مجله الکترونیکی دیالنز 25 اردیبهشت ماه 1401 592

چطور باید چشم ها را تمیز کرد ؟

انواع مختلف آلودگی می تواند از هر طریقی وارد چشم شما شود. ممکن است از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که چشم شما پر از چرک یا ترشحات مخاطی است. شما بدن خود را با آب و صابون می شویید، ولی روش صحیح برای تمیز کردن چشم ها چیست؟

اگر جسمی وارد چشم شما شود، ممکن است با احساس ناراحتی جزئی یا درد بسیار زیادی همراه باشد. بهترین راه برای خارج کردن هر جسم از چشم به نوع آن جسم بستگی دارد. سریع اقدام کنید تا بتوانید از آسیب دیدن چشم و بینایی خود جلوگیری نمایید. در ادامه با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید تا با نحوه درست تمیز کردن چشم آشنا شوید .

مواد شیمیایی

بسیاری از مواد شیمیایی خانگی می توانند به چشمان شما آسیب برسانند. این مواد شامل سفیدکننده ها، مواد بازکننده لوله، کودها، پودر ظرفشویی، پولیش شیشه، و فرآورده های آهک مانند گچ و سیمان است.
راه حل:

چشم خود را با آب سرد یا محلول سالین برای حداقل 15 دقیقه بشورید. اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید حتما انها را بیرون بیاورید.

 چرک یا موکوس

چرک و موکوس می تواند خشک شده و باعث خارش و ناراحتی چشم شود. سرما خوردگی یا آلرژی می تواند باعث ایجاد موکوس شود یا ممکن است مسدود شدن مجرای اشکی یا مشکلات غدد چربی روی لبه پلک باعث آن شود.

راه حل:

با یک دستمال مرطوب و گرم ترشحات را پاک کنید. دستمال را برای چند دقیقه روی چشم خود بگذارید. اگر لازم شد چند بار این عمل را تکرار کنید. سپس با گوشه دستمال به آرامی بر روی چشم های بسته شده ی خود و گوشه ی داخلی و خارجی آن بکشید.

گرد و خاک

وزش باد می تواند باعث فرو رفتن خاک و شن به چشم شما شود.

راه حل:

- از اشک خود استفاده کنید: چند بار پلک بزنید، با این عمل باعث می شود تا اشک مانند شستشو دهنده، چشم را تمیز کند.

- چشم خود را با اب سرد بشورید.

- اگر می توانید شی خارجی را روی چشم خود ببینید به ارامی با دستمال مرطوب ان را بیرون بیاورید. اگر شی خارجی به چشم هایتان چسبیده بود، به چشم خود فشار نیاورید و این کار را انجام ندهید.

- چشم هایتان را نمالید: این عمل باعث می شود ذرات خاک بیشتر چشم شما را ازار دهند.

روش صحیح برای تمیز کردن چشم ها

** پیش از هر کاری ابتدا دستان خود را به دقت و چندین بار با صابون و اب گرم بشویید. دست یکی از مواردی است که باعث آلوده شدن چشم می شود پس هنگام تمیز کردن چشم باید دستان تمیزی هم داشته باشید.


** پلک های خود را با دست تکان دهید تا محل دقیق جرم خارجی مشخص شود. این جرم گاهی یک تکه شن کوچک یا حتی موژه است. پس از پیدا کردن محل دقیق دیگر به آن نقطه دست نزدنید تا آلودگی جا به جا نشود.

**
استفاده از هر گونه وسیله برای در آوردن جسم خارجی مانند موچین، ناخن دست، گوش پاک کن یا دستمال کاغذی خطرناک بوده و باید از آن ها پرهیز کنید. این وسایل تنها می توانند چشم شما را آلوده تر کنند یا اسیب های بزرگتری به آن وارد خواهند کرد.

**
استفاده از قطره های اشک مصنوعی اولین قدم در خارج کردن جسم خارجی است. یک قطره را به دقت در محل آسیب دیده بریزید تا هم جرم خارج شده و هم سطح چشمان کمی ترمیم یابد. البته باید محل دقیق آلودگی را بدانید.

**
اگر قطره های اشک مصنوعی در اختیار ندارید یک لیوان شیشه ای را به دقت شسته و ضدعفونی کنید سپس درون آن آب ریخته وبه وسیله لیوان آب را وارد چشمانتان کنید. در صورتی که لیوان پاک نباشد می تواند چشم را آلوده تر کند.

**
اگر به لیوان اعتمادی ندارید می توانید از دوش حمام استفاده کنید. دوش های تلفنی در همه خانه های وجود دارد و به راحتی و به کمک آن ها می توانید آب را به سمت چشم پاشیده و آلودگی را خارج کنید. دقت داشته باشید در این حالت باید چشم آسیب دیده باز باشد تا آب به درون آن وارد شود.

چه موقع باید به چشم پزشک مراجعه کرد

در شرایط زیر باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید:

- مشکل در دید یا باز کردن چشم

- درد

- قرمز شدن

- حساسیت به نور

- وجود ترشحات چشمی که متوقف نمی شوند

-مشکل در خارج کردن شی خارجی

سخن پایانی

چشم عضوی است که نمی توان از کنار مشکلات آن به راحتی عبور کرد و باید هر چه سریع تر ان ها را به روش های درست درمان نمود. مشکلات مختلفی که برای چشم به وجود می آورد از یک کثیفی ساده تا نابینایی ادامه دارد.

حتما برای شما هم این اتفاق رخ داده است که زباله یا چیز خاصی وارد چشمتان شود. این جسم خارجی معمولا باعث الوده شدن و حتی در مواقعی اذیت کردن چشم می شود. برای آنکه این آلودگی ها به راحتی خارج شوند می توانید راه های مختلفی که در این مقاله ارائه شد را بکار بگیرید .

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب