مجله الکترونیکی دیالنز 10 اردیبهشت ماه 1400 4,485

کاشت مژه برای افراد دارای لنز

امروزه مسئله زیبایی در سراسر جهان اهمیت زیادی پیدا کرده است . یکی از راه های جدید که بسیاری از خانم ها جهت افزایش زیبایی چشمهایشان به کار می برند ، کاشت مژه است . این روش در صورت استفاده نادرست می تواند عواقب زیادی در پی داشته باشد . خیلی از افراد تصور می کنند چون مژه خارج از چشم است پس آسیبی به چشم وارد نمی کند در صورتی که این تصور اشتباه است . با ما همراه باشید تا در مورد کاشت مژه و استفاده لنز با هم صحبت کنیم .

کاشت مژه چیست ؟

   کاشت مژه به معنی اضافه کردن مژه و موهای مصنوعی و یا طبیعی به چشم به منظور زیباتر شدن چشم است. در روش اکستشن مژه، مژه های مصنوعی مجزا به صورت یکی یکی با استفاده از چسب به مژه های طبیعی شما وصل می شوند.

معمولا برای هر چشم می توان از 40 تا 60 مژه استفاده کرد.جنس مژه های مخصوص اکستنشن می تواند از موی انسان، موی سمور، موی اسب، فیبرهای مصنوعی یا ابریشم باشد. استفاده از موی حیوانات برای این کار توصیه نمی شود زیرا ما نمی توانیم از پاکیزه و استریل بودن آن اطمینان حاصل کنیم. علاوه براین مژه های تولید شده از موی حیوانات احتمال حساسیت را بالا می برند.

وقتی برای مشاوره‌ی کاشت مژه می‌روید، حتما درمورد اینکه از چه چسبی استفاده خواهد شد، سؤال کنید. چسب‌های حاوی بوتیل‌سیانو‌اکریلات و اوکتیل‌سیانواکریلات می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند، چون هم وقتی خشک می‌شوند انعطاف‌پذیرند و هم به‌طور کلی نسبت به سایر چسب‌ها کمتر سمی هستند. اما به‌هرحال چسب مژه ماده‌ای شیمیایی است و چشم هم عضو حساسی از بدن است؛ به‌همین‌خاطر برخی چشم‌پزشک‌ها کلا با کاشت مژه موافق نیستند. علاوه‌بر همه‌ی این‌ها کاشت مژه به‌خاطر نوارچسب‌های نگهدارنده‌ی پلک که در طول انجام اکستنشن استفاده می‌شوند با خطر خراش مُلتَحِمه (تخریب غشای پوشاننده‌ی کره‌ی چشم) همراه است؛ بنابراین اگر پس از کاشت مژه علائم غیرطبیعی داشتید، بهتر است به مژه‌کارتان رجوع کنید تا اکستنشن‌هایتان را بردارد. با وجود اکستنشن‌ها شاید برای پزشک تشخیص اینکه علائم‌تان ناشی از عفونت باکتریایی یا آلرژی یا ترکیب هر دوی اینهاست سخت باشد، اما با برداشتن اکستنشن‌ها علت مشکل‌تان سریع‌تر مشخص خواهد شد.

عوارض کاشت مژه

آن دسته از افرادی که تمایل به استفاده از کاشت مژه دارند، باید به این نکته توجه کنند که می‌توانند به مشکلاتی، چون خارش، قرمزی دور چشم، التهاب و … دچار شوند.

کاشت مژه برای کسانی که مژه های طبیعی خود را از طریق بیماری یا سوختگی از دست داده اند پیشنهاد می شود. البته این افراد نیز قبل از کاشت مژه باید به پزشک مراجعه کنند و از حساسیت نداشتن خود مطمئن شوند.

باید به این نکته اشاره شود که روش های رسیدن به زیبایی بیشتر ، همیشه با خطر های احتمالی همراه اند و ممکن است در مدت زمان طولانی تاثیرات مخربی را روی سلامتی بگذارند. به هر ترتیب اگر شما علاقه زیادی به داشتن مژه های پرپشت و حالت دار از طریق کاشت مژه دارید، قبل از انجام این کار با پزشک متخصص مشورت کنید و به مراکز معتبر و قابل اطمینان برای این کار مراجعه کنید تا خطرات کاشت مژه برای شما به حداقل برسد.

بیماری چشمی پس از کاشت مژه گاهی بر اثر عفونت‌های باکتریایی به‌وجود می‌آید. یکی از دلایل ابتلا به عفونت‌های چشمی پس از کاشت مژه این است که مژه‌کار باید بدون دستکش کارش را انجام دهد و همین مسئله می‌تواند احتمال انتقال عفونت را افزایش دهد (پوشیدن دستکش در مژه‌کاری مانع انجام کار می‌شود). عفونت ممکن است از راه‌های دیگری هم منتقل شود. مثلا شاید خود اکستنشن‌ها آلوده باشند. این احتمال هم وجود دارد که عفونت از دست خودتان بر اثر مالش چشم‌ها منتقل شود. خلاصه عفونت از هر راهی که منتقل شده باشد، احتمالا دکتر برای‌تان قطره‌ی چشمی آنتی‌بیوتیکی یا دارو‌های دیگر تجویز خواهد کرد و شاید هم لازم باشد درصورت برطرف‌نشدن مشکل‌تان، اکستنشن‌هایتان را بردارید.

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های چشمی مژه‌کار‌ها باید موارد زیر را رعایت کنند:

خطرات ناشی از کاشت مژه با لنز چیست؟

چسب مخصوص کاشت مژه یا چسب مژه مصنوعی می‌تواند باعث التهاب پوست پلک و زمینه‌ساز مشکلاتی همچون اگزما یا حساسیت شود. همچنین، این چسب‌ها حاوی ماده سرطان‌زا نیز هستند.

خود مژه‌های مصنوعی هم حاوی فلزات سمی و مواد نگهدارنده شیمیایی هستند. همین دلایل کافیست تا استفاده از مژه‌های مصنوعی را کنار بگذارید؛ مخصوصا وقتی که لنز استفاده می‌کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که چسب مژه بدون وجود لاتکس نمی‌تواند مژه را روی پلک نگه دارند. لاتکس یک ماده‌ی حساسیت‌زاست. بنابراین ممکن است چشم برخی افراد به کاشت مژه واکنش آلرژیک نشان دهد. اگر لنز هم در چشم داشته باشید، این حساسیت تشدید می‌شود و مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد می‌کند.

افرادی که می‌خواهند پس از کاشت مژه، لنز رنگی هم استفاده کنند ممکن است با مشکلاتی همچون خارش، قرمزی دور چشم و التهاب پلک‌ها مواجه شوند.

استفاده از لنز تا چندین ساعت بعد از کاشت مژه ممنوع است

آیا دقت کرده‌اید زمانی که کاشت مژه انجام می‌دهید به شما می‌گویند که تا ۱۲ ساعت به صورت خود آب نزنید و از حمام رفتن تا ۲۴ ساعت اجتناب کنید؟
دلیلش این است که شما بعد از کاشت مژه باید صبر کنید تا چسب‌های آن به طور کامل خشک شوند.
چنانچه در صورتی که چسب مژه به طور کامل خشک نشود، احتمال اینکه به داخل چشم راه پیدا کند بسیار زیاد است.در این صورت مشکلاتی مانند سوزش، خارش و قرمزی چشم را به همراه خواهد داشت.این وضعیت در شرایطی بدتر می‌شود که شما لنز به چشم داشته باشید.
در این صورت چسب نفوذ یافته به چشم به سطح لنز می‌چسبد و از آنجایی که نگهداری از لنز بسیار حساس بوده ، باعث بروز عفونت‌های شدیدی خواهد شد.

مراقبت های بعد از کاشت مژه

سوالات رایج در مورد کاشت مژه با لنز

کاشت مژه مصنوعی چه عوارضی دارد؟

چسب‌هایی که در کاشت مژه استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث ایجاد حساسیت و اگزمای دور چشم شوند. آلوده بودن دست شخصی که اکستنشن را انجام می‌دهد نیز می‌تواند موجب بروز عفونت‌های لبه پلک و مژه شود.

آیا افرادی که لنز طبی استفاده می‌کنند می‌توانند اکستنشن مژه انجام دهند؟

بله می‌توانید با لنز مژه هم بکارید. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، قبل از اکستنشن کردن حتما لنز را از چشم درآورید. موقع برداشتن اکستنشن مژه هم حتما لنز را بردارید. دلیلش این است که مواد کاشت مژه نباید به سطح لنز چشم شما بچسبد. چون در این صورت می‌تواند باعث ایجاد عفونت شود.

برای کسانی که لنز می‌گذارند مژه مصنوعی بهتر است یا اکستنشن مژه؟

به صورت کلی استفاده از مژه مصنوعی همراه با لنز بهتر از اکستنشن مژه است. اما مژه مصنوعی هم می‌تواند به مژه‌ها، منافذ و فولیکول‌های مو آسیب بزند و منجر به ایجاد التهاب در لبه پلک و مژه شود.

آیا بعد از اکستنشن مژه می‌توان از لنز رنگی استفاده کرد؟

بهتر است این کار را نکنید. آرایشگران معمولا برای اینکه چشم‌ها کنار مژه مصنوعی زیباتر به نظر برسند، گذاشتن لنز را هم پیشنهاد می‌کنند، اما این کار احتمال عفونت چشم را تا چند برابر زیاد می‌کند.

کلام آخر

معمولا آن دسته از افرادی که مژه مصنوعی را برای زیباتر شدن چشم‌های خود استفاده می‌کنند، همزمان در چشم خود لنز نیز می‌گذارند که این مساله، احتمال ابتلا به عفونت چشم را در این دسته از افراد افزایش می‌دهد. حتی اگر افراد از لوازم آرایشی (در ناحیه چشم) همراه با مژه مصنوعی استفاده کنند، باز هم ابتلا به عفونت چشم در چنین شرایطی افزایش پیدا خواهد کرد.

مجله الکترونیکی دیالنز با ارائه این مقاله به شما کمک کرد که اطلاعاتی درباره کاشت مژه و استفاده از لنز را بدست آورید و با توجه به مطالب ذکر شده تصمیم به انجام کاشت مژه بگیرید . در صورت کاشت مژه حتما به طور صحیح و با رعات بهداشت از لنز طبی یا رنگی استفاده کنید که مبادا باعث بروز مشکلات جدی چشمی گردد .

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب