مجله الکترونیکی دیالنز 11 شهریور ماه 1400 420

ویتامین سی خطر بروز آب مروارید را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد

آب مروارید معمولا از تجمع پروتئین‌های تشکیل‌دهنده عدسی چشم ایجاد می‌شود. مطالعات جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد رژیم غذایی و عوامل محیطی در بروز آب مروارید نقش دارند. بر اساس این مطالعه عوامل ژنتیکی ۳۵ درصد در بروز و پیشرفت آب مروارید نقش دارند و سهم عوامل محیطی و رژیم غذایی در بروز این عارضه ۶۵ درصد است.

این مطالعه با بررسی وضعیت بینایی و تغذیه ۳۲۴ بیماری نشان می‌دهد ویتامین سی نقش مهمی در کاهش بروز آب مرواید دارد و با تبعیت از رژیم غذایی حاوی این ویتامین می‌توان تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.در ادامه با "مجله الکترونیکی دیالنز" همراه باشید تا در مورد تاثیر ویتامین سی بر کاهش بروز آب مروارید بیشتر بدانید .

آب مروارید چیست؟

آب مروارید عبارت است از تيره و كدر شدن عدسي چشمها . اين حالت مي تواند باعث مشكلات بينايي هنگام مطا لعه ، رانندگي و ديگر امور روزانه شود. شايع ترين نوع كاتاراكت عبارت است از كاتاراكت وابسته به سن. كاهش شفافيت عدسي چشم يك روند طبيعي  در طول زمان است و به واسطه افزايش سن احتمال ابتلا به اين بيماري افزايش پيدا مي كند.

 تقريبا تمام افراد بالاي  65 سال به درجاتي از اين بيماري مبتلا مي شوند  غالبا كاتاراكت پيشرفت تدريجي دارد و در آغاز مشكلات بينايي ايجاد نمي كند اما با افزايش كدورت عدسی ، مشكلات بينايي نيز آغاز مي شود.

علل آب مرواريد كدامند؟

عدسي چشم پشت عنبيه و مردمك قرار گرفته است و به طور طبيعي نور پس از عبور از آن متمركز شده و يك تصوير دقيق و شفاف در شبكيه چشم تشكيل ميشود. در حقيقت عدسي و شبكيه چشم همانند لنز و فيلم دور بين عكاسي عمل مي كنند. وجود هرگونه لكه و تيره شدن عدسي باعث پراكنده شدن نور مي شود و از بوجود  آمدن يك تصوير واضح توسط شبكيه چشم ممانعت مي كند و در نتيجه بينايي چشم دچار اختلال مي شود.

ساختمان عدسي چشم از آب و پروتئين تشكيل شده است ساختمان پروتئين هاي عدسي چشم به طور دقيق و منظمي قرار گرفته است و باعث شفافيت هرچه بيشتر عدسي مي شود و نور را به طور دقيق از خود عبور مي دهد.

با افزايش سن در حقيقت ساختمان منظم پروتئين هاي عدسي چشم دچار اختلال مي شود و با از هم گسيختگي اين ساختمان پروتئيني ،لكه هاي تيره اي روي عدسي چشم به وجود مي آيد كه با توسعه اين لكه ها عدسي شفافيت خود را از دست مي دهد و در عبور دادن دقيق نور ناتوان مي شود.

دانشمندان تا كنون دقيقا به علت اين تغييرات ساختماني عدسي چشم پي نبرده اند ولي سيگار كشيدن و در معرض نور خورشيد قرار گرفتن را از عوامل دخيل در اين روند مي دانند. از طرفي فرسايش عمومي و از هم گسيختگي در اثر مرور زمان هم يكي از دلايل تغيير در پروتئين هاي عدسي چشم ناميده شده است. در زنان نسبت به مردان شايع تر است و در افراد سياهپوست نسبت به افراد سفيد پوست بيشتر ديده مي شود.

فواید ویتامین سی بر بدن

ویتامین C یا اسیداسکوربیک یک ماده مغذی محلول در آب با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از پوست و مو ضروری است. مرکبات، گوجه فرنگی، کدو حلوایی، انواع کلم، اسفناج، خربزه و طالبی، شلغم، فلفل دلمه‌ای، آناناس، نخود فرنگی و کیوی سرشار از ویتامین سی هستند.  
ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی موثر است. علاوه بر این، برخی از مهمترین عملکردهای ویتامین سی در بدن عبارتند از:

 - یک آنتی‌اکسیدان قوی برای تولید کلاژن 

کلاژن پروتئین اصلی بدن انسان است که در استخوان‌ها، پوست، تاندون‌ها و سایر بافت‌های پیوندی بدن یافت می‌شود. تا کنون ۲۸ نوع از کلاژن در بدن انسان شناسایی شده است که انواع I، II و III بیشترین فراوانی را داشته و ۸۰ تا ۹۰ درصد از تمام کلاژن بدن را تشکیل می‌دهند. انواع I و III عمدتا در پوست و استخوان‌ها یافت می‌شوند و نوع II عمدتا در مفاصل وجود دارد.

کلاژن به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و با افزایش سن میزان این پروتئین به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. ویتامین C نقش موثری در کلاژن‌سازی بدن دارد.
وجود ویتامین C علاوه بر این برای رشد و محافظت از عروق، بافت‌های بدن و غضروف‌ها نیز ضروری است.

 - کاهش استرس و مقابله با فشار خون بالا 

استرس می‌تواند تولید هورمون‌ها و چرخه قاعدگی، باروری و عملکرد ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد. ویتامین C یکی از ویتامین‌های ضروری برای کاهش استرس است.
مطالعات جدید محققان کلینیک مایو نشان می‌دهد ویتامین C در کاهش فشار خون نیز موثر است.

 - ضرورت مصرف این ویتامین در دوران بارداری و شیردهی 
 مطالعات نشان می‌دهد میزان ویتامین C مورد نیاز بدن در دوران بارداری کاهش می‌یابد. مصرف ویتامین C در دوران بارداری، عوارض بارداری را کاهش می‌دهد و در رشد جنین موثر است.

 - ویتامین سی در بهبود جذب آهن موثر است
ویتامین C منجر به بهبود جذب آهن شده و از این طریق با کم‌خونی مبارزه می‌کند.

- خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

 - به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می‌کند
ویتامین C با افزایش سطح استروژن و کاهش سطح پروژسترون، در تنظیم چرخه قاعدگی موثر است.

میزان ویتامین C مورد نیاز در روز چقدر است؟
بر اساس مطالعات بسته به سن مصرف روزانه ۶۵ تا ۱۱۵ میلی‌گرم ویتامین C در روز کافی است. دختران ۱۳ تا ۱۵ سال حدود ۶۶ میلی‌گرم در روز، دختران ۱۶ تا ۱۸ سال حدود ۶۸ میلی‌گرم در روز، زنان حدود ۶۵ میلی‌گرم در روز، زنان باردار حدود ۸۰ میلی‌گرم در روز و زنان شیرده حدود ۱۱۵ میلی‌گرم در روز به ویتامین C نیاز دارند. مصرف بیش از اندازه این ویتامین مضر است.

کلام آخر

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، آب مرواید عامل اصلی نابینایی در جهان است و سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر به این عارضه مبتلا می‌شوند. مصرف طولانی مدت داروی‌های استروییدی، دیابت، ضربه شدید به چشم، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بدون عینک و سابقه خانوادگی، از مهمترین علل آب مروارید محسوب می‌شوند.
حساسیت به نور، تاری بدون درد، کاهش دید در شب، بالا رفتن مکرر نمره چشم و دو بینی در یک چشم، از شایع‌ترین علایم آب مروارید محسوب می‌شوند.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب