مجله الکترونیکی دیالنز 29 اردیبهشت ماه 1400 684

چه کسانی نباید از لنز تماسی استفاده کنند؟

خیلی از افراد برای بینایی بهتر و واضح تر نیاز به عبنک طبی دارند لذا به هیچ عنوان عینک زدن را دوست ندارند و ترجیه می دهند از لنزهای طبی برای رفع مشکلات بینایی خود استفاده کنند . گروهی دیگر از افراد هم هستند که مشکل بینایی ندارند اما دوست دارند رنگ چشمان خود را تغییر دهند ؛ به همین علت از لنزهای رنگی استفاده می کنند .

افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، باید از لنزهای چشمی خود به خوبی مراقبت کنند تا بینایی بهتری داشته باشند و چشم های خود را سالم نگه دارند.در صورت مراقبت صحیح، لنزهای چشمی می توانند روشی ایمن و موثر برای اصلاح بینایی شما فراهم کنند.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد عدم استفاده از لنز صحبت کنیم با ما همراه باشید.

چه کسانی نباید از لنز طبی استفاده کنند؟

این سوالی است که بسیاری از دوستان از ما می پرسند. به این نکته توجه داشته باشید برای اقدام به خرید لنز و تصمیم به گذاشتن لنز به جای عینک طبی حتما به چشم پزشک یا اپتومتریست مراجعه نمائید تا وی با بررسی چشم بتواند تشخیص دهد که شما می توانید از لنز چشم استفاده نمایید یا خیر؟ کسانی که دارای شرایط زیر هستند نباید از لنز استفاده کنند:

  1. افرادی که دچار خشکی چشم هستند بایستی اول درمان شوند تا بتوانند از لنز چشمی استفاده نمایند و در صورتی که به طور کامل بهبود نیابد، لنز چشم باعث تشدید شدن سندرم خشکی چشم در آن ها می شود.

خشکی چشم به چه عواملی بستگی دارد؟

  - یکی از این عوامل بالا رفتن سن فرد است. زیرا با بالا رفتن سن، میزان اشک کمتری تولید می‌شود .

  - استفاده زیاد از دخانیات و استفاده مداوم از لنزهای چشمی

  - زندگی در مناطق بسیار گرم و یا مناطقی که گرد و خاک زیاد است

  - یکی دیگر از عوامل خشکی چشم، مصرف داروهایی از قبیل: داروهای ضد افسردگی، فشار خون بالا و غیره

  - افرادی که کم پلک می‌زنند و یا با کامپیوتر و گوشی موبایل زیاد سر و کار دارند

علایم خشکی چشم

  - احساس سوزش

  - خارش چشم‌ها

  - خستگی چشم

  - احساس تیر کشیدن چشم‌ها

  - احساس خشکی

  - قرمزی چشم

  - تاری دید

  - سنگینی چشم

  - چشم درد

  - حساسیت به نور

بیشتر بدانید : خشکی چشم ، علل و درمان آن

2. افرادی که از داروهای آنتی هیستامین استفاده می کنند، زیرا این داروها تاثیر مستقیمی بر روی غده اشکی چشم می گذارند

3. افرادی که بیماری گلوکوم یا آب سیاه دارند : گلوکوم یا آب سیاه به بیماری‌ای گفته می‌شود که طی آن عصب بینایی در اثر عواملی مانند افزایش فشار داخل چشمی (یا به اختصار فشار چشم) آسیب می‌بیند. از آنجا که عصب بینایی مسئولیت انتقال اطلاعات بینایی به مغز را برعهده دارد، آسیب آن (به تدریج) موجب نقص میدان بینایی می‌شود و در صورتی که بیماری درمان نشده و پیشرفت کند در نهایت می‌تواند به نابینایی کامل منجر گردد    .بنابراین این افراد امکان استفاده از لنز طبی و یا لنز رنگی را ندارند .

4. افرادی که کم کاری غدد اشکی و یا غده چربی اشک دارند : این افراد هم به دلیل اینکه غدد اشکی آن ها دچار کم کاری اصت مدام دچار خشکی شدید چشم هستند و استفاده از لنز طبی و یا لنز رنگی خشکی چشم آن ها را تشدید میکند .

5. افرادی که شغلشان ایجاب می کند در فضاهای بسیار گرم باشند مثل معدن کاران و جوشکاران

6. افرادی که در آزمایشگاه ها مشغول هستند و با مواد شیمیایی سر و کار دارند

7. افرادی که در معرض آلودگی هستند مثل کارگرهای فاضلاب شهری و لوله کش ها: این افراد چون در محیطی آلوده کار می کنند احتمال جذب مواد آلوده به لنزها بسیار زیاد است و این امر سبب می شود که آلودگی ها به سطح لنز و سپس به چشم منتقل شود و در نتیجه فرد را دچار مشکلات چشمی نماید .

8. افرادی که در آزمایشگاه ها مشغول هستند و با مواد شیمیایی سر و کار دارند

9. افرادی که حساسیت مزمن چشمی  : افرادی که حساسیت چشمی دارند نباید از لنز استفاده کنند زیرا این وسیله ممکن است شرایطشان را بدتر کند

حساسیت به دلایل مختلف از آلرژن‌ها گرفته تا مایت، دود سیگار، عطر و .. ایجاد می‌شود. هنگامی که فرد در معرض این موارد قرار می‌گیرد، سلول‌های چشم هیستامین و دیگر مواد شیمیایی لازم برای محافظت از چشم را تولید می‌کند.اما این مواد سبب ورم کردن مویرگ‌های داخل چشم شده و سبب خارش، سوزش، قرمزی و اشک‌ریزش می‌شود.

10. نمره‌های عجیب چشم

چه کسانی نباید از لنز تماسی استفاده کنند؟ برخی از بیماران فقط چشم ضعیف، دور بین یا نزدیک بین ندارند، بلکه ممکن است در کنار مثلا دور بینی، آستیگماتیسم و پیر چشمی هم داشته باشد.

در چنین مواردی بدون شک لنز آماده‌ی خرید وجود ندارد و حتی ممکن است نتوان برای آنها لنز مخصوص طراحی و تولید کرد. به همین خاطر توصیه می‌شود چنین بیمارانی هرگز لنز نگذارند و در عوض از عینک‌های طبی مخصوص استفاده کنند.

البته کسانی که چشمشان دوربین/نزدیک بین است و مقداری آستیگماتیسم دارند می‌توانند لنز استفاده کنند. اما اگر میزان آستیگماتیسم چشم بالا باشد، شک نکنید که با تاری دید مواجه خواهید بود و این مشکل را نمی‌توان خیلی راحت با لنز تماسی نرم برطرف کرد.

11. ناتوانی در گذاشتن و مراقبت از لنز : استفاده از لنزهای تماسی مستلزم رعایت اصول بهداشتی ، مراقبت و نگهداری از لنز می باشد ؛ لذا افرادی که در این خصوص اطلاعات کافی ندارند و در رعایت بهداشت و گذاشتن لنز وارد نیستند ، نباید از لنز طبی و رنگی نیز استفاده کنند . چرا که این افراد قطعا در صورت استفاده از لنز دچار مشکل شده و سبب بروز خطراتی بر چشمهایشان خواهند شد .

چه کسانی نباید از لنز تماسی استفاده کنند؟

خطراتی که لنزهای تماسی دارند

☼ لنزهایی که به صورت دقیق تمیز و ضد عفونی نشوند، خطر عفونت چشم را بالا می‌برند .

☼ لنزهای قدیمی یا نامتناسب با چشم ممکن است باعث خراشیدگی چشم یا رشد عروق خونی در قرنیه شوند. لنز را از فروشگاه معتبر تهیه کنید تا از عوارض نامرغوب بودن آن دور بمانید .

☼ با توجه به این‌که ممکن است لنز با گذشت زمان تاب برداشته و شکل قرنیه را تغییر دهد، تناسب لنز تماسی با چشم و قدرت آن، باید در فاصله‌های زمانی منظم توسط چشم‌پزشک یا اپتومتریست ارزیابی شود.

☼ با توجه به اینکه مصرف همزمان برخی از قطره‌های چشمی با لنز تماسی ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد ، بهتر است استفاده از قطره‌های چشمی، طبق نظر پزشک صورت گیرد.

بیماریهای ناشی از استفاده نادرست از لنز

1-  زخم قرنیه

زخم قرنیه یک مشکل جدی برای چشم به حساب می‌آید. بارزترین نشانه زخم قرنیه، قرمز شدن چشم‌هاست. همچنین ممکن است تصور کنید یک جسم خارجی در چشمتان فرورفته است. از دیگر نشانه‌های آن باید به حساسیت به نور، اشک‌ریزش و درد اشاره کرد.
اگر این نشانه‌ها را دارید، فورا برای درمان اقدام کنید و نزد پزشک متخصص بروید زیرا ممکن است قرنیه چشمتان خراشیده شده و زخم شده باشد. این عارضه می‌تواند به کاهش دید و گاهی حتی به کوری منتهی شود.
2-  ورم ملتحمه‌ بسیار بزرگ
ورم ملتحمه‌ی بسیار بزرگ که به طور اختصاری (GPC) نامیده می‌شود، شرایطی است که اغلب برای مصرف‌کننده‌های لنز پدیدار می‌شود. GPC نوعی التهاب است که در نتیجه ورود یک جسم خارجی (لنز تماسی) به داخل چشم ظاهر می‌شود. Conjunctivitis یا قرمزی چشم، التهاب غشاء چشم است که بدلایل عفونی یا غیر عفونی رخ می‌دهد.
لنزهای تماسی بعضا سبب خراش برداشتن سطح ملتحمه‌ی چشم می‌شوند. ملتحمه (conjunctiva) غشاء نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم (صلبیه) و سطح داخلی پلک‌ها را پوشانده‌است. GPC ممکن است سبب قرمزی و خارش چشم‌ها بشود و باعث شود که لنز در چشم حرکت کند.

بیشتر بخوانید : آلرژیک ملتحمه بهاره

3-  سندرم خشکی چشم

استفاده مداوم از لنزهای چشمی به دلیل اینکه لنزها رطوبت چشم را در زیر خودشان نگه می دارند باعث خشکی چشم شده یا این مسئله را در افراد مبتلا تشدید می کند.

عدم استفاده از لنز در موقعیت های مختلف

در بعضی از مواقع و موقعیت‌ها استفاده از لنز مجاز نیست و باید آن را ازچشمتان خارج نمایید.
زیرا لنزهای تماسی، نرم و انعطاف پذیرند و در طولانی مدت و همچنین شرایط آب و هوایی تغییر حالت می‌دهند.
بر همین اساس باید بدانید که در چه زمان‌هایی از لنز استفاده نکنید.

بیشتر بدانید : عوارض خوابیدن با لنز چشم

 بیشتر بخوانید : خطرات دوش گرفتن و شنا کردن با لنز چشم

 بیشتر بخوانید : استفاده لنزهای تماسی در دوران بارداری

علت حساسیت چشم به لنز

اگر پس از گذاشتن لنز در چشم، این عضور از بدن واکنش نشان داده و قرمز می‌شود، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد :

مراقبت از چشم هنگام استفاده از لنز

برای مراقبت از چشم هنگام استفاده از لنز باید:

- لنزهای چشمی خود را تمیز نگه دارید.

تمیز نگه داشتن لنزهای خود با شستن دست ها و استفاده از محلول های استریل توصیه شده برای تمیز و ضدعفونی کردن لنزها، یکی از مهمترین راه ها برای جلوگیری از مشکلات چشمی مربوط به لنز است.

- لنزهای چشمی خود را مرتباً تعویض کنید.

استفاده از لنز قدیمی می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد و منجر به این شود که پزشک شما هفته ها یا ماه ها برای بهبودی، شما را از لنزهای چشمی دور نگه دارد.

- سعی کنید در هفته، یک روز از لنزهای چشمی استفاده نکنید.

بهتر است که افراد حداقل یک روز در هفته از لنزهای چشمی خود استفاده نکنند. اگر آخر هفته در خانه هستید، بهتر است از لنزهای چشمی استفاده نکنید و به جای آن از عینک استفاده کنید.

- در صورت قرمزی یا تحریک چشم ها، فورا لنزهای خود را برداشته و با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

اگر چشم شما مشکلی دارد، حتی اگر این مشکل کوچک به نظر می رسد، نباید از لنزهای خود استفاده کنید. شما باید فوراً به چشم پزشک خود اطلاع دهید و در صورت امکان درخواست کنید تا در همان روز ویزیت شوید.

- از قطره های چشمی روزانه استفاده کنید.

استفاده کنندگان از لنزهای چشمی باید حداقل یک بار در روز از قطره های چرب کننده و روان کننده استفاده کنند تا به تمیز ماندن و مرطوب شدن سطح چشم های خود کمک کنند. استفاده از رایانه که در محل های کار معمول است، اغلب می تواند علائم خشکی چشم را افزایش دهد.

  بیشتر بخوانید : کدام قطره چشم مناسب است

- بعد از صرف شام لنزهای خود را از چشم خارج کنید.

لازم است که افراد حداقل 3 تا 4 ساعت در طول شبانه روز بدون لنز باشند، این اجازه می دهد تا چشم از میکروتروما ناشی از استفاده از لنز بهبود یابد. یک قانون خوب این است که بعد از خوردن شام، لنزها را از چشم خود خارج کنید.

- در مورد داروهای چشمی که مصرف می کنید با چشم پزشک خود مشورت کنید .

بیمارانی که باید داروهای چشم مصرف کنند باید در مورد سازگاری آن ها با لنزها با پزشک مراقبت از چشم خود صحبت کنند.

دیالنز

لنزهای چشمی حتما باید از یک مکان معتبر خریداری شوند تا مرغوب باشند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نکنند. یکی از معتبرترین سایت های فروش لنز، سایت دیالنز است.

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز هستند.

این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی جهت مهار این ویروس ، بهتر است حتی الامکان از منزل خارج نشویم و برای خرید لنزهای تماسی از فروشگاه آنلاین دیالنز ، کاملترین و معتبرترین فروشگاه آنلاین لنز ، خرید خود را با خیالی آسوده انجام دهید .

شما می توانید در خصوص تهیه لنزهای تماسی سوالات خود را با مشاورین ما در میان بگذارید و بهترین مشاوره رایگان را در خصوص خرید لنز طبی و خرید لنز رنگی ، دریافت نمایید .

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب