مجله الکترونیکی دیالنز 07 آذر ماه 1400 430

خرید لنز رنگی در فصل سرما و نکات مربوط به آن

لنز تماسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که از مشکلات بینایی رنج می‌برند و چشمان ضعیفی دارند. بنابراین ممکن است این سوال در ذهنشان شکل بگیرد که یا در روزهای بسیار گرم تابستان یا در روزهای بسیار سرد زمستانی می‌توان بدون نگرانی از بروز مشکل از لنز استفاده کرد؟

در پاسخ باید بگوییم که بله! یکی از مزیت‌های لنز تماسی همین است که می‌توانید آن را در شرایط گوناگون آب و هوایی استفاده کنید و مشکلی هم متوجه چشمانتان نشود.

اما برای اینکه به‌طور دقیق و با جزئیات بیشتر در مورد استفاده از لنز در شرایط جوی مختلف بدانید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید.

مشکل استفاده از لنز در زمستان

استفاده از لنز در پاییز و زمستان چه مشکلاتی در پی دارد؟ واقعیت این است در فصل‌های سرد سال بهتر است که به جای عینک طبی از لنز طبی استفاده کنید.به دلیل اینکه مشکلاتی همچون بخار کردن شیشه عینک، یخ زدن آن یا خیس شدن عینک در باران را به دنبال ندارد. اما یادتان باشد که لنز هم خیلی بی‌مشکل نیست.

در فصل‌های پاییز و زمستان، رطوبت هوا کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و در نتیجه چشم‌ها خیلی سریع‌تر خشک می‌شوند. دلیلش این است که رطوبت سطحی چشم در فصل سرما سریع تبخیر می‌شود.

خشکی چشم هم برای کسانی که از لنز طبی استفاده می‌کنند یک معضل بزرگ به‌شمار می‌آید. چون خود لنز باعث خشکی چشم می‌شود و حالا تصور کنید که هوا هم سرد باشد و باد بیاید، آن وقت است که لنز در چشم مثل یک سنگریزه، باعث اذیت شدن چشم‌ها خواهد شد.

البته خوشبختانه برای رفع خشکی چشم افرادی که از لنز طبی استفاده می‌کنند راهکارهایی وجود دارد. بهترین، آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش، استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی و قطره‌های مرطوب‌کننده چشم است. البته باید قطره‌هایی بخرید که مخصوص لنز تماسی هستند.

چگونه از خشک شدن چشم جلوگیری کنیم ؟

یک راه برای جلوگیری از خشکی چشم در منزل استفاده از یک مرطوب کننده محیط است که به مرور زمان از خشک شدن هوای محیط جلوگیری کرده و در نتیجه مشکلی برای رطوبت چشم بوجود نمی آید .

استفاده از قطرات مخصوص چشم یا اشک مصنوعی یک راهکار دیگر برای جلوگیری از خشکی چشم می باشد که هم به استریل کردن فضای داخلی چشم کمک می کند و هم چشم را مرطوب نگه می دارد .

استفاده از عینک دودی در فضای باز نیز می تواند یک محافظ مناسب در برابر رسیدن باد به سطح چشم باشد و مشکلات مربوط به لنز را تا حدودی رفع نماید .

چگونه می توان از چشمانی که دارای لنز هستند در فصل سرما محافظت کرد؟

عینک آفتابی فقط مخصوص تابستان نیست. در تمام طول سال، عینک آفتابی چشم شما را در برابر عناصر مختلف، محافظت می کند. اشعه ماورا بنفش مضر خورشید حتی در روزهای ابری می تابد و سلامتی چشم شما را به خطر می اندازد. مراقب باشید که عینک های آفتابی را انتخاب کنید که دارای محافظت کامل در برابر اشعه ماورا بنفش باشند و تا حد ممکن اطراف چشم شما را نیز پوشش دهند.

چرا چشم ها در زمستان آبریزش دارند؟

اگر چه متناقض به نظر می رسد اما خشکی چشم موجب آبریزش چشم ها می شود. در واقع، هر عامل تحریک کننده ایی مانند خشکی، می تواند رفلکس اشک آور چشم شما را تحریک کند. وقتی بادهای زمستانی از لایه سطحی قرنیه و روی لنزهای چشمی عبور می کنند، رطوبت را تبخیر می کنند. در پاسخ، غدد اشکی شما را به لرزش در می آورند تا آب چشم را بازگردانند. عینک محافظ می تواند از جاری شدن اشک اضافی در هنگام استفاده از لنزهای چشمی در سرمای زیاد جلوگیری کند. همچنین می توانید قبل از رفتن به بیرون منزل، از قطره های چشمی استفاده کنید و وقتی در منزل هستید، یک دستگاه رطوبت ساز نیز وضعیت چشم شما را بهبود می بخشد.

نکات دیگر برای نگهداری لنز رنگی در فصل سرما:

یک سری نکات برای نگهداری لنزهای رنگی در همه فصول و شرایط ثابت هستند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

همیشه قبل از لمس لنزهای خود، دست هایتان را با آب و شوینده بدون بو، بشویید.

لنزهای رنگی را حتما با مایع لنز تمیز کنید.

لنزهای رنگی را در محفظه نگهدارنده مناسب خود که پر از مایع لنز تازه است، نگهداری کنید.

اطمینان حاصل کنید که محفظه نگهداری لنز رنگی شما همیشه تمیز است.

قبل از اینکه لنزهای رنگی را داخل چشم خود قرار دهید، آن ها را بررسی کنید، چون نباید روی این لنزها هیچگونه ذراتی باشد و همچنین نباید دارای هیچگونه آسیب دیدگی نیز باشند.

لنزهای رنگی و همچنین لنزهای طبی را به هیچ وجه با افراد دیگر به اشتراک نگذارید.

لنزهای رنگی را حتماً در مدت زمان تاریخ انقضاء خود استفاده کنید و بعد از اتمام تاریخ انقضاء از آن ها استفاده نکنید.

آیا در ارتفاعات بسیار زیاد می‌توان از لنز تماسی استفاده کرد؟

در ارتفاعات بسیار زیاد، تراکم هوا کم‌تر و اکسیژن هم کمتر است و در نتیجه هوا بسیار خشک خواهد بود. بنابراین برای برخی از ورزشکاران این سوال پیش می‌آید که در فواصل بسیار زیاد از سطح زمین می‌توان همچنان از لنز تماسی استفاده کرد؟

بله این امکان وجود دارد؛ تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر تغییر عملکرد لنز در ارتفاعات از طرف مصرف‌کننده‌ها گزارش نشده است.

تنها مساله‌ای که در ارتفاعات ممکن است با آن مواجه شوید همان خشکی لنز است که می‌توان با همراه داشتن اشک مصنوعی و قطره چشمیِ مخصوص لنز آن را برطرف کرد.

کلام آخر

در هوای سرد هم اتفاق خاصی برای لنز تماسی روی نمی‌دهد. اغلب مردم حتی در هوای زیر صفر درجه لنز به چشم داشته‌اند و هیچ مشکلی برای بینایی‌شان به وجود نیامده است.

به این خاطر که لنز چسبیده به چشم است، دمای بدن فرد برای حفظ سلامت و کارایی لنز کافی خواهد بود.

کارشناسان نیز تحقیقات متعددی در این رابطه صورت داده‌اند اما تاکنون هیچ عارضه جانبی سرما روی لنز چشمی را گزارش نکرده‌اند. یعنی استفاده از لنز در زمستان هیچ مشکلی به دنبال ندارد.

تنها مشکلی که ممکن است بروز کند، خشک شدن لنز است. به این خاطر که هوا خشک است و هیچ رطوبتی وجود ندارد که این مساله را می‌توان با چکاندن چند قطره چشمی یا اشک مصنوعی جبران و برطرف کرد.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب