سارا نصری 17 بهمن ماه 1398 3,079

دستگاه اسلیت لامپ

اسلیت لامپ یک میکروسکوپ با نور روشن است که هنگام معاینه چشم مورد استفاده قرار می گیرد. چشم پزشک شما نگاه دقیق تری به ساختارهای مختلف جلوی چشم و داخل چشم می اندازد. این یک ابزار مهم برای تعیین سلامت چشم و تشخیص بیماری های چشمی است.

قبل از معاینه با اسلیت لامپ، آمادگی خاصی لازم نیست. با این حال، چشمان شما با قطره های گشاد کننده گشاد می شود. اگر چشمان شما گشاد شده است، پس از معاینه نباید رانندگی کنید. بینایی شما مبهم خواهد بود و چشمان شما برای چند ساعت به نور بسیار حساس می شوند. عینک آفتابی را به امتحان بیاورید و برنامه ریزی کنید که شخصی شما را به خانه سوار کند.

معاینه

پزشک، شما را مجبور خواهد کرد که در صندلی امتحان جلوی چراغ شکاف بنشینید. از شما خواسته می شود که چانه خود را در استراحت چانه و پیشانی خود در مقابل نوار پیشانی قرار دهید. این باعث می شود سر شما در طول امتحان ثابت بماند. پزشک شما ممکن است از قطرات چشمی که حاوی رنگ زرد است استفاده کند تا به مشکلات در جلوی چشم کمک کند.

از قطره های گشاد کننده نیز می توان برای بزرگتر کردن مردمک برای چشم بهتر به قسمت پشت چشم استفاده کرد. پزشک شما روبرو شما خواهد نشست و از طریق میکروسکوپ به چشم شما نگاه می کند. وی سپس slit lamp را روشن می کند و یک پرتوی باریک با شدت زیاد به سمت چشم شما متمرکز می کند. اگرچه نور بسیار روشن است، اما هیچ آسیبی به چشم شما وارد نمی کند و نباید دردی ایجاد کند.

در اینجا آنچه پزشک شما بررسی خواهد کرد را توضیح میدهیم:

اسکلرا قسمت سفید چشم

اسکلرا از بافت های سخت و فیبری تشکیل شده و یک لایه بیرونی محافظ چشم را تشکیل می دهد. التهاب و تغییر رنگ اسكلرا را می توان در طول امتحان اسلیت لامپ تشخیص داد. اینها می تواند علائم اسکلریت، یک اختلال خود ایمنی باشد که می تواند به از بین رفتن بینایی منجر شود. آلرژی ها و عفونت های ملتحمه (بافت نازک و شفاف پوشاننده اسکلرا) به نام ملتحمه یا چشم صورتی نیز قابل تشخیص است.

قرنیه

قرنیه پنجره شفاف و گنبدی شکل جلوی چشم شماست. خشکی چشم، مشکلی در مورد اشک و اشک فیلم چشم ها را می توان در داخل اسلیت لامپ مشاهده کرد. بعضی اوقات، در معاینه با اسلیت لامپ، یک ماده غیر طبیعی در قرنیه دیده می شود. این می تواند نشانه ای از دیستروفی قرنیه باشد که در صورت عدم درمان زود هنگام، باعث تاری دید و ریزش بینایی می شود.

ممکن است در طول این بخش از معاینه، یک قطره چشم با رنگ زرد (فلورسانسین) به شما داده شود. این به چشم پزشک شما کمک می کند تا قسمت های خاصی را برجسته کرده و آسیب هایی به چشم مانند ساییدگی قرنیه یا عفونت های قرنیه مانند هرپس کراتیت پیدا کند.

لنز چشم

این قسمت واضح و روشن چشم، پشت مردمک است که نور را روی شبکیه متمرکز می کند، بنابراین می توانید ببینید. در هنگام معاینه می توان آب مروارید (وقتی لنز چشم تار می شود) تشخیص داد. این یک قسمت طبیعی از پیری است و به محض دخالت در فعالیت های روزانه شما نیاز به عمل جراحی دارد.

slit lamp همچنین نمای مفصلی از قسمت پشت چشم را نیز نشان می دهد. برای انجام این کار، چشم پزشک شما با قطره های چشم گشاد کننده، مردمک شما را گسترش می دهد.

با مردمک شما که کاملاً گشاد شده اند، می تواند موارد زیر را ببیند:

شبکیه

شبکیه لایه ای از سلول های عصبی است که دیواره پشتی داخل چشم را می پوشاند. این نور را حس می کند و آن را به پیام های تصویری تبدیل می کند، بنابراین می توانید ببینید. شبکیه پاره یا جدا شده را می توان در حین معاینه یافت، که معمولاً برای جلوگیری از کاهش بینایی به درمان نیاز دارد.

معاینه چشم با اسلیت لامپ، همچنین می تواند به تشخیص دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک کند، که بر دید بینایی، مرکزی و همچنین بیماری های ارثی شبکیه مانند روتینیت پیگمنتوزا تأثیر می گذارد.

عصب بینایی

عصب بینایی، در پشت چشم شماست که به مغز شما متصل می شود. گلوکوم نوعی بیماری است که به آهستگی به عصب بینایی آسیب می رساند و در صورت عدم تشخیص و درمان زودرس باعث از بین رفتن بینایی می شود. معاینه لا اسلیت لامپ بخش مهمی در تشخیص است.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب