مجله الکترونیکی دیالنز 08 مرداد ماه 1400 5,574

10 توصیه برای آرایش کردن با داشتن لنز چشم

اگر شما جزو افرادی هستید که روزانه از لنز های طبی یا رنگی استفاده میکنید و در عین حال عاشق آرایش کردن نیز هستید ، آیا می دانید چه اصولی را باید رعایت کنید تا چشمانتان آسیب نبیند؟!

مطالب زیادی درباره ی آرایش کردن برای افراد عینکی وجود دارد ، اما برخی از افراد روزانه از لنز های طبی استفاده میکنند در حالی که آرایش چشم هایشان نیز برای آنها مهم است .

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چه چیزی میتواند باعث آسیب رسیدن به چشم شود ؟

یکی از مسائل مهمی که میتواند باعث آسیب رسیدن به چشمان شما شود این است که مواد آرایشی با لنز ترکیب شوند و همچنین ریختن لوازم آرایش روی لنز می تواند دید رو به شدت کاهش دهد و حتی شما رو مجبور کند که از لنز های جدیدی استفاده کنید .

در ادامه ی این مطلب با "مجله الکترونیکی" دیالنز همراه باشید تا راه کار های اساسی آرایش چشم با داشتن لنز را به شما آموزش دهیم .

10 توصیه مهم برای آرایش کردن با داشتن لنز

وقتی صحبت از آرایش چشم ها به میان می آید، تنها یک قانون کلی وجود دارد و آن هم ایمنی و حفظ سلامت چشم ها است و این قانون باید در اولولیت تمامی اقدامات آرایشی مورد توجه قرار گیرد.این موضوع، بخصوص زمانیکه از لنز استفاده می کنید، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در اینجا نکاتی رو در مورد آرایش کردن با داشتن لنز چشم برایتان بازگو می کنیم:

 1- اول از همه باید دست‌های خود را بشویید

آرایش با لنزهای تماسی | هرچیزی که روی انگشتتون باقی بماند می تواند به لنز بچسبد و به چشم انتقال پیدا کند، برای همین باید دست هایتان کاملا تمیز باشند. از طرفی باید کاملا خشک شده باشد، چون رطوبت دست ها می تواند حاوی انگلی به نام آکانتامیبا (Acanthamoeba) باشد که برای چشم ها خطرناک هستند، بنابراین هیچوقت لنزها و یا پکیج نگهداریشون را با آب معمولی ارتباط ندین .

 2- قبل از آرایش لنز بذارید

آرایش با لنز چشم | لنز رو حتما باید قبل از اینکه مرطوب کننده یا هرچیز دیگه ای رو به صورت بزنین داخل چشم قرار بدین. هنگامی که اول آرایش می کنید، چه سایه پودری چه ریمل، بعد لنز می گذارید ممکن است لایه اشکی درون چشم به مواد آرایشی آغشته باشد که در نتیجه باعث آلوده شدن لنز و خارش چشم می شود. همچنین می تواند آثار خطرناک تری مثل عفونت های چشمی در پی داشته باشد.

 3- انتخاب بهترین نوع لوازم آرایش

آرایش با لنزهای تماسی | در مورد سایه چشم بهتر است از سایه های پودری استفاده کنید چون احتمال سرازیر شدن آن ها به درون چشم کمتر است اما برای اطمینان می توانید قبل از استفاده ،قلم‌موی سایه را کمی مرطوب کنید و بعد سایه بزنید تا بهتر به پوست پلک بچسبد.

برای کشیدن خط چشم سعی کنید از خط چشم های مایع استفاده کنید نه مدادی. درباره ریمل مناسب هم پیشنهاد می کنیم از محصولاتی که دارای خرده مژه هستند استفاده نکنید چون خرده مژه ها معمولا از موادی مثل نایلون، سیلک یا ریون تهیه می شوند و ممکن است به داخل چشم بریزند و باعث ایجاد خارش و سوزش بشوند.

 4- دقت کردن هنگام کشیدن خط چشم

آرایش با لنز چشم | وقتی داخل چشم را خط می کشید، این احتمال وجود دارد که چشم یا لنز را خراش بدهید یا باعث بشوید که مواد آرایشی بیشتری به داخل چشم برود و روی لایه اشکی بنشیند. تحقیقات نشان داده است که حدود 15 تا 30 درصد خط چشم، هنگامی که درون چشم کشیده می شود، به داخل چشم می رود و باعث بروز حساسیت، خارش، خشکی و عفونت می شود. نتیجه می گیریم که بهتر است خط چشم را فقط در ناحیه پشت چشم استفاده کنیم.

 5- استفاده از لنزهای روزانه

آرایش با لنزهای تماسی | بسته به اینکه چقدر میکاپ می کنین بهتره که لنزهای تماسی رو روزانه عوض کنین تا از قرمزی، خشکی و خارش چشم ها جلوگیری شود، چون احتمال ورم ملتحمه چشم هم با عوض کردن روزانه لنز به شدت کاهش پیدا میکند. اگرچه ممکنه لنزهای روزانه از لنزهای هفتگی گران تر باشند اما سلامت چشم ها واقعا ارزشش را دارد .

 6- مواد آرایشی را به لبه های پلک نمالید

آرایش با لنز چشم | این یک عادت بسیار نامناسب در آرایش زنان است و به طور کامل بر روی چشم تاثیر منفی دارد . لبه پلک جاییست که در آن غدد چربی چشم قرار دارند و وظیفه تولید چربی در داخل اشک را برعهده دارد. اگر این غدد با مواد آرایشی بسته شوند ، به مرور زمان به مشکل خشکی چشم مبتلا خواهید شد و مسئله ساز خواهد شد . بنابراین اگرچه ممکن است شما تمایل زیادی به رنگ آمیزی و آرایش مژه ها و لبه های پلک خود باشید ، اما اگر از لنز تماسی استفاده می کنید ، این کار برای شما تبعات منفی دارد و بهتر است از این مورد چشم پوشی کنید .

 7- برس های آرایشی را همواره تمیز و استریل نگه دارید

آرایش با لنزهای تماسی | برس های آرایشی را همیشه تمیز و عاری از هرگونه باکتری و آلودگی نگه دارید. پیشنهاد می کنیم بعد از هر بار استفاده از برس های آرایشی، آنها را شسته و کاملا خشک کنید.این اقدام، از ورود باکتری و میکروب به داخل چشم ها جلوگیری کرده و موجب محافظت بیشتر از چشم ها می شود.

 8- اگر از لنزهای سالانه و لنزهای فصلی استفاده می کنید ، توجه زیادی به رعایت نکات بهداشتی داشته باشید

آرایش با لنز چشم | برای کسانی که علاقه ای به استفاده از لنزهای روزانه ندارند و خرید لنز فصلی و خرید لنز سالانه را ترجیح می دهند ، مراقبت و رعایت نکات بهداشتی در اولویت قرار دارد .

این موارد شامل شست وشوی لنزها در محلول لنز به طور مستقیم است . معمولا چشم پزشکان توصیه می کنند که قرار گرفتن لنز داخل محلول شست و شو باید بین 15 تا 20 ثانیه طول بکشد تا مواد آلاینده و رطوبت جمع شده در طول روز ، زدوده شود .

محلول های لنز تماسی متنوع هستند و هر کسی می تواند با توجه به وضعیت چشم خود و شرایط مختلف دیگر ، گزینه های دلخواه خود را داشته باشد .به طور کلی محلول 3 درصد هیدروژن پراکسید برای تمیز کردن لنزهای تماسی ایده آل هستند .

جالب است بدانید شایعترین علت عفونت چشم، لنزهای غیر بهداشتی و عدم رعایت نکات بهداشتی توسط خود فرد است .

 9- دستمال مخصوص پاک کردن آرایش چشم داشته باشید

آرایش با لنزهای تماسی | برای اینکه پلک کاملا از هرگونه باقی مانده آرایشی پاک شده باشد و باعث اذیت و خارش نشود بهتره که از دستمال های پاک کننده آرایش مخصوص چشم استفاده کنید.

ممکنه که بگید این دستمال ها برای افرادی هستن که بلفاریت (آماس پلک) یا شوره مژه دارن، اما از اونجایی که به صورت تخصصی برای تمیز کردن پلک و مژه ها طراحی شدن، میتوانند آرایش رو هم به خوبی پاک کنند.

 10- اول لنز را دربیاورید

 آرایش با لنز چشم | موقع پاک کردن آرایش اول لنز را دربیاورید چون حتما برای پاک کردن باید از یک محلول یا کرم پاک کننده استفاده کنید که معمولا هم این محصولات دارای مواد شیمیایی و الکل هستند. سطح لنز نباید با این مواد پوشانده شود یا موقع پاک کردن خراشیده شود ؛پس قبل از هرکاری لنز را از چشمتان خارج کنید  و در محلول شست و شوی لنز قرار  دهید .

سوالات رایج در مورد آرایش با لنز چشم

☼ آیا با لنز چشم می‌توان آرایش کرد؟

بله اما از تمیز بودن دست و وسایل ارایشی خود مطمئن شوید و سپس آرایش کنید.

☼ قبل یا بعد از آرایش باید لنز را گذاشت؟

قبل از اینکه آرایش کنید لنز را در چشم بگذارید. اما موقع کرم زدن و آرایش چشم حتما مراقب باشید که مواد آرایشی وارد چشم نشوند و با لنز تماسی نداشته باشند.

☼ برای پاک کردن آرایش باید اول لنز را درآورم یا آرایش را پاک کنم؟

اول لنز را با دست‌های کاملا تمیز از چشم درآورید، سپس آرایش خود را پاک کنید.

☼ آیا با لنز چشم می‌توان از مژه مصنوعی استفاده کرد؟

پیشنهاد ما این است که تا حد امکان همراه با لنز چشم، مژه مصنوعی استفاده نکنید. چسب یا موادی که برای چسباندن مژه‌های مصنوعی استفاده می‌شود می‌توانید باعث ایجاد حساسیت یا آزردگی چشم شود. وقتی لنز می‌گذارید این حساسیت و التهاب بیشتر خواهد شد و ممکن است مشکلاتی برای چشم به وجود بیاورد. اگر خیلی تمایل دارید که مژه مصنوعی بگذارید، حداقل تا خشک شدن کامل چسب آن صبر کنید و سپس لنز بگذارید.

☼ با لنز می‌توان خط چشم کشید؟

به منظور پیشگیری از ورود ذرات مداد به داخل چشم، بهتر است از کشیدن خط در داخل پلک پایین اجتناب کنید و فقط پلک بالا را خط چشم بکشید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب