مجله الکترونیکی دیالنز 02 خرداد ماه 1402 102

دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بدانید در صورت مواجه با آن چه کاری انجام دهید.

 لنزهای چشم اگر به درستی استفاده نشوند می توانند باعث مشکلات جدی در رابطه با خشکی چشم شوند، و در صورتی که در حال حاضر مستعد خشکی چشم هستید ریسک بیشتری نیز وجود دارد.

در ادامه این مطلب از مجله الکترونیکی دیالنز با ما همراه باشید .

خشکی چشم در بیمارانی که بیشتر از چند روز و به طور مداوم از لنز استفاده می کنند رایج است، حتی افرادی که از لنز نیز استفاده نمی کنند ممکن است این اختلال را تجربه کنند ولی علائم خشکی چشم در افرادی که از لنز استفاده می کنند به شکل قابل توجه ای شدیدتر است.

خشکی چشم ناشی از لنز

قرنیه شفاف در جلوی چشم شما به طور شگفت انگیزی اکسیژن مورد نیاز خود را به جای خون و بافت، مستقیماً از هوا دریافت می کند. بنابراین لنز های چشمی می توانند مانع از دریافت اکسیژن توسط قرنیه شده یا با جذب اشک برای مرطوب ماندن احساس خشکی و خارش در چشم ایجاد کنند. با پیشرفت تکنولوژی، امروزه لنز ها به گونه ای طراحی شده اند که تا حد زیادی اکسیژن را از خود عبور می دهند با این وجود خشکی چشم در بین مصرف کنندگان به خصوص در استفاده مداوم هنوز شایع است.

اگر بدون لنز نیز مشکل خشکی چشم داشته اید یا لنز را به صورت درست قرار ندهید و به مدت طولانی از ان ها استفاده کنید این اختلال قطعا شدید تر خواهد شد.

علائم خشکی چشم با استفاده از لنز

لایه اشک شما نقش مهمی در راحتی چشم شما ایفا می کند و اگر دچار آسیب یا اختلال شود باعث خشکی چشم ها خواهد شد. در هر فرد با توجه به شدت خشکی و آسیب، علائم خشکی چشم می تواننند از نظر شدت متفاوت باشند و اغلب علائم خفیف شروع شده و کم کم شدت می یابد.

علائم اصلی این عارضه عبارتند از:

قرمزی چشم ها

درد چشم

تاری دید

حساسیت به نور

خشکی و خارش چشم

خستگی چشم

تسکین و بهبود خشکی چشم در اثر استفاده از لنز های چشمی

برای بهبود و مقابله با خشکی چشم چند راه موثر و راحت وجود دارد:

استفاده از قطره چشم: ساده ترین روش ایجاد رطوبت بیشتر برای چشم ها استفاده از قطره های چشم است. هنگام مراجعه به داروخانه یا پزشک حتما ذکر کنید که از لنز های چشمی استفاده می کنید تا قطر های مناسب خریداری کنید. بهتر است برای اطمینان خاطر با چشم پزشک متخصص خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

لنز های یکبار مصرف: یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی که به خشکی چشم دچار می شوند استفاده از لنز های روزانه یکبار مصرف است. استفاده از این نوع لنز ها به دلیل عدم نیاز به نگهداری و مراقبت خطر عفونت های ناشی از نگهداری نادرست را بسیار کاهش می دهد و ریسک خشک شدن لنز یا تجمع آلودگی نیز وجود ندارد.

لنز های کم آب: این نوع از لنز ها نسبت به سایر لنز ها چشمان شما را کمتر در معرض خشکی قرار می دهند زیرا لنز های با محتوای آب بالا با گذشت زمان در طی مصرف مداوم، از مجاری اشک آب را می کشند و رطوبت چشم شما را جذب می کند و چشم شما را در معرض خشکی و قرمزی قرار می دهند.

مصرف ویتامین های چشم : مصرف ویتامین های مکمل به صورت خوراکی نیز می توانند تا حد زیادی در بهبود خشکی و مشکلات بینایی موثر باشند. فراموش نکنید که برای مصرف این ویتامین ها بهتر است با پزشک مشورت کنید تا ضمن دریافت بهترین ویتامین ها، خطری ایجاد نشود.

ارتوکراتولوژی : پیشرفت ها در زمینه درمان اختلالات بینایی باعث کشف درمان های جدید و موثرتری شده است. در این نوع درمان بیمار فقط در خواب از لنز های چشمی استفاده می کند تا به طور موقت نزدیک بینی و مشکلات بینایی اصلاح شود. در حقیقت در این روش از لنز ها نفوذ پذیر به اکسیژن استفاده می شود و در طی زمان خواب می تواند با اصلاح قرنیه مشکلات بینایی را بهبود دهد تا در طول روز بیمار بدون عینک و لنز کار کند.

درنهایت فراموش نکنید که چشم پزشک متخصص شما می تواند توصیه های بیشتر و موثرتری را برای رفع و تسکین خشکی چشم ناشی از لنزهای چشمی به شما ارائه دهد.

کلام آخر

با اینکه لنز های چشمی جایگزین عالی برای عینک ها هستند و مراقبت و استفاده از آن ها راحت تر است ولی عوارضی مانند خشکی چشم نیز ممکن در اثر استفاده از این لنز ها اتفاق بیفتد. در هر صورت با رعایت نکات و توصیه ها می توانید علائم خشکی چشم را به صورت موثری کاهش دهید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب