مجله الکترونیکی دیالنز 08 مهر ماه 1400 506

علل سیاهی دور چشم چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

تیرگی دور چشم یکی از مشکلات شایع در هر سنی است که به دلایل متفاوتی ممکن است ایجاد شود. به همین دلیل که مکانیسم‌های مختلف و گاهی همزمان در ایجاد تیرگی دور چشم دخالت دارند، متدهای درمانی متفاوتی نیز برای درمان این مشکل به کار گرفته می‌شود که در ادامه به بهترین روشهای درمان تیرگی دور چشم اشاره خواهیم کرد.

دلایل مختلفی برای ایجاد گودی و تیرگی تیرگی دور چشم ‌ها وجود دارد. پوست اطراف چشم بسیار نازک است و دراثر بالا رفتن سن، مصرف دخانیات و الکل و کافئین، تحرک عضلات، تغذیه نامناسب، استفاده مکرر از عینک و موبایل، استرس، عدم نوشیدن آب کافی، مصرف برخی از داروها، خستگی، تنظیم نبودن زمان خواب، فشار خون، ضربه به چشم، ناراحتی‌های کلیوی و یا گوارشی می تواند تحت تاثیر قرار گرفته و بصورت گودی و تیرگی تغییر ظاهری داشته باشد.

درواقع این کبودی بعلت تغییر رنگ پوست این ناحیه و نتیجه انعکاس رنگ بر روی  آن است که چربی مناسب ازبین رفته و بصورت گودی و تیرگی خود را نشان می‌دهد. اگر کسی بیماری‌های پوستی مانند آلرژی و یا اگزما هم داشته باشد، این حالت را بیشتر می‌کند.

علت سیاهی دور چشم چیست؟

عوامل موثر متعددی در بروز سیاهی دور چشم نقش دارند که عبارتند از:    

خستگی                                                     

خواب زیاد، خستگی بیش از حد یا خوابیدن در ساعات غیرمعمول، می‌تواند باعث سیاهی دور چشم شود. کم‌خوابی می‌تواند باعث کدر یا رنگ‌پریدگی پوست شده و بافت‌های تیره و عروق خونی زیر پوست را نمایان سازد. کم‌خوابی همچنین موجب تجمع مایعات زیر چشم و پف کردن آن مي‌شود. از این رو، سیاهی دور چشم در واقع ممکن است همان سایه‌ی پف‌های زیر چشم نیز باشد

عوامل ژنتیکی
در نتیجه بسیاری از مطالعات ، به علت عوامل ژنتیکی ف بسیاری از افراد پوست نازک یا رگ های خونی کوچک زیر چشم دارند.این بدین معناست که والدین آنها هم چنین خصوصیتی دارند.طبق آخرین تحقیقات، توزیع ملانین در پوست زیر چشم نیز تحت تاثیر عوامل ژنتیکی قرار میگیرد.

کمبود مواد غذایی
رژیم غذایی ضعیف و کمبود مواد مغذی بر سلامتی شما تاثیر میگذارد. این شرایط از طریق علائم خارجی مانند پوست خشک، تیرگی ها ،و چین و چروک ظاهر میشود.

مواجهه زیاد با نور آفتاب 

مواجهه زیاد با نور آفتاب باعث می‌شود، بدن مقادیر زیادی ملانین تولید کند. ملانین، همان رنگدانه‌ای است که در تعیین رنگ پوست نقش مهمی ایفا می‌کند. مواجه زیاد با نور آفتاب، به خصوص در نواحی صورت و چشم، می‌تواند باعث تیرگی رنگدانه‌های پوست دور چشم شود

کم خونی
آنمی ، خونریزی نا منظم را ایجاد میکند. در حالی که باعث ایجاد همو گلوبین میشود و در نهایت منجر به ایجاد تیرگی های زیر چشم میشود.

انواع آلرژی‌ها

واکنش‌های آلرژیک و خشکی چشم نیز می‌تواند منجر به سیاهی دور چشم شود. در هنگام واکنش آلرژیک، بدن به عنوان پاسخ ایمنی برای مقابله با باکتری‌های مضر، هیستامین ترشح می‌کند. هیستامین علاوه بر علائم ناراحت‌کننده‌ای مانند خارش، قرمزی و پف چشم، باعث می‌شود که عروق خونی گشاد شده و زیر پوست نمایان‌تر شود.

آلرژی همینطور می‌تواند باعث شود بیشتر نواحی اطراف چشم را مالش داده یا بخارانید. این اقدامات باعث بدتر شدن علائم و به التهاب، ورم و پارگی عروق خونی منتهی می‌شود و می‌تواند به ایجاد سایه‌های تیره دور چشم کمک کند

نارسایی کلیه
نارسایی کلیه باعث بدتر شدن وضعیت سلامتی میشود. بنابر این پوست بیمار رنگ پریده و چشم هایش همیشه بسیار خسته است.که این موضوع باعث میشود که تیرگی های زیر چشمش به وضوح پیدا شوند.

سالخوردگی
پیری ، پوست را ضعیف میکند.چربی و کلاژن پوست به تدریج کاهش میابد و رگ های خونی قابل مشاهده میشود.

روش‌های درمان سیاهی زیر چشم‌ها

در ادامه به درمان‌های خانگی و درمان‌های پزشکی که روی رفع سیاهی دور چشم تاثیر دارند خواهیم پرداخت.

درمان‌های خانگی برای رفع سیاهی دور چشم

درمان سیاهی دور چشم بستگی به علت اصلی آن دارد. با این حال، برخی درمان‌های خانگی می‌توانند به برطرف شدن آن کمک کنند. برخی از متداول‌ترین درمان‌های خانگی عبارتند از:

استفاده از کمپرس سرد: کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تورم و انقباض عروق گشاد شده کمک کند. با این کار، پف زیر چشم کاهش پیدا کرده و تیرگی دور چشم برطرف می‌شود. چند قالب یخ را داخل پارچه‌ای تمیز پیچیده و روی چشم بگذارید. همچنین می‌توانید یک دستمال را با آب سرد مرطوب کرده و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست زیر چشم بگذارید. می‌توانید با گرم شدن پارچه یا آب شدن یخ، این کار را دوباره تکرار کنید.

مصرف غذاهای کلاژن ساز :اگر شما هاله ای کمرنگ و یا گودی کم عمق دراطراف چشمتان  دارید، بهتراست با مصرف غذاهای کلاژن ساز در کنار روش‌های کلینیکی،  ترمیم پوست اطراف چشم‌هایتان را بیشتر کنید که کلاژن سازی نیز دراین ناحیه بیشتر شود. غذاهایی مانند ماهی‌های چرب، ویتامین C، میوه‌ها و سبزیجات تازه، آلوئورا، شیرین بیان، توت سیاه، انار، دارچین، آویشن، جنسینگ، قلم گاو

درنظر داشته باشید که کاهش یا قطع مصرف ترکیبات کافئین دار مانند چای یا قهوه می‌تواند به سرعت این بهبودی کمک کند. در مورد مکمل‌های کلاژن ساز دارویی که بصورت پودر یا قرص هستند نیز باید بگوییم پس از استفاده از این محصولات ممکن است اسید معده را بیش از حد تجزیه کرده و در نتیجه تاثیری روی کلاژن سازی پوست شما نداشته باشد. اما در مورد مکمل‌های مایع ممکن است اثراتی از کلاژن سازی دیده شود.

خواب بیشتر: جبران خواب نیز می‌تواند به کاهش تیرگی و سیاهی دور چشم کمک کند. کم‌خوابی باعث کدر یا رنگ‌پریدگی پوست شده و تیرگی‌ها و سیاهی‌های دور چشم را نمایان‌تر می‌کند. برای جلوگیری از سیاهی دور چشم، سعی کنید خواب خود را تنظیم کرده و بین ۷ تا ۸ ساعت در شبانه‌‌روز بخوابید.

درمان‌های پزشکی برای رفع سیاهی دور چشم

برای درمان سیاهی و تیرگی دور چشم، راه‌حل‌های موثرتر و پایدارتری نیز در دسترس است. برخی از روش‌های درمانی متداول عبارتند از:

جمع بندی

چنانچه گفته شد، برای بسیاری، تیرگی و سیاهی دور چشم موقتی است و اغلب نشانه‌ی روند طبیعی پیری یا کم‌خوابی است. اگرچه درمان‌های خانگی و پزشکی متعددی برای سیاهی دور چشم وجود دارد، اما این مشکل معمولا علامت هشداردهنده‌ای نیست. با این حال، در صورت تغییر تدریجی و بدتر شدن تیرگی یا تورم دور چشم، بهتر است به یک متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب