مجله الکترونیکی دیالنز 26 فروردین ماه 1401 475

درمان گلوکوم (آب سیاه) به جراحی نیاز دارد؟

بیماری گلوکوم یا آب سیاه آسیب و تخریب عصب بینایی است که معمولاً در همراهی با فشار بالای چشم ‏اتفاق می‌افتد. در اکثر موارد این بیماری به شکل اولیه و بدون دلیل خاصی رخ می‌دهد ولی در مواردی نیز به ‏شکل ثانویه به عواملی مثل ضربات شدید، خونریزی‌های دیابتی، سکته‌های عروقی چشمی، استفاده‌ی بی‌رویه ‏از داروهای حاوی کورتون و ... اتفاق می‌افتد.‏

معمولاً جراحی اولین گام برای درمان گلوکوم نیست، اما در صورت عدم موفقیت در سایر روش های درمانی ممکن است بینایی شما را حفظ کند.

در این بخش از مجله الکترونیکی دیالنز به بررسی درمان بیماری گلوکوم با جراحی خواهیم پرداخت .

گلوکوم یا آب سیاه چشم چیست؟

گلوکوم یا آب سیاه یک بیماری جدی چشم است که می تواند باعث کوری شده و به عصب بینایی آسیب برساند. این آسیب می تواند منجر به از بین رفتن دائمی بینایی شود (عصب باصره عصبی است که از سلولهای نوری گیرنده در شبکیه چشم به قشر بینایی در مغز اتصال داشته. اطلاعات را از چشمان شما به مرکز دید در مغز منتقل می کند)

شایع ترین نوع گلوکوم علائم هشدار دهنده اولیه را ندارد و فقط در یک معاینه جامع چشم قابل تشخیص است. گلوكوم در صورت عدم شناسایی و درمان در ابتدا باعث از بین رفتن دید محیطی شده و در نهایت می تواند منجر به كوری شودتا زمانی که متوجه از بین رفتن چشم توسط بیماری آب سیاه می شوید، خیلی دیر شده است، بینایی از دست رفته قابل ترمیم نیست و بسیار محتمل است که حتی بعد از شروع درمان کاهش بینایی بیشتری را نیز تجربه کنید.

تنها راه محافظت در برابر از بین رفتن بینایی و حتی نابینایی ناشی از گلوکوم، مراجعه به چشم پزشک برای معاینات روزمره جامع چشم است. فقط یک اپتومتریست یا چشم پزشک آموزش دیده می تواند علائم هشدار دهنده اولیه گلوکوم و شروع به درمان آن را قبل از از بین رفتن بینایی تشخیص دهد.

مهم ترین علایم گلوکوم چیست؟
کاهش یا از دست دادن بینایی
دیدن هاله در اطراف نور متمرکز مانند چراغ
قرمزی چشم
چشم درد
تهوع یا استفراغ

 چه زمانی جراحی می تواند کمک کننده باشد؟

چشم پزشک برای کاهش فشار چشم قطره های چشمی یا داروی خوراکی تجویز می کند. در صورتی که داروها مؤثر واقع نشوند، گام بعدی جراحی خواهد بود.

در صورتی که این داروها عوارض جانبی شدیدی مانند افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب یا ناتوانی جنسی در پی داشته باشند، ممکن است ترجیح دهید به جای آن ها نسبت به جراحی اقدام کنید. در برخی افراد که فشار چشم آن ها زیاد است و بینایی آن ها در معرض خطر قرار می گیرد، لازم است هرجه سریع تر نسبت به جراحی اقدام کرد.

انواع روش‌های جراحی آب سیاه کدامند؟

پزشکان در ابتدا جراحی با لیزر را امتحان می‌کنند. این روش می‌تواند در مطب دکتر یا در کلینیک انجام شود. بعد از جراحی با لیزر می‌توانید بلافاصله به خانه برگردید و روز بعد کارهای روزانه خود را آغاز کنید.
لیزر در واقع پرتوهای شدید نور است که با برخورد با چشم شما به باز شدن مجراهای مسدود شده و تخلیه شدن مایعات از درون چشم کمک می‌کند. مشاهده نتیجه کامل عمل ممکن است چند هفته طول بکشد.
در زیر به چند نوع روش جراحی آب سیاه با لیزر اشاره می‌کنیم:
ترابکولوپلاستی لیزری آرگون (ALT) : این روش درمانی مجراهای مسدود شده چشم شما را باز می‌کند و در نتیجه مایعات درون چشم می‌توانند تخلیه شوند. پزشک شما ممکن است ابتدا نیمی از مجراهای مسدود شده را باز کند، صبر کند تا نتیجه عمل را مشاهده کند و سپس نیم دیگر مجراها را باز کند. روش ALT در 75 درصد بیمارانی که به نوع رایجی از گلوکوم مبتلا هستند نتیجه بخش است.

ترابکولوپلاستی لیزری انتخابی (SLT): اگر روش ALT نتواند مشکل را برطرف کند، ممکن است پزشک از روش SLT استفاده کند. پزشک لیزر درجه پایین را با هدف گیری بسیار قوی به نقاطی که در آن فشار چشم بالا است می‌تاباند. از روش لیزر انتخابی می‌توان در هر جلسه به میزان کمی استفاده کرد.

ایریدوتومی لیزری محیطی (LPI): اگر فاصله کمی بین عنبیه (قسمت رنگی چشم) و قرنیه (لایه خارجی شفاف چشم) بسیار کم باشد، ممکن است مبتلا به گلوکوم با زاویه کم شده باشید. مایعات و فشار در این قسمت ایجاد می‌شود. روش LPI از پرتوهای لیزر استفاده می‌کند تا سوراخ کوچکی در عنبیه ایجاد کند. مایعات اضافی می‌توانند از طریق این سوراخ خارج شده و فشار را کاهش دهند.

سیکلوفتوکوآگولاسیون: اگر سایر روش‌های لیزر درمانی و جراحی نتوانند مایعات و فشار درون چشم را کاهش دهد، پزشک شما می‌تواند این روش را نیز امتحان کند. پزشک لیزر را به ساختار درون چشم شما می‌تاباند تا فشار را کاهش دهد. ممکن است نیاز باشد این کار را چند بار انجام دهید تا گلوکوم به طور کامل از بین برود.

از جراحی با لیزر چه انتظارهایی باید داشته باشید؟

شما می‌توانید جراحی با لیزر را در مطب دکتر یا در یک کلینیک چشم‌پزشکی انجام دهید. پزشک چشم شما را بی‌حس می‌کند. شما نباید در طول جراحی هیچگونه دردی را احساس کنید. ممکن است کمی احساس تیر کشیدن یا سوزش در حین عمل داشته باشید.

همچنان که شما دراز کشیده‌اید، پزشک لنزهای خاصی را در چشم شما می‌گذارد، سپس لیزر را دقیقا در همان نقطه‌ای که باید درمان شود می‌تاباند. این کار ممکن است مثل درخشش بسیار کوتاه یک نور باشد.

بعد از جراحی آب سیاه با لیزر

ممکن است درست بعد از درمان دید شما کمی تار شود. همچنین ممکن است کمی احساس سوزش داشته باشید. پزشک بعد از چند ساعت فشار چشم شما را چک می‌کند. توجه داشته باشید که باید کسی همراه شما باشد تا بعد از عمل شما را به خانه ببرد.
ممکن است نیاز باشد بعد از عمل مصرف داروهای خود را ادامه دهید تا بتوانید فشار چشمتان را تحت کنترل داشته باشید.

اقدامات پس از جراحی

- در اکثر موارد نیاز به ویزیت های مکرر توسط پزشک پس از عمل جراحی  می باشد، لطفاً مراجعه به موقع طبق توصیه پزشک را جدی بگیرید.

- امکان تاری دید چشم بلافاصله پس از عمل وجود دارد و پس از یک یا دو هفته بهبود می یابد،گاهی تا شش هفته ادامه می یابد.

- احتمال اشک ریزش از چشم برای دوره زمانی کوتاه و احساس سوزش و خشکی چشم (احساس وجود سنگریزه در چشم) یک تا دو هفته پس از عمل وجود دارد.

- جهت کنترل درد، می توان از مسکنهایی مانند قرص استامینوفن استفاده کرد.

- در مواردی نیاز به برداشتن بخیه در درمانگاه می باشد.

- از خوابیدن به سمت چشم عمل شده و روی شکم خودداری کنید.

- پس از جراحی بیمار نیاز به استراحت دارد انجام فعالیت های عادی مانعی ندارد.

- پس ازجراحی ازخم شدن طولانی یا برداشتن جسم سنگین پرهیز نمائید.

- از انجام ورزش شدید یا باغبانی سنگین خودداری کنید.

- پس از جراحی بسته به نوع عمل و نظر پزشک توسط محافظ پلاستیکی(شبها جهت حفاظت چشم) و یا با عینک محافظ (روزها جهت حفاظت از نور شدید آفتاب) از بروز هرگونه ضربه به چشم جلوگیری نمائید. محافظ پلاستیکی قابل شستشو می باشد روزانه با آب و صابون بشوئید و خشک کنید سپس برروی چشم خود قرار دهید.

- در نور بیش از حد روشن، عینک آفتابی استفاده کند و در مورد ادامه استفاده از لنزهای تماسی با پزشک خود مشورت نمایید.

- در نور بیش از حد روشن، عینک آفتابی استفاده کند و در مورد ادامه استفاده از لنزهای تماسی با پزشک خود مشورت نمایید.

- از به کار بردن مواد آرایشی (سرمه، ریمل،  لنزهای رنگی، مواد روغنی در اطراف چشم و...) خودداری نمائید و زمان شروع آن را از  پزشک معالج سئوال کنید.

- از مالیدن چشم خود پرهیز کنید. از سرفه، عطسه، تکان ناگهانی و شدید سر و زور زدن به هنگام اجابت مزاج پرهیز نمائید و در مورد شروع به رانندگی و بازگشت به کار با پزشک خود مشاوره کنید.

- زمان حمام کردن را حتما از پزشک خود سئوال کنید اما می­توانید از همان روز اول پس از عمل تمام بدن بجز سر و صورت را بشویید. مهم این است که آب به داخل چشم نپاشد. چشم، سر و صورت در معرض ضربه قرار نگیرد. بهتر است از شامپو و صابون بچه استفاده کنید.

- نماز خواندن از روز عمل با تیمم بر روی سنگ بلامانع است ولی از یک تا چند هفته پس از عمل با نظر پزشک از سجده کردن خودداری کنید و مهر را با دست روی پیشانی نزدیک کنید.

- مطالعه، تماشای تلویزیون و فعالیتهای عادی زندگی که توام با فعالیت شدید جسمانی نباشد، بلامانع است.

- یک هفته پس از عمل، مسافرت با هواپیما یا هر وسیله دیگری با اجازه پزشک بلامانع است.

  پس از عمل خطر ایجاد التهاب و عفونت زودرس یا دیررس وجود دارد. بنابراین به محض ایجاد درد چشم، قرمزی، حساسیت به نور، کاهش دید و ترشح چرکی از چشم  فورا به چشم پزشک مراجعه کنید.

- در صورتی که به جراح خود دسترسی نداشته باشید به درمانگاه اورژانس چشم مراجعه نمایید.

- این بیماری و عمل جراحی آن از نظر تغذیه، رژیم خاصی ندارد و چنانچه قبل از عمل رژیم معینی داشتید (دیابت، فشارخون، زخم معده و ...) بعد از عمل هم به همان رژیم ادامه دهید.

- در صورت استفاده از آسپرین یا داروهای رقیق کننده خون، در مورد شروع مجدد آنها هنگام معاینه سئوال نمائید .

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب