مجله الکترونیکی دیالنز 15 شهریور ماه 1400 624

عوارض بیماری دیابت بر روی چشم

دیابت یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی است که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. اگر شما هم از بیماری دیابت رنج می برید به طور حتم می دانید که در دراز مدت سلامت چشم هایتان در خطر خواهد بود. طی تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است، دیابت یکی از چهار دلیل اصلی نابینایی در دنیاست چرا که می تواند بروز انواع اختلال های چشمی مانند آب مروارید، آب سیاه و همچنین خونریزی رگ های خونی را افزایش دهد و این امر به نوبه خود باعث می شود که چشم بینایی خود را از دست بدهد.

در این بخش می خواهیم شما را با اثرات دیابت بر چشم  آشنا کنیم .در ادامه با "مجله الکترونیکی دیالنز" همراه باشید .

انواع عوارض چشمی دیابت

- رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی یکی از مخرب ترین بیماری های چشمی ناشی از دیابت است که بر اثر آسیب رگ های خونی شبکیه چشم بروز می کند. معمولا این بیماری علایم بارزی ندارد. اما بعد از خونریزی دید تار شده و لکه هایی در چشم پیدا می شود و حتی ممکن است دید فرد به کلی از بین برود. حاملگی و افزایش فشار خون در بعضی موارد این بیماری را تشدید می‌کند.

رتینوپاتی دیابتی با جراحی لیزر یا لیزر درمانی و برداشتن زجاجیه درمان می شود. البته گاهی این بیماری پیشرفت کرده و به کوری فرد می انجامد.

- آب مروارید

بروز آب مروارید در افراد مبتلا به دیابت ۲ تا ۴ برابر افراد سالم است. این آمار در بیماران دیابتی زیر ۴۰ سال به ۱۵ تا ۲۵ برابر می رسد و بیشتر در سنین پایین اتفاق می افتد. افراد مبتلا به آب مروارید همه چیز را تار می بینند. جوانان دیابتی گاهی طی چند هفته دچار آب مروارید می شوند.

درمان این بیماری با تعویض عدسی طبیعی چشم با عدسی مصنوعی انجام می شود.

- تغییرات ناگهانی در نزدیک بینی و دوربینی

اگر دیابت تحت کنترل نباشد، تغییرات قند خون در نزدیک بینی و دوربینی فرد تغییر ایجاد می کند. در صورتی که قند خون به طور مرتب کنترل شود، این عارضه رخ نمی دهد.

آب سیاه (گلوکوم(

گاهی رگ های خونی جدیدی در شبکیه چشم رشد می کنند که مانع از جریان طبیعی مایعات به خارج از چشم می شوند. بعد از مدتی فشار داخل چشم زیاد شده و باعث بروز آب سیاه می شود. این عارضه نتیجه رتینوپاتی دیابتی پیشرفته است.

- فلج شدن عضلات چشم

در بیماران دیابتی به علت درگیری عصب عضلات، ممکن است عضلات این ناحیه صدمه ببینند و فلج شوند. در این حالت ممکن است بیمار با دوبینی، لوچی و یا حتی افتادگی پلک مواجه شود.

اگر با این موارد روبرو شدید اصلا نترسید زیرا این صدمات قابل ترمیم هستند و معمولا بیمار بعد از ۴ الی ۶ ماه بهبود می یابد.

اثرات دیابت بر چشم چگونه است؟

در واقع میتوان اینطور گفت که اثرات دیابت بر چشم در مدت زمان بالا نشان داده می شود. ابتلا به این بیماری در واقع با سن بیمار، کنترل قند خون حین مصرف و ژنتیک افراد رابطه ای مستقیم دارد. زمانی که قند خون بالا باشد در واقع عملکرد سلول های بدن مختل می شود و در مراحل انتهایی حتی میتواند باعث خونریزی در چشم شود که این امر به نوبه خود باعث می شود که نیاز به لیزر عروق خونی ضروری شود. در این مرحله حتی دیابت می تواند علاوه بر مشکلات چشمی، مشکلات کلیوی هم ایجاد کند.

اثرات دیابت بر چشم در واقع زمانی نشان داده می شود که بر اساس خرابی عروق چشم ایجاد می شوند. این عروق در واقع به دلیل ایجاد رگ های خزه مانند ریز پاره می شوند و خونریزی هایی را ایجاد می کنند که ممکن است دید فرد را به طور کامل بگیرند.

دیابت چگونه روى پرده چشم (شبکیه) تاثیر مى گذارد؟

بیمارى دیابت بر روى عروق پرده چشم تاثیر گذاشته و باعث خونریزى در پرده چشم و نشت مواد داخل رگ به روى شبکیه (ایجاد ورم پرده چشم) و در نهایت سبب به وجود آمدن عروق جدید روى پرده چشم مى شود. این عروق جدید نیز مى توانند سبب خونریزى در داخل حفره چشم شوند.

چگونه مى توان از بروز ضایعات چشمى در جریان دیابت جلوگیرى کرد؟

درمان قاطع براى پیشگیرى از این ضایعات وجود ندارد، ولى ثابت شده است که کنترل دقیق قند خون مى تواند بروز این ضایعات را به تعویق بیندازد.

علاوه بر کنترل دقیق قند خون، انجام ورزش منظم، کنترل فشار خون، حفظ وزن مناسب بدن و پرهیز از استعمال دخانیات هم مى توانند به جلوگیرى از بروز عوارض چشمی دیابت کمک کنند.

چه عواملى سبب تشدید ضایعات دیابت در چشم مى شوند؟

هر چقدر که مدت زمان ابتلا به دیابت بیشتر باشد، بروز ضایعات در چشم بیشتر است، طورى که 80 درصد افرادى که 15 سال یا بیشتر از ابتلا به دیابت آنها مى گذرد، درجاتى از درگیرى شبکیه را دارند. سایر عوامل خطر براى بروز این ضایعات در چشم شامل فشار خون بالا، کم خونى (آنمى)، بیمارى هاى کلیوى و افزایش چربى هاى خون است.

معاینات چشمى در چه فواصلى باید انجام شود؟

در مواردى که دیابت نوع دو در سن بالای 35 سال وجود دارد، در همان بدو تشخیص دیابت، معاینات چشمى لازم است و در صورتى که دیابت نوع اول باشد (سن زیر 35 سال) 10 سال پس از تشخیص دیابت، اولین زمان معاینه خواهد بود و در هر دو مورد، در صورتى که علائمی دال بر گرفتارى شبکیه وجود نداشته باشد، معاینات باید هر سال انجام شود و در صورتى که ضایعاتى در سطح شبکیه توسط چشم پزشک مشاهده شود، بنا به صلاحدید پزشک هر 4 تا 6 ماه یک بار این معاینات تکرار خواهد شد. در هر بار معاینه براى دیدن کامل پرده چشم (شبکیه) از قطره هاى مخصوص استفاده مى شود که مردمک (سیاهى) چشم را بزرگ تر از حد معمول مى کند و دید چشم مدت 4 تا 6 ساعت مختل خواهد بود.

جمع بندی

زمانی که سخن از اثرات دیابت بر چشم به میان می آید میتوان گفت که نابینایی یکی از اثرات محرز است که در صورت عدم آگاهی و پیشگیری به زودی در بیماران مبتلا به دیابت رخ خواهد داد. دقت داشته باشید که اثرات دیابت بر چشم زمانی پدید می آید که بیماری های دیگری در این زمینه مسبب می شوند که چشم دچار نابینایی شود و از جمله آنها میتوان به آب مروارید، آب سیاه و افزایش فشار خون اشاره کرد. در واقع این بالا رفتن فشار خون است که در کنار دیابت موجب نابینایی می شود.

دیالنز عرضه کننده تمامی لنزهای رنگی ، لنز طبی و لنز طبی رنگی می باشد تا بتواند لنز متناسب با تمامی سلیقه ها را تامین کند. لنزهای عرضه شده توسط سایت فروشگاهی دیالنز دارای بهترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها هستند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب