سارا نصری 13 اسفند ماه 1398 691

لنزهای ماهانه برای استفاده طولانی ایمنند؟

استفاده از لنزهای تماسی بیشتر از مدت زمان توصیه شده آنها، می تواند خطر عفونت چشم و عوارض را افزایش دهد. انواع مختلف لنز در بازار وجود دارد و انواع سنتی برای استفاده روزانه طراحی شده اند. این بدان معنی است که آنها باید هر شب از چشم برداشته و نگهداری شوند.

به طور معمول لنزهای تماسی یک برنامه برای برداشتن لنز از چشم، نیز دارند. به عنوان مثال، لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه برای یک روز استفاده می شود و سپس دور می شوند. لنزهای ماهانه به طور کلی در طول روز استفاده می شوند، هر شب تمیز و نگهداری می شوند و پس از یک ماه استفاده روزانه از آنها دور انداخته می شوند. ماهانه، یا استفاده طولانی مدت وجود دارد، لنزهای تماسی که می توانند به طور مداوم تا یک هفته یا بیشتر استفاده شوند.

مهم است که از راهنمایی پزشک چشم خود و کلیه دستورالعمل های سازنده لنز تماسی با ما در مورد مراقبت از لنزهای تماسی خود پیروی کنید، چه مدت می توانید با اطمینان از آنها استفاده کنید و چه موقع آنها را تعویض کنید.

لنزهای تماسی هایدروژل

چرا نباید از لنزهای تماسی ماهانه به صورت طولانی تری استفاده کرد؟

لنزهای تماسی نرم هم در استفاده روزانه و هم با لنزهای سایش گسترده به بازار عرضه می شوند. دیالنز هشدار می دهد که اگرچه ساییدگی طولانی یا ماهانه لنزهای تماسی با ما ممکن است برای استفاده مداوم ماهانه تأیید شود، حتی در صورت استفاده نیز به عنوان عارضه، عوارضی ندارند.

استفاده از لنزهای تماسی برای مدت طولانی، از جمله هنگام خوابیدن، می تواند باعث شود تا رسوبات در زیر لنزها جمع شوند و به طور بالقوه منجر به عفونت چشم یا عوارض قرنیه شوند. FDA هشدار می دهد که استفاده از لنزهای تماسی یک شبه می تواند باعث استرس به قرنیه شود. اکسیژن کافی از طریق لنز حاصل نمی شود و این می تواند باعث آسیب به قرنیه شود و احتمال عفونت را بالا می برد.

هرچه لنزهای تماسی را به طور مداوم استفاده کنید، خطر عفونت چشم بیشتر است. این ممکن است حتی بدون درمان مناسب منجر به نابینایی شود.

نگاه همه متفاوت است. برخی افراد قادر به استفاده از لنزهای تماسی یک شبه نیستند، حتی اگر برای استفاده مداوم هفتگی یا ماهانه طراحی شده باشند.

عوارض استفاده از لنزهای تماسی ماهانه طولانی تر از برنامه توصیه شده آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

هیپوکسی، که کمبود اکسیژن کافی است که از طریق لنز به چشم منتقل می شود.

مشکلات قرنیه، از جمله زخم ها یا کراتیت عفونی، اشک، سایش و زخم.

التهاب، که می تواند مزمن شود و ادامه استفاده از لنزهای تماسی را برای شما سخت کند.

ملتحمه (چشم صورتی)، که یک عفونت در ملتحمه است که پلک ها را خط می کند.

سوزش چشم، که می تواند بینایی را همراه با ناراحتی ایجاد کند.

عفونت چشم، که می تواند جدی باشد و باعث صدمات ماندگار در چشم شود.

FDA هشدار می دهد که بسیاری از این عوارض ممکن است با استفاده نامنظم از لنزهای تماسی ایجاد شود، به خصوص اگر دستورالعمل های دقیق برای مراقبت از لنزهای تماسی دقیقا رعایت نشود. افزایش ساییدگی و استفاده از لنزهای شما فراتر از زمان توصیه شده آنها، احتمال بروز پیامدهای منفی را افزایش می دهد.

آیا لنزهای تماسی روزانه بیش از یک روز می توانند استفاده شوند؟

لنزهای تماسی روزانه، به گونه ای طراحی شده اند که یک بار مورد استفاده قرار گرفته و سپس دور انداخته می شوند. شما قرار است هر روز یک جفت جدید بگذارید و آنها را شب ها دور بیندازید.

این لنزها برای مقاومت در برابر انواع چیزهایی که می توانند با استفاده منظم از لنزها ساخته شوند، از جمله میکروب ها، باکتری ها و رسوبات ساخته نشده اند. اشک شما حاوی لیپیدها، پروتئین ها و کلسیم است و این مواد می توانند در لنزهای تماسی شما ایجاد شوند. لنزهای یکبار مصرف روزانه به معنای مقاومت در برابر ایجاد آسیب های احتمالی برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شود.

لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه باید هر روز پس از یک بار دور انداخته و جایگزین شوند. استفاده از لنزهای تماسی روزانه شما فراتر از برنامه زمانبندی شده آنها، همان خطرات استفاده از لنزهای ماهانه شما را برای بیش از یک ماه به همراه دارد.

بیشترین زندگی را از لنزهای تماسی خود بدست آورید

برای به دست آوردن بهترین استفاده و طولانی ترین سایش از لنزهای خود، لازم است تمام دستورالعمل های ارائه شده توسط سازنده و پزشک چشم خود را دنبال کنید. شما می توانید با استفاده از محلول های خاص توصیه شده و به درستی تمیز کردن آنها، زندگی لنزهای خود را حفظ کنید.

FDA توضیح می دهد که پیروی از این دستورالعمل ها برای مراقبت از لنزهای تماسی مهم است:

فقط از محلول مناسب لنز استفاده کنید.

قبل از تماس با لنزهای تماسی، دستان خود را بشویید.

فقط از محلول استفاده کنید و از هر نوع آب خودداری کنید.

از محلول لنز فقط تا زمانی که توصیه شده استفاده کنید و بعد از تاریخ انقضا بعد از باز کردن جایگزین کنید.

هر سه تا شش ماه محفظه لنز تماسی خود را تعویض دهید.

مهم است که به برنامه جایگزینی لنزهای تماسی خود بپیوندید. ممکن است آنها به تعویض نیاز داشته باشند

بسته به نوع، روزانه، هفتگی، هر دو هفته، ماهانه یا سه ماهه و سالانه یا دائم تعویض شود.

اگر لنزهای تماسی طولانی مدت دارید، توصیه می شود حداقل یک شب قبل از قرار دادن ست بعدی بعد از تعویض آنها، چشمانتان را استراحت دهید.

لنزهای تماسی مخصوص کراتوکونوس

لنزهای تماسی، هنگامی که به درستی از آنها مراقبت شده و با توجه به توصیه شده ها، استفاده شوند، در برخی موارد می توانند تا یک سال ادامه داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از لنزهای تماسی که از مواد هایدروژل سیلیکونی و هیدروژل ساخته شده اند و برای استفاده مجدد در هر روز طراحی شده اند، در صورت مراقبت مناسب ممکن است تا یک سال حفظ شوند.

لنزهای تماسی سخت، یعنی لنزهای نفوذپذیر با گاز سفت و سخت (RGP)، حتی ممکن است قادر به فراتر از یک سال باشند زیرا این مواد پایدارتر و محکم تر هستند.

بسیاری از لنزهای طراحی شده برای سایش طولانی تر از لنزهای سنتی باریک تر هستند. آنها از هایدروژل سیلیکون تشکیل شده اند که اجازه می دهد تا اکسیژن راحت تر و آزادتر از آن عبور کند.

دو نوع و مارک های موجود در لنزهای تماسی با سایش طولانی، تأیید شده توسط FDA برای سایش تا یک ماه است، از جمله سایش شبانه اگر چشمان شما بتواند آن را تحمل کند:

Alcon Air Optix Night & Day Aqua

Bausch + Lomb PureVision

به طور معمول، لنزهای ساخته شده از مواد پلاستیکی سخت برای طولانی تر از لنزهای نرم و لنزهای تماسی یکبار مصرف ساخته شده اند. آنها اغلب هزینه بیشتری دارند، اما نیازی به تعویض در آنها نیست.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب