سارا نصری 23 فروردین ماه 1399 1,247

لنزهای تماسی رنگی پروتز و نرم

لنزهای تماسی رنگی پروتز نرم، دارای مزایای زیبایی، درمانی و روانشناختی برای بیماران هستند. متخصصین در زمینه مراقبت از چشم اولیه و لنزهای تماسی مخصوص، برای بیمارانی که به دنبال لنزهای مصنوعی یا آرایشی یا لنزهای تماسی رنگی با جلوه های ویژه هستند، طراحی لنزهای نرم سفارشی را ارائه می دهند.

علاوه بر بهبود ظاهر زیبایی، لنزها می توانند به مسدود شدن نور و از بین بردن اختلالات بینایی ناخوشایند مانند حساسیت به نور و بینایی مضاعف نیز کمک کنند. تروما یا نقایص مادرزادی می تواند باعث ناسازگاری شدید چشم شود.

یک لنز پروتز نرم، از ماده ای با لنز تماسی تشکیل شده است که چشم را برای پنهان کردن نقص آن می پوشاند. طراحی لنزهای تماسی با رنگ های مختلف می تواند به شما کمک کند تا مشکل اساسی را جبران کرده و رنگ چشم را با چشم طبیعی مطابقت دهید. در بیمارانی که دارای این بیماری هستند، این لنزها می توانند کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشند.

موارد زیر ممکن است باعث ایجاد قرنیه پراکنده شود:

بسته به انتظارات درمانی و آرایشی، چندین گزینه مختلف لنز را می توان در نظر گرفت:

لنز رنگی شفاف: لنز رنگی شفاف، رنگ شفافی و روشنی دارد که روی تن های عنبیه طبیعی همپوشانی دارد تا اندکی عنبیه را تغییر دهد.

لنزهای رنگی مات استاندارد: لنزهای استاندارد در منحنی های مختلف پایه، اندازه مردمک با پشتی روشن یا سیاه، قطر عنبیه و نسخه موجود است.

لنز رنگی سفارشی: با توجه به تنوع بالای لنزهای رنگی، می توانید منحنی های پایه، قطر لنز، قطر عنبیه، رنگ عنبیه را با جزئیات و طرح های دوردار و بدون دور، مردمک ها و خط عنبیه برای استرابیسم سفارش دهید.

مزایای درمانی و انواع لنزها

از بین بردن لنزهای Occluder: لنزهای اکولودر اغلب برای از بین بردن بینایی یا دیپلوپیا از لکه چشم ترجیح داده می شوند. طراحی لنزها به گونه ای مهم است که مردمک سیاه به اندازه کافی بزرگ باشد تا نور را کاملاً مسدود کند (به طور معمول ۲-۳ میلی متر بزرگتر از حداکثر اندازه مردمک).

از بین بردن فتوفوبیا: آزمایشگاه ها طرح های لنز عنبیه را با دهانه شفاف برای بازآفرینی اندازه طبیعی مردمک ارائه می دهند و از این طریق حساسیت به نور ناراحت کننده را از بین می برند. تروما معمولاً باعث ایجاد عارضه در عنبیه و باز شدن نامنظم مردمک می شود.

تقویت کنتراست، چشم انداز: از لنزهای تماسی رنگی می توان به عنوان یک اثر عینک آفتابی برای کاهش حساسیت به نور استفاده کرد. برخی از آنها می توانند کنتراست را از طریق رنگ های مختلف رنگی (اغلب برای ورزش های با استفاده از خاکستری، سبز یا کهربا) به حداکثر برسانند. علاوه بر این، بسیاری از ورزشکاران حرفه ای برای تقویت عملکرد بصری خود از لنزهای ورزشی استفاده می کنند.

مزایای دید در رنگ: آزمایشگاه ها می توانند لنزهای قرمز (برای نقص های خاص رنگ) فراهم کنند.

انتخاب و انتظارات بیماران

بیماران باید بتوانند لنز تماسی پروتز را به راحتی استفاده کنند. تصمیم به استفاده از لنز تماسی بر روی چشم تازه آسیب دیده، وابسته به بسیاری از عوامل از جمله سلامت سطح جلوی چشم (قرنیه و ملتحمه) و عوارض احتمالی ناشی از روش های جراحی قبلی است (مثلاً: بخیه ها و پیوند).

تصمیماتی که قبل از قرار دادن لنز تماسی پروتز اتخاذ میشود شامل انتظارات مربوط به رنگ های طبیعی (در مقابل استاندارد با رنگ سفارشی)، مزایای درمانی (یک مردمک سیاه می تواند باعث کاهش نور نسبت به دهانه های روشن)، گزینه های نسخه (در صورت وجود)، استفاده از برنامه (افزایش در مقابل سایش روزانه)، برنامه جایگزینی، مراقبت از لنزهای تماسی و نیاز احتمالی به قطره چشم (به عنوان مثال برای گلوکوم) می باشد.
برای داشتن لنز تماسی مناسب پروتز، اندازه گیری ها و ارزیابی های اضافی مورد نیاز است.

سلامت چشم:

موارد منع مصرف عادی در مورد سایش لنزهای تماسی باید در نظر گرفته شود، از جمله خشکی چشم و حساسیت های چشمی.

اندازه مردمک:

قطر مردمک به میزان ۵/۰ میلی متر در نور طبیعی اندازه گیری می شود تا از زیبایی ظاهری به حداکثر برسد. مردمک سیاه پوستان باید در نور کم اندازه گیری شوند.

قطره عنبیه:

قطر عنبیه با افزایش ۰٫۵ میلی متر اندازه گیری می شود. لازم است به اندازه کافی بزرگ باشد تا از پوشش طبیعی چشم اطمینان حاصل شود. مطابقت با اندازه عنبیه چشم سالم برای اطمینان از نتایج طبیعی تر مهم است.

منحنی های پایه:

به دلیل عدم تفکیک، توپوگرافی قرنیه همیشه نمی تواند بدست آید. بعضی اوقات، لنزهای آزمایشی از شرکت های مختلف می توانند به ارزیابی حرکت، کمک کنند. برای جلوگیری از سفت شدن بیش از حد، لنزها باید اجازه حرکت دهند. با این حال، حرکت بیش از حد از اثر طبیعی چشم تأثیر می گذارد.

قطر لنز:

با استفاده از بزرگترین قطر ممکن، سنتر شدن بهتر و حداکثر رساندن اثرات زیبایی و درمانی انجام می شود.

نسخه:

در صورت نیاز نسخه در طی مشاوره اولیه در مطب تجویز می شود.

تطبیق رنگ:

عکاسی دیجیتال برای دستیابی به رنگ دقیق عنبیه مهم است. در هنگام عکاسی از رنگ عنبیه از شرایط روشنایی طبیعی استفاده می شود.

به طور کلی، رنگ های عنبیه تیره تر (رنگ های قهوه ای) با استفاده از ست های مناسب برای گزینه های لنز پروتزهای عمومی ارائه شده توسط شرکت های مختلف آسان تر هستند

رنگهای عنبیه سبک تر (رنگ های سبز) مطابقت با آنها دشوارتر است، زیرا عنبیه منعکس کننده نور و تغییر رنگ آن در شرایط مختلف روشنایی، بازتاب لنز و غیره است. بعضی اوقات، استفاده از لنزهای یکسان در چشم سالم گزینه دیگری برای اطمینان از تطابق دقیق رنگ است.

مدیریت بیمار بعد از موفقیت

تمام بیماران لنز پروتز باید دو عدد عینک را بر روی لنزهای پروتز خود قرار دهند.

دلایل اصلی استفاده از عینک:

استفاده از عینک با لنزهای پلی کربنات و ضد انعطاف پذیری که به عنوان محافظ عمل می کنند، بسیار مهم است.

عینک می تواند به حداکثر رساندن ظاهر کمک کند، لنزهای پروتز را استتار می کند. او می تواند یک قاب جالب و شاید یک لنز را انتخاب کند.

دریافت معاینات منظم چشم برای تشخیص و درمان شرایط جدی چشم و ارزیابی سلامت کلی و چگونگی تأثیر آن بر چشم بسیار مهم است. غالباً افرادی که از لنزهای پروتز استفاده می کنند، به یک چشم سالم تکیه می کنند که باید بطور منظم بررسی شود.

لنزهای پروتز چه مدت دوام دارند؟

برخی از لنزهای رنگی پروتز استاندارد و سفارشی می توانند به دلیل جذب رسوبات از بین بروند. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق، از بیمار خواسته می شود که به درستی لنزهای خود را با محلول ضدعفونی کننده لنزهای تماسی مخصوص شستشو دهد. لنزهای نرم رنگی که دارای رنگ هستند، در طراحی لنز پیوند خورده اند، در هنگام استفاده از محلول های مناسب برای لنز، از بین نمی روند.

در صورت نیاز به لنز تعویض، خرید لنز یدکی برای اطمینان از استمرار سایش لنزها مهم است.

در نهایت، بیمارانی که از لنزهای پروتز بهره مند می شوند، معمولاً بسیار راضی هستند و پیشرفت عمده ای در کیفیت زندگی آنها تجربه می کنند. این لنزها میتوانند آنها را از بیماری که دارند بازدارند و از دید خود لذت ببرند. اطمینان حاصل کنید که طراحی این لنزها کاملا طبیعی هستند و بیننده متوجه لنزهای تماسی پروتز شما نمی شوند زیرا هم رنگ، هم اندازه این لنزها مطابق با چشم سالم ساخته می شوند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب