مجله الکترونیکی دیالنز 07 خرداد ماه 1400 1,162

جالب‌ترین دانستنی ها در مورد چشم!

هر روز دنیای اطراف خود را می بینیم، با آن ارتباط برقرار می کنیم و از داشتن چشمانی بینا لذت می بریم اما آیا همه چیز را در مورد این چشم ها می دانید و با دانستنی های جالب آن آشنا هستید؟

چشم عضوی از بدن است که به هر حال همه اعضای بدن ما مهم هستند و نبود آن ها می تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود. در مورد چشم چیزهای خاصی می دانیم اما دانستنی هایی هستند که در مورد چشم کمتر گفته می شوند ولی بهتر است آن ها را بدانید.

برای آگاهی با موارد جالب در مورد چشم ها در ادامه با "مجله الکترونیکی دیالنز" همراه باشید.

** آب درون چشم

یکی از ساده ترین مواردی که در مورد چشم همه میدانیم خیس شدن آن در مواقعی است که بر اثر محیط مردمک چشم خشک شده است. اما این نکته را شاید ندانید که آب درون چشم بسیار متفاوت تر از آنجه فکر می کنیم است. این اب از سه ماده مختلف که شامل، چربی ، یک ماده مخاطی خاص و آب هستند تشکیل شده است. این سه ماده دقیقا به همان مقدار خاص که باید ، با هم ترکیب می شوند. این سه ماده را مغز با توجه به میزان خشکی چشم با هم ترکیب می کند.

**15هزار بار پلک زدن در روز

پلک زدن اقدامی است که در طول روز بارها و بارها به صورت آگاهانه و یا بی اراده توسط انسان صورت می گیرد. دانشمندان معتقد هستند که انسان در طول روز در حدود ۱۵ هزار بار پلک می زند. این اقدام از آن جهت بسیار مهم است که در هر پلک زدن سطح چشم شما ضد عفونی شده و عوامل بیماری زایی که ممکن است بر روی سطح چشم شما وجود داشته باشند از بین می روند.

** وضوح چشم انسان تنها ۱ مگاپیکسل است

در حالیکه ۱۰۰ میلیون گیرنده نوری در هر چشم انسان تعبیه شده، تنها یک میلیون تار عصبی به سمت مغز برای پردازش اطلاعات بینایی روانه می‌شوند. به همین خاطر می‌توان گفت وضوح یا همان رزولوشن چشم انسان ۱ مگاپیکسل است

** چشم آبی‌ها از یک آبا و اجداد هستند

رنگ چشمانتان تحت تاثیر میزان ملانین عنبیه چشمانتان می باشد. در چشمان قهوه ای مقدار ملانین بیشتر می باشد(رنگدانه های قهوه ای تیره)در عنبیه آنها در چشمان آبی مقدار کمتری ملانین وجود دارد که باعث می گردد که کلاژن که آبی می باشد واضح تر باشد.

اگر که شما چشم آبی باشید ؛یک جد مشترک با هر کسی که چشم آبی باشد خواهید داشت! اولین فرد چشم آبی بین ۶ الی ۱۰ هزار سال پیش متولد گردیده است.قبل از آن همه افراد چشمان قهوه ای داشته اند.

** حالت «دید در شب» در چشم انسان وجود دارد

وقتی در یک محیط تاریک قرار می‌گیرد، چشم‌تان حالت «دید در شب» را دیر یا زود فعال می‌کند. هر چند روند فعال‌سازی ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد. گیرنده‌های نوری استوانه‌ای در لایه شبکیه چشم مسئول دریافت اطلاعات بینایی در محیط تاریک است. گیرنده‌های نوری استوانه‌ای به رنگ آبی حساس هستند و به همین علت پس از مدتی قرارگیری در محیط تاریک، همه چیز به رنگ آبی تمایل پیدا می‌کند.

** با چشم نمی بینیم

همیشه می گویم ما با نگاه کردن و با کمک چشم هایمان است که می توانیم دنیای اطراف خود را ببینیم ولی این نکته غلط است! همه انسان ها با استفاده از مغزشان است که می توانند دنیای اطراف را ببینند. اطلاعات دنیای اطراف ما با استفاده از چشم ها به رابط های عصبی و سپس به مغز می رسد. در این بخش ناحیه گرافیکی مغز تصویر را پردازش می کند و ما می توانیم آن را ببینیم و ضعیف شدن جشم هم دقیقا همینجاست که نمی تواند سیگنال های درست را ارسال کند.

** چشم هم رشد می کند؟

تمامی اعضای بدن رشد خود را تا یک سن خاصی ادامه می دهند اما چشم ها دقیقا تا 7 سالگی رشد می کنند. در حالی که اعضایی مانند بینی و گوش تا پایان عمر رشد خود را ادامه می دهند. یکی از دلایل درمان های زود هنگام نیز به همین علت است چرا که چشم ها قبل از 7 سالگی می توانند به راحتی درمان شوند اما پس از آن کمی زمان و مراقبت های بیشتری نیاز دارند.

** شبکیه چشم رنگ قرمز را تشخیص نمی‌دهد

محققین فکر می‌کردند درست همانند لامپ‌ِ تلویزیون‌های رنگی و ال‌سی‌دی‌ها، درون شبکیه چشم نیز گیرنده‌های رنگی نورِ سبز، قرمز و آبی وجود دارد. اما حقیقت امر اینجاست گیرنده نوری رنگ «قرمز» در بدن‌مان، طیف رنگ سبز و زرد را شناسایی می‌کند. از طرفی دیگر گیرنده نوری رنگ «سبز» نیز رنگ آبی و سبز را درک و پردازش می‌کند. مغز با محاسبه تفاوت رنگ بین این دو طیف این قدرت را پیدا می‌کند تا رنگ قرمز را تعریف کند.

** عضلات چشم، سریع‌ترین عضله بدن‌ محسوب می‌شوند

عضلات خارجی چشم به شما اجازه می‌دهد که محیط بیرونی را در تمام جهات مشاهده کنید. در هر چشم، ۶ عضله خارج چشمی وجود دارد و به همین دلیل خیلی از حرکاتی که کره چشمان‌تان انجام می‌دهد، به صورت ارادی است. با این حال معمولا شما به صورت ناخودآگاه به جهات مختلف نگاه می‌کنید. وقتی جفت چشمان شما به یک سمت سریع حرکت می‌کند، در زبان انگلیسی saccade گفته می‌شود که در حقیقت از یک واژه فرانسوی (jerk) به معنای «حرکت تند و سریع» برگرفته شده است. این حرکات از نامش مشخص است که به شدت سرعتی انجام می‌شود. دکتر رضا شادمهر، پروفسور مهندسی بیوپزشکی و علوم اعصاب در دانشگاه جانز هاپکینز بیان می‌کند هر ساکاد نهایت ۵۰ تا ۶۰ میلی‌ ثانیه انجام می‌پذیرد. وی بر این باور است حرکات ساکادی چشم، سریع‌ترین حرکات ارادیست که ما انسان‌ها می‌توانیم انجام بدهیم. چشم‌های انسان در هر ثانیه یا بیشتر، نزدیک به ۵۰۰ درجه حرکت می‌کند.

** لنزهای تماسی پشت چشمان‌تان گم نمی‌شود

نترسید! شاید در اولین تجربه‌ قرار دادن لنزهای تماسی به چشمان‌تان فکر کنید لنز پشت چشمان‌تان قرار ندارد یا از چشمان‌تان به بیرون پرت شده است. ولی معمولا این اتفاق رخ نمی‌دهد چون یک غشای نازکی از چشمان شما بین قرنیه و سطح داخلی پلک قرار دارد که به آن ملتحمه گفته می‌شود. اگر لنز جابه‌جا شود، معمولا پشت پلک فوقانی شما قرار می‌گیرد که هیچ جای نگرانی نیست.

** نوزادان تازه متولد شده جهان را به صورت سیاه و سفید (و شاید قرمز) می‌بینند

آنا فرانکلین، سرپرست لابراتور کودکان در دانشگاه ساسِکس بیان می‌کند هنوز این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که آیا نوزادان واقعا دنیا را به صورت سیاه و سفید می‌بینند یا خیر. دکتر فرانکلین اعتقاد دارد آنها همچنین قادرند اشیای قرمز را در پشت زمینه خاکستری تشخیص دهند. ولی شاید بپرسید چرا نوزادان دنیا را سیاه و سفید می‌بینند؟ در حال حاضر علت این موضوع را باید در تعداد اندک سلول‌های مخروطی درون چشم نوزادان دانست. سلول‌هایی که مسئولیت پردازش اطلاعات تصویری رنگی هستند. نوزادان با رشد و تکامل بیشتر، در سن ۲ ماهگی قادر خواهند بود بین رنگ سبز و قرمز، تفاوت قائل شوند و این دو طیف رنگ را از یکدیگر تشخیص دهند. نوزادان چند هفته بعد می‌توانند تفاوت بین رنگ زرد و آبی را نیز متوجه شوند.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز هستند.

شما می توانید در خصوص تهیه لنزهای تماسی سوالات خود را با مشاورین ما در میان بگذارید و بهترین مشاوره رایگان را در خصوص خرید لنز طبی و خرید لنز رنگی ، دریافت نمایید .

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب