچ وقت آنها را از چشم بردارید.

– بسیاری از انواع لنزهای ماهانه در حالی که می خوابید استفاده می شوند، بدون اینکه خطری برای چشم شما ایجاد کنند.

– شما فقط به ۲۴ لنز تماسی برای کل سال نیاز دارید.

– آنها تا ۵ برابر هوای بیشتری به چشم منتقل می کنند، که به ارتقاء سلامت چشم کمک می کند.

– لنزهای ماهانه ساخته شده از هایدروژل نسبت به لنزهای استاندارد انعطاف پذیرتر و راحت تر هستند.

– آنها ارزش بهتری نسبت به گزینه های یکبار مصرف روزانه و سازگار با محیط زیست دارند.

با وجود مزایای بسیاری که دارند، لنزهای ماهانه برای همه نیست. برخی از افراد لنزهای تماسی سفت و سخت یا لنزهای یکبار مصرف روزانه را برای استفاده روزمره ترجیح می دهند. هرچه ترجیح شما باشد، در دیالنز می توانیم بهترین راه حل تصحیح بینایی را متناسب با نیازهای شما بیابیم. لطفاً قبل از تغییر لنزهای تماسی با پزشک متخصص یا کارشناسان ما صحبت کنید.

لنزهای تماسی ماهانه نسبت به لنزهای یکبار مصرف روزانه از قیمت مناسبی برخوردارند و می توانند نیازهای بسیاری از کاربران لنز را تامین کنند.

_ لنزهای تماسی سالانه یا دائمی

لنزهای تماسی سالانه هر روز تا یک سال استفاده می شوند. این لنزها برای افرادی که دارای برنامه شلوغی هستند و نمی خواهند هر روز یا هر ماه زحمت تعویض لنزهای خود را بکشند، طراحی شده اند. لنزهای تماسی سالانه به شرط اینکه روزانه گذاشته شوند و شبانه برداشته شوند یک سال دوام می آورند.

اگر نمی دانید چگونه می توان لنزهای تماسی سالانه را نگهداری کرد، آنها دقیقاً مانند لنزهای ماهانه نگهداری می شوند. برای حفظ کیفیت لنزهای خود، آنها را یک شبه در یک محلول چند منظوره تمیز کرده و نگهداری کنید.

(مزایای لنزهای تماسی سالانه)

– لنزهای تماسی سالانه ازنظر دوام وکیفیت سطح بسیاربالایی را دارا هستند.

– نازک و کم وزن و به گونه ای هستند که شما احساس وجود جسمی در چشم خود را نخواهید کرد.

– لنزهای سالانه نسبت به لنزهای روزانه و فصلی دربرابر پارگی مقاوم تر است و به سختی پاره می شوند و دلیل آن ضخامت این لنزها هستند.

خوب تا اینجا بریتان توضیح دادیم که هر کدام از لنزهای تماسی به چه صورت هستند و با آنها کاملا آشنا شدید. حالا می خواهیم به شما تفاوت های این سه لنز تماسی را بگوییم تا شما بتوانید با مقایسه تفاوت های آنها انتخاب دقیق تر و بهتری داشته باشید و با دید بازتری خرید کنید.

لنزهای تماسی بر حسب متریال یا مواد سازنده با هم تفاوت دارند و متریال لنزهای تماسی روزانه، از لنزهای فصلی بالاتر است و متریال لنزهای تماسی فصلی از لنزهای سالانه بالاتر می باشند و مواد سازنده لنزهای سالانه، در درجه آخر قرار دارند. اما هر کدام از مواد سازنده آنها از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند و می توانند رطوبت لنزها را به خوبی حفظ کنند و به واسطه ی داشتن فناوری هایدروژل یا سیلیکون هایدروژل می توانند اکسیژن را بسیار عالی به چشم منتقل کنند و دید واضح و شفافی به مصرف کننده ارائه دهند.

– لنزهای تماسی برحسب ضخامت مرکزی آنها

لنزهای تماسی روزانه، فصلی و سالانه، از لحاظ ضخامت مرکزی (Central Thickness) با هم تفاوت دارند و از ضخامت متفاوتی ساخته شده اند. لنزهای تماسی روزانه نسبت به لنزهای فصلی نازک تر هستند و لنزهای فصلی نسبت به لنزهای سالانه ضخامت متوسطی دارند و لنزهای سالانه یا دائمی از ضخامت بیشتری برخوردار هستند.

به همین علت پارگی در لنزهای تماسی روزانه بیشتر است و بایستی مراقب باشید در هنگام گذاشتن و برداشتن لنز پارگی ایجاد نشود، همچنین در لنزهای فصلی هنگام نگهداری و تمیز کردن لنز باید مراقب باشید که لنزها بین درب های محفظه گیر نکنند زیرا همین باعث پارگی لنزهای تماسی می شود. اما لنزهای سالانه، به علت ضخامت بیشتری که دارند مقاوم تر از لنزهای تماسی روزانه و فصلی هستند و احتمال پارگی بسیار کمی نسبت به سایر لنزها دارند.

– لنزهای تماسی بر حسب قیمت

همانطور که در بالا توضیح دادیم لنزهای تماسی روزانه، فصلی و سالانه از لحاظ قیمت با هم متفاوت هستند و آن هم به علت طول مصرفشان خواهد بود. لنزهای یکبار مصرف روزانه، به علت راحتی که دارند و شما نیازی به تمیز کردن آنها ندارید و بایستی هر روز یک جفت جدید جایگزین کنید، از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند.

لنزهای تماسی ماهانه به این علت که بایستی هر روز طبق توصیه های پزشک نگهداری و ضدعفونی شوند از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند. لنزهای سالانه نسبت به لنزهای روزانه و فصلی صرفه اقتصادی بیشتری دارد. اما نکته بسیار مهم در مورد لنزهای سالانه این است که مانند لنزهای ماهانه بایستی تمیز و ضدعفونی و نگهداری شوند، اما چون لنزهای سالانه امکان رسوب گیری بیشتری دارند باید پس از ۶ ماه با قرص لنز آنها را شستشو داد و مجددا با محلول لنز تماسی ضدعفونی و نگهداری شوند تا بتوانید به خوبی به مدت ۱ سال از لنزهای خود استفاده کنید و دید واضحی داشته باشید.

– لنزهای تماسی بر حسب تاریخ انقضا

تمام لنزهای تماسی دارای تاریخ انقضا هستند که به راحتی می توانند بدون توجه بگذرند. این اعداد برروی خود بسته موجود است و به عنوان سال / ماه ذکر شده است. تاریخ انقضا در لنزهای تماسی براساس تاریخ ساخت آنها است نه تاریخ خرید. با این حال، این تاریخ ها به طور معمول بسیار نزدیک به پنج یا شش سال دیگر فاصله دارند.

با اینکه به نظر می رسد پنج یا شش سال طولانی است، زندگی شلوغ است و به راحتی می توانید تاریخ انقضا لنزهای تماسی خود را از دست دهید و فراموش کنید. در حالی که ممکن است این اشتباه غیرعمدی باشد، اثرات استفاده از لنزهای تماسی منقضی شده می تواند مضر باشند و آسیب های جبران ناپذیری را به چشم ها وارد کند.

برای این که شما به درستی متوجه تاریخ انقضای لنزتان باشید، منظور این است که لنزهای تماسی از زمان تولید دارای تاریخ انقاضایی می باشند، و در صورتی که لنز را خریداری کنید، چه لنزهایتان روزانه باشد، چه فصلی و چه دائمی، از لحظه باز کردن بسته بندی، استفاده شما حساب می شود. منظور اینکه اگر لنزتان روزانه باشد، زمانی که بسته آن را باز کنید، در همان یک روز می توانید از آن استفاده کنید، لنزهای ماهانه از زمانی که شما بسته آن را باز کنید تا ۳ ماه می توانید از آن استفاده کنید و در نهایت در لنزهای سالانه از زمان باز کردن بسته، شما ۱ سال یعنی ۱۲ ماه می توانید از لنزتان بهره مند شوید.

نکته

نکته بسیار مهم که اکثر افراد بدلیل عدم آگاهی با آن مواجه می شوند، تاریخ انقضای لنز است. به عنوان مثال فرض کنید شما میخواهید یک لنز سالانه بخرید و تنها ۶ ماه از تاریخ انقضای درج شده روی بسته لنز مانده است. حال نمیدانید که این لنز بعد از گذشت ۶ ماه خراب میشود یا خیر؟

بایستی بگوییم منظور از تاریخ انقضای درج شده روی بسته لنز مربوط به مایع لنز درون بسته است و بعد از گذشت تاریخ انقضا محلول آن خراب می شود نه لنز داخل بسته، یعنی شما بایستی پس از خرید این لنز سریعا لنز را باز کرده و مایع آنرا دور بریزید و مایع جدید جایگزین نمایید تا بتوانید براحتی از لنز خود به مدت یکسال بدون هیچ مشکلی استفاده کنید.

همچنین بایستی بدانید چنان چه از محلول تاریخ گذشته برای شستشوی لنزهایتان استفاده کنید، لنزهایتان توسط همین محلول خراب می شود و دیگر قابل استفاده نیستند و شما بایستی یک جفت لنز تازه و جدید تهیه کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب