مجله الکترونیکی دیالنز 3 آذر ماه 1402 7

چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است تا از سلامت کلی چشم کودکان اطمینان حاصل کنید و نشانه های احتمالی مشکلات بینایی را بشناسید.

در ادامه با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید.

معاینات معمول چشم کودک

همانطور که گفته شد چشم ها لازمه شناخت دنیا برای کودکان هستند و نقش مهمی در رشد و پرورش کودکان دارند. از همین رو انجام معاینات منظم چشم می تواند سلامت آن ها را حفظ کند و به سرعت اختلالات را تشخیص دهد. در حقیقت اگر مشکلات بینایی در مراحل اولیه تشخیص داده شوند درمان نیز موثر تر خواهد بود.

کودکان باید به صورت منظم معاینات بینایی را دنبال کنند. بسته به سن کودک و سابقه سلامت خانواده، معاینات ممکن است کمی متفاوت باشند ولی به طور کلی این معاینات شامل غربالگری بینایی، تست همترازی چشم و حدت بینایی است.

در طی معاینات معمولی اگر پرستاران، مشکلی را تشخیص دهند باید به چشم پزشک مراجعه شود تا روند درمان هرچه سریع تر آغاز شود. سیستم بینایی در هفت و هشت سال اول زندگی در حال رشد است و معاینات منظم و درمان به موقع می تواند بسیاری از مشکلات را در این سن اصلاح کند.

علائم احتمالی ضعف بینایی کودکان

با توجه به اهمیت تشخیص سریع مشکلات بینایی کودکان، بهتر است در صورت مشاهده علائم زیر یک وقت معاینه بگیرید و از سلامت چشمان فرزند خود مطمئن شوید:

·        قرمزی مداوم چشمها

·        اشک بیش از حد معمول

·        مردمک هایی با اندازه و رنگ غیر عادی

·        عدم توانایی حرکت های منظم و هماهنگ با دیگران

·        چشمان متفاوت از حالت معمول

·        چشمان غیر متقاطع بعد از 6 ماهگی

·        شکایت از ناراحتی چشم

·        مالش زیاد چشم

·        حساسیت به نور

·        عدم توانایی تمرکز و دنبال کردن اشیا

·        سردرد و عدم توانایی دیدن اشیا در فاصله دور

·        نشستن نزدیک به تلویزیون

مشکلات بینایی می توانند باعث عدم تمرکز کودک شما بر روی نوشته ها و تصاویر شود زیرا کودک باید برای تمرکز دقیق، فوکوس بصری خود را نیز تطبیق دهد. به علاوه اگر کودک صورت خود را زیاد به صفحات کتاب نزدیک می کند به احتمال زیاد دچار ضعف بینایی است و تلاش می کند که با نزدیک تر کردن شی، تصویر آن را بزرگ تر و واضح تر کند.

یکی دیگر از علائم احتمالی ضعف بینایی که معمولا نادیده گرفته می شود، کج کردن سر است. زمانی که کودک شما سعی می کند یک چشم خود را بپوشاند و سر خود را کج کند، تلاش می کند تا زاویه دید خود را برای وضوح تصاویر تنظیم کند که می تواند نشانه تنبلی یا ناهماهنگی می باشد.

اصلاح مشکلات بینایی کودکان

ممکن است که فرزند شما مشکلاتی مانند نزدیک بینی، دوربینی و یا آستیگماتیسم داشته باشد. این مشکلات معمولا با استفاده از عینک یا لنز های طبی به سادگی اصلاح می شوند. کودکانی که از عینک و لنز استفاده می کنند همچنان باید معاینات را به طور منظم انجام دهند تا تغییرات بینایی آن ها بررسی شود.

عینک هایی با قاب پلاستیکی و لنز های پلی کربنات برای بچه ها بهترین هستند زیرا در برابر ضربه سخت و مقاوم اند. لنز های طبی برای نوجوانان مناسب تر هستند زیرا ممکن است در هنگام استفاده از عینک احساس راحتی نداشته باشند ولی باید نحوه استفاده و نگهداری به خوبی به آنها آموزش داده شود.

کلام آخر

عوامل مختلفی می توانند بر عملکرد بینایی کودک شما در هر سنی تاثیر بگذارند بنابراین درک سلامت چشم کودک بسیار مهم است. درک علائم احتمالی مشکلات بینایی می تواند به شما در تشخیص به موقع مشکلات کودک کمک کند.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز هستند.

شما می توانید در خصوص تهیه لنزهای تماسی سوالات خود را با مشاورین ما در میان بگذارید و بهترین مشاوره رایگان را در خصوص خرید لنز طبی و خرید لنز رنگی ، دریافت نمایید .

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب