سارا نصری 15 اسفند ماه 1398 1,569

درمان بیماری تنبلی چشم

این مقاله همه چیز در مورد تنبلی است، که به آن آمبلیوپی نیز گفته می شود. شما خواهید آموخت که یک چشم تنبل چیست، چه عواملی باعث ایجاد آمبولیوپی و چگونگی رفع چشم تنبلی با لکه چشم، تمرین های چشم و (در بعضی موارد) جراحی تنبلی چشم می شود.

تنبلی چشم چیست؟

تنبلی چشم نوعی اختلال رشد بینایی است که در آن چشم قادر به دستیابی به حدت بینایی معمولی نیست، حتی با عینک های تجویزی یا لنزهای تماسی.

Amblyopia به طور معمول در دوران نوزادی و اوایل کودکی شروع می شود. در بیشتر موارد، فقط یک چشم تحت تأثیر قرار می گیرد. اما در برخی موارد، آمبلیوپی در هر دو چشم ممکن است رخ دهد.

اگر تنبلی چشم در اوایل زندگی تشخیص داده شود و به سرعت درمان شود، می توان از کاهش دید جلوگیری کرد. اما چشم تنبل درمان نشده می تواند باعث از بین رفتن دائمی بینایی در چشم شود.

علائم و نشانه های آمبلیوپی

از آنجا که به طور معمول آمبلیوپی مشکل توسعه بینایی نوزادان است، گاهی اوقات علائم تنبلی چشم می تواند مشکل باشد.

وصله رنگارنگ چشم

شما می توانید به کودک خود کمک کنید که با خنداندن آن، پوشش لکه چشم را برای تنبلی انجام دهد.

یکی از دلایل اصلی آمبلیوپی، سوء استفاده از چشم ها است، وضعیتی به نام استرابیسموس.

اگر متوجه شدید بینایی کودک یا کودک خردسال شما از بین رفته و یا برخی از اشتباهات بد چشم دیگر، فوراً قرار ملاقات با پزشک چشم را در نزدیکی خود قرار دهید، ترجیحاً با یک اپتومتریست یا چشم پزشک متخصص در بینایی کودکان برنامه ریزی کنید.

شما می توانید هنگام انجام یک کار تصویری مانند تماشای تلویزیون، این تست غربالگری ساده را در خانه انجام دهید.

اگر کودک شما هنگام بستن یک چشم زحمت نداشته باشد، اما وقتی با چشم دیگر احساس خستگی کند، این ممکن است نشان دهد که چشمی که شما بسته اید، چشم “سالم” است و این که چشم تنبلی دارد، باعث تاری دید می شود.

اما یک آزمایش غربالگری ساده جایگزین امتحان جامع چشم نیست.

توصیه می شود برای اولین بار معاینه چشم فرزند خود را در سن ۶ سالگی یا در حدود ۶ ماه برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید که بینایی به طور عادی در حال پیشرفت است و چشم ها به عنوان یک تیم به طور صحیح با هم کار می کنند.

چه چیزی باعث ایجاد تنبلی می شود؟

بر اساس علت اساسی، سه نوع تنبلی چشم وجود دارد:

آمبلیوپی استرابیسم

استرابیسموس شایعترین علت ایجاد تنبلی چشم است. برای جلوگیری از بینش دوگانه ناشی از چشمان ضعیف، مغز ورودی بصری را از چشمی که دچار اشتباه شده است نادیده می گیرد و منجر به آمبلیوپی در آن چشم (“چشم تنبل”) می شود. به این نوع آمبلیوپی، استرابیسم گفته می شود.

آمبلیوپی انکسار

گاهی اوقات، یک چشم تنبل با وجود خطاهای انکسار نابرابر در دو چشم، با وجود هماهنگی کامل در چشم، ایجاد می شود. به عنوان مثال، ممکن است یک چشم نزدیک بینی یا دور بینایی قابل توجهی داشته باشد، در حالی که چشم دیگر اینطور نیست. یا ممکن است یک چشم آستیگماتیسم قابل توجهی داشته باشد و چشم دیگر اما نداشته باشد.

در چنین مواردی، مغز به چشم تکیه می کند که کمتر دارای عیب انکساری نشده و تاری دید را از چشم دیگر “تنظیم” می کند و باعث می شود که آمبلیوپی در آن چشم مورد استفاده نباشد. به این نوع چشم تنبلی، آمبلیوپی انکسار (یا آمبلیوپی آنیزومتروپی) گفته می شود.

محرومیت از آمبولیوپی

این تنبلی چشم ناشی از چیزی است که مانع از ورود نور و تمرکز در چشم کودک می شود، مانند آب مروارید مادرزادی. درمان سریع آب مروارید مادرزادی با جراحی آب مروارید ضروری است تا رشد طبیعی بینایی رخ دهد و از ناتوانی بینایی از تنبلی جلوگیری شود.

درمان های تنبلی چشم

در برخی موارد از آمبولیوپی انکسار (چشم تنبل به دلیل خطاهای انکسار نابرابر)، با تصحیح کامل خطاهای انکسار در هر دو چشم با عینک یا لنزهای تماسی، می توان بینایی طبیعی به دست آورد. با این حال، معمولاً حداقل به برخی از لکه های چشمی “سالم” لازم است تا مغز مجبور شود به ورودی بصری از چشم “تنبل” توجه کند و امکان ایجاد بینایی طبیعی در آن چشم را فراهم کند.

درمان آمبولیوپی استرابیسم (چشم تنبل ناشی از اشتباه در چشم) اغلب شامل جراحی استرابیسم برای تراز کردن چشم ها، و پس از آن استفاده از لکه چشم بر روی غالب چشم و نوعی روش درمانی بینایی (تمرین های مخصوص تنبل چشم) برای کمک به هر دو چشم در کنار هم قرار می گیرد. به همان اندازه به عنوان یک تیم.

ممکن است لازم باشد چندین روز یا حتی در تمام طول روز برای چند روز یا هفته از لکه چشم استفاده کنید تا مجبور شود مغز مجبور شود به طور عادی از تنبلی چشم استفاده کند.

اگر فرزندتان در هنگام جدا کردن لکه چشم مشکلی دارد، ممکن است یک لنز تماسی پروتز با طراحی خاص در نظر بگیرید که از ورود نور به چشم خوب جلوگیری می کند اما تاثیری در ظاهر کودک شما ندارد.

اگرچه لنزهای تماسی پروتز هزینه بیشتری نسبت به یک لکه چشم ساده دارند و نیاز به معاینه و اتصالات لنزهای تماسی دارند، درصورت عدم رعایت چسبندگی چشم می توانند در موارد دشوار درمان آمبلیوپی کار کنند.

در بعضی از کودکان، قطره چشم آتروپین با موفقیت در درمان تنبلی چشم مورد استفاده قرار گرفته است. هر روز یک قطره در چشم سالم فرزند شما قرار می گیرد. پزشک چشم این قطره را به شما تجویز می کند.

چگونه این کار را انجام دهید

آتروپین، چشم نزدیک را در چشم سالم تار می کند، که کودک شما را مجبور می شود از چشم با آمبلیوپی بیشتر استفاده کند، از این طریق چشم “تنبل” را تقویت می کند بدون اینکه نیازی به گذاشتن لکه چشم بر روی چشم خوب باشد.

یکی از مزایای استفاده از قطره چشم آتروپین برای درمان تنبلی چشم این است که، به هوشیاری مداوم نیاز ندارد تا مطمئن شوید کودک شما لکه چشم خود را پوشیده است یا خیر.

در مطالعه‌ای که روی ۴۱۹ کودک کمتر از ۷ سال با چشم تنبل انجام شد، آتروپین درمانی نتایج قابل مقایسه ای با لکه بینی راه حل مناسبی بود. در نتیجه، برخی از متخصصین مراقبت از چشم که قبلاً شکاک بودند از آتروپین به عنوان اولین انتخاب خود برای درمان آمبلیوپی نسبت به پچ کردن استفاده می کنند.

با این حال، آتروپین دارای عوارض جانبی است که باید در نظر گرفته شود، از جمله حساسیت به نور (زیرا چشم سالم به طور مداوم رقیق می شود) و مشکل در دیدن اشیاء به وضوح در طول درمان رخ می دهد.

رفع تنبلی در کودکان بزرگتر و بزرگسالان

برای سالها، کارشناسان معتقد بودند که اگر درمان آمبلیوپی خیلی زود در زندگی شروع نشود، هیچ بهبودی در حدت بینایی امکان پذیر نمی باشد. گفته می شود دوره حساس مداخله در حدود ۸ سالگی است.

اما اکنون به نظر می رسد كه كودكان بزرگتر و حتی بزرگسالانی كه دارای تنبلی چشم طولانی مدت هستند، می توانند با استفاده از برنامه های رایانه ای كه باعث تحریک تغییرات عصبی منجر به پیشرفت در بینایی و حساسیت در مقابل می شوند، از درمان آمبلیوپی بهره مند شوند.

یکی از این برنامه ها، با نام RevitalVision، باعث بهبود بینایی در کودکان بزرگتر با چشم تنبلی و بزرگسالان مبتلا به آمبلیوپی دیرپا شده است. این درمان به طور کلی شامل ۴۰ جلسه تمرینی ۴۰ دقیقه در هر جلسه است که طی مدت چند هفته انجام می شود.

در یک مطالعه بالینی از ۴۴ کودک و بزرگسال با چشم تنبل (در محدوده سنی ۹ تا ۵۴ سال)، ۷۰٫۵ درصد از شرکت کنندگان پس از یک رژیم کامل از آموزش RevitalVision، بهبود دید بینایی از ۲ یا چند خط در نمودار استاندارد داشتند.

RevitalVision برای درمان رایانه ای آمبلیوپی در هر سن ۹ سال و با بهترین دید اصلاح شده ۲۰/۱۰۰ یا بهتر در تنبلی چشم و استرابیسم کمی یا بدون تصویب شده توسط FDA تأیید شده است.

عمل جراحی تنبل چشم

در بسیاری از موارد آمبلیوپی استرابیسم، باید جراحی انجام شود تا به درستی چشمان قبل از لک زدن چشم، استفاده از آتروپین و یا تمرینات چشم برای تنبلی چشم مؤثر باشد.

“عمل جراحی تنبلی چشم” اصطلاحی نادرست است. اصطلاح صحیح برای توصیف صاف کردن جراحی چشم “عمل جراحی استرابیسم” است.

بعضی اوقات، برای دستیابی به تراز کافی چشم، به بیش از یک عمل جراحی استرابیسم نیاز است. همچنین ممکن است بعد از عمل جراحی استرابیسم عینک مخصوصی با لنزهای منشور مورد نیاز باشد تا چشم ها به عنوان یک تیم بتوانند با هم کار کنند و برای درمان تنبلی چشم موثر باشد.

به یاد داشته باشید:

تشخیص زودرس چشم تنبل برای بهترین نتایج درمانی ضروری است. برنامه های معاینه معمول چشم را برای شما کودکانی که به پزشک چشم در نزدیکی شما شروع می شوند، از ۶ ماهگی و دوباره در ۳ سالگی شروع کنید تا از مشکلات بینایی از تنبلی چشم جلوگیری شود.

نگران نباشید: زخم ها باعث ایجاد تنبلی نمی شوند

شاید اخیراً خوانده باشید که افتادن موهای بلند بر روی یک یا هر دو چشم می تواند باعث مشکلات بینایی شود و حتی با گذشت زمان چشم تنبلی ایجاد کند. این یک افسانه است.

خوب، به نوعی ممکن است که موها چشم شما را تنبل کنند، اما فقط در صورت:

این کودک خردسال است که سیستم بینایی وی هنوز در حال توسعه است.

یک چشم آنقدر پوشیده است که کودک نمی تواند چیزی را به وضوح با آن ببیند.

موی چتری همه ساعتهای بیدار روز را تحت پوشش قرار می دهد.

بنابراین اگر موهای فرزند شما مانند علفهای هرز رشد می کنند، نگران آن نباشید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب