مجله الکترونیکی دیالنز 23 بهمن ماه 1400 1,973

10 روش برای مراقبت از چشم ها!

چشم های ما یکی از اعضای حساس بدن هستند که به مراقبت جدی نیاز دارند و سهل انگاری در حفاظت از آن ها گاهی سبب ایجاد مشکلات جدی می شود. در ادامه شما را با 10 روش حرفه ای برای مراقبت از چشم ها آشنا می کنیم. با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید.

1- از مالیدن چشم‌هاخودداری کنید.

دست‌ها در آماج آلودگی، گرد و خاک و باکتری‌های فراوانی قرار دارند و با هر بار تماس و مالیدن دست به چشم‌هاوارد آن می‌شوند. پس از مالیدن دست‌ها به چشم خودداری کنید تا از ورود آلودگی و سوزش جلوگیری شود. اگر هم این عادت در شما ریشه دوانیده، تلاش کنید آن را در سریع‌ترین زمان ممکن ترک کنید (که البته این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا حتما این عادت را کنار گذاشته اید)

2-مرتب چشم‌ها را معاینه کنید

برای اینکه چشم‌ها همیشه سالم باشند مرتب آن‌ها را چکاپ کنید. از پزشک خود سوال بپرسید تا بیشتر درباره چشم‌ها بدانید. هر چه بیشتر در مورد چشم‌ها اطلاعات داشته باشید، بیشتر می‌توانید سلامت چشم ها را تحت کنترل دربیاورید.

3-تغذیه مناسب داشته باشید

رژیم غذایی مناسب ، بخش مهمی از مورادی است که باید برای مراقبت از چشمان خود انجام دهید. سعی کنید مواد غذایی حاوی ویتامین های C  ، E ، امگا۳ ، روی ، زاکزانتین و لوتئین را برای تقویت سلامت بینایی خود استفاده کنید.

مواد غذایی سرشار از این ویتامین ها عبارتند از:اسفناج ، گریپ فروت ، توت فرنگی ، جوانه های بروسل ، پرتقال ، بادام ، دانه های آفتابگردان

4-در مواقع ضروری عینک بزنید

هنگامی که با مواد شیمیایی کار می‌کنید و یا در محیطی هستید که در آن ذرات مضر در هوا پراکنده هستند، عینک بزنید تا از چشم‌ها در مقابل آسیب اجسام ریز و درشت محافظت کند.

5-چشم‌ها را در برابر نور محافظت کنید

 قرار گرفتن در آماج نور خورشید و پرتوهای فرابنفش خطر تخریب شبکیه چشم را در بین افراد مسن افزایش می‌دهد و موجب آفتاب سوختگی قرنیه یا فتوکراتیت می‌شود. بنابراین، علی‌رغم اهمیت پیروی از مد و زیبایی صورت، عینک آفتابی را برای مراقبت از چشم هایتان استفاده کنید. اگر پوشیدن عینک آفتابی هم برایتان امکانپذیر نیست، پس از عینک‌های مسدود کننده پرتوهای فرابنفش یا عدسی‌های طبی استفاده کنید. پوشیدن کلاه لبه دار و کلاه را نیز توصیه می‌کنیم.

6-ترک کردن سیگار

به دلایل متعددی شما نباید سیگار بکشید، ولی اگر این کار را انجام می دهید، سعی کنید آن را ترک نمایید. سیگار کشیدن احتمال آب مروارید، تخریب شبکیه، لکه زرد، تنبلی چشم، دژنراسیون و … را افزایش می دهد. بسیاری از این بیماری ها باعث کاهش بینایی فرد می شود.

سیگار موجب کاهش سطح خونی مواد آنتی اکسیدان می شود. این مواد محافظت از سلول های شبکیه را بر عهده دارند.

7- فاصله قانونی را از صفحه نمایش‌ها حفظ کرده و روشنایی اتاق را تنظیم کنید.

  صفحه نمایش رایانه باید در فاصله بیش از 35 سانتی‌متری چشم‌ها قرار داده شود و به نحوی تنظیم گردد که 20 درجه پایین‌تر از سطح چشم‌ها قرار گیرد. به این ترتیب از خستگی چشم‌ها جلوگیری می‌شود. برای مراقبت از چشم لازم است اطمینان کسب کنید که روشنایی اتاق به اندازه کافی در سراسر اتاق پخش شده است. باید به خاطر داشت که نور متمرکز یا بسیار روشن موجب ایجاد خیرگی شده و فشار فراوانی را به چشم‌ها وارد می‌کند.

8-آب یا مایعات سالم را به مقدار فراوان بنوشید

مصرف کافی آب یا دیگر نوشیدنی‌های سالم برای سلامت کلی بدن و از جمله چشم‌ها نیز مفید است. چشم‌های خود را با مصرف منظم آب و انواع نوشیدنی‌ها در برابر خشک شدن و سوزش ایمن کنید.

9-لنز‌های طبی و لنزهای رنگی خود را مرتباً تمیز کنید

لنز‌های طبی یا رنگی را فقط با مایع‌های ویژه تمیز کنید و از استفاده از آب شیر یا آب مقطر دوری کنید. در صورتی که از قواعد منظم تمیز کردن لنز‌های طبی و رنگی پیروی نکنید، آلودگی‌ها به چشم‌های شما نفوذ کرده و خطر ابتلا به بیماری قرنیه یا حتی نابینایی یکی از چشم‌ها وجود خواهد داشت. هرگز لنز‌های طبی یا رنگی هیچ کس را استفاده یا به امانت نگیرید و همیشه آن‌ها را در هنگام خواب از چشم بیرون بیاورید، مگر اینکه چشم پزشک این کار را برای شما مجاز دانسته باشد

10-خواب کافی داشته باشید.

چشم‌ها نیز مانند سایر اعضای بدن نیازمند احیا و بازسازی خود هستند. پس برای مراقبت از چشم‌های خود، اطمینان کسب کنید که خواب روزانه شما منظم و مکفی است، چون چشم‌ها از طریق خواب استراحت کرده و خود را احیا می‌کنند.

نکات ساده ولی بسیار مهم:

۱ـ شستن دست و صورت با آب و صابون بعد از انجام کارهایی که باعث آلوده شدن دستها می شود. در صورت کثیف بودن دستها، از مالیدن چشم با دست جدا خودداری شود.

۲ـ استفاده از وسایل شخصی مثل حوله و دستمال

۳ـ خودداری از شنا و شستشو در استخرها و آب های آلوده

۴ـ استفاده از نور کافی در موقع مطالعه

۵ـ به کودکان و سایرین آموزش لازم داده شود تا با رعایت فاصله مناسب برنامه های تلویزیون را تماشا کنند.

۶ـ از نگاه کردن به منابع نورانی بخصوص خورشید خودداری شود.

۷ـ برای تشخیص بیماریهای چشم، عیوب انکساری و بخصوص تنبلی چشم باید حتما کودکان را قبل از سنین مدرسه مورد معاینه قرار داد.

جمع بندی

در این نوشته از مطالب وب سایت دیالنز به بررسی اصول محافظت از چشمان پرداختیم. برای جلوگیری از دچار شدن به بیماری های چشمی و مشکلات بینایی باید اصول مراقبتی را رعایت کرد.

اصولی مانند تغذیه سالم، عدم استعمال دخانیات، استفاده از عینک های محافظ و … کمک می کنند تا کمتر دچار مشکلات چشمی شوید.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب