مجله الکترونیکی دیالنز 24 تیر ماه 1400 1,878

5 اصل مهم خوابیدن با لنز

یکی از سوالات و ابهاماتی که همیشه در رابطه با استفاده از لنز چشمی وجود دارد، خوابیدن با لنز در طول شب است. به گفته چشم‌پزشکان و متخصصان قرنیه، برخی از بدترین عفونت‌های قرنیه چشم مربوط به افرادی می‌شود که عادات استفاده از لنز آنها در سطح ضعیفی از نظر بهداشتی قرار دارد. پس استفاده مداوم از لنز تماسی چشم در شبانه روز ممکن است موجب بروز مشکلات سلامتی در این اندام شود. آیا به راستی خوابیدن با لنز برای سلامت چشم ضرر دارد؟ در ادامه با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید ...

خوابیدن با لنزهای تماسی

اگر تاکنون چندین بار با لنز چشمی طبی یا حتی رنگی خود خوابیده‌اید و مشکلی به وجود نیامده است، تصور نکنید که موفقیت‌های قبلی می‌تواند تضمینی برای سلامتی چشم شما در آینده هم باشد. خوابیدن با لنز خطرات بسیاری دارد و عوارض منفی آن نیز کم نیست.

تنها عضوی از بدن که اکسیژن مورد نیاز خود را به طور مستقیم از هوا دریافت می کند، قرنیه چشم است. اکسیژن از طریق هوا در اشک حل می شود و در تماس سطحی با قرنیه چشم، این اکسیژن را به قرنیه چشم انتقال می دهد.

هنگام خواب پلک ها بسته بوده و جریان اشک در چشم ها کندتر از زمانی است که فرد بیدار است و به طور متوسط 15 بار در دقیقه پلک می زند. استفاده از لنز های تماسی هنگام خواب غالبا توصیه نمی شود و حتی هنگام استفاده از لنز هایی که قابلیت استفاده هنگام خواب دارند نیز توصیه بر این است در صورت امکان لنز هنگام خواب از چشم خارج شود، ولی همان طور که گفته شد در موارد خاص و با تشخیص چشم پزشک و اپتومتریست خود با استفاده از لنز هایی با اکسیژن رسانی بالا می توانید با لنز های خود بخوابید.

5 اصل مهم هنگام خوابیدن با لنز

مراقبت های پس از خوابیدن با لنز

توصیه ی شود اگر به هر دلیلی نتوانستید درهنگام خواب لنزهایتان را از چشم خارج نمایید روز بعد حتما لنزهایتان در بیاورید و ازعینک استفاده نمایید زیرا باعث می شود چشم هایتان استراحت کند و وضوح دید بهتری داشته باشید.

آیا استفاده از لنزهای چشمی مخصوص شب مجاز است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا با نام FDA لنزهای تماسی مخصوص شب را برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ تایید کرد. این تاییدیه استفاده از این لنز چشمی را برای مدت دو هفته بدون خارج کردن مجاز اعلام کرد ولی زمان کوتاهی نگذشته بود که برخی از محققان متوجه شدند شیوع عفونت چشمی در افرادی که با لنز چشم می‌خوابیدند، افزایش پیدا کرد. به همین دلیل FDA مدت زمان مجاز لنزهای مخصوص شبانه‌روزی را به مدت زمان مجاز ۷ روزه کاهش داد.

چرا نباید با لنز بخوابیم؟

معمولا افرادی  که دچار ضعف بینایی و مشکلات چشمی هستند تمایل بیشتری به استفاده از لنز نسبت به عینک دارند. به این دلیل که استفاده از لنز چشم به مراتب راحت تر از استفاده از عینک می باشد و ظاهر زیباتری به فرد می بخشد. اما مساله ی مهمی که وجود دارد و چشم پزشکان و اپتومتریست ها به آن تاکید دارند عدم استفاده از لنزهای تماسی به طور دائمی می باشد.

همانطور که گفتیم قرنیه چشم به عنوان تنها عضو بدن از راه هوا نفس می کشد و به آن اکسیؤن رسانی می شود و این عمل حتی در خواب هم ادامه دارد اما زمانی که فرد با لنز می خوابد لایه ای روی قرنیه چشم را می پوشاند و مانع از اکسیژن رسانی به آن می شود.

این ویدیو رو حتما ببینید : عوارض خوابیدن با لنز

هشدار

با اینکه به طور مکرر تذکر داده می شود که با لنز چشم نخوابید اما بعضی از افراد علائم هشدار دهنده ی عواض خوابیدن با لنز را جدی نمی گیرند و به مرور زمان دید آن ها کاهش می یابد و حتی ممکن است منجر به کوری چشم شود. در نتیجه با پیدایش کوچکترین علائم به پزشک مراجعه نمایید تا اقدامات لازم صورت گیرد و از عواقب جدی آن پیشگیری به عمل آید.

نکات مراقبتی لنز چشم

افرادی که از لنز تماسی چشم استفاده می‌کنند باید به خاطر داشته باشند که لنز یک وسیله پزشکی محسوب می‌شود و نیاز به مراقبت صحیح دارد. برای استراحت چشم خود پیشنهاد می‌شود در کنار لنز از عینک نیز استفاده کنید. علاوه بر منع خوابیدن با لنز موارد دیگری نیز وجود دارند که باید برای سلامت چشم مد نظر قرار گیرند. برای جلوگیری از عفونت و مشکلات چشمی این نکات را در ذهن داشته باشید:

برای سلامت چشم و اطمینان از نبود مشکلات احتمالی پیشنهاد می‌شود نکات بهداشتی توصیه شده را رعایت کنید و در مراقبت از لنز خود کوشا باشید.

علائم عفونت چشم

علائمی مانند کاهش بینایی و تاری دید، قرمزی، آبریزش و ترشح در چشم نشان‌دهنده عفونت هستند. اگر بعد از خارج کردن لنز احساس تحریک چشم و ناراحتی از بین نرفت، زمان آن رسیده است که به پزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید در زمان ملاقات پزشک لنزهای تماسی خود را نیز همراه داشته باشید. به گفته پزشکان بازدید از لنز از این جهت ضروری است که در صورت مشاهده عفونت، می‌توان لنزها را نیز مورد آزمایش و کشت بافت قرار داد.

جمع بندی

در حال حاضر می توان گفت لنزهای تماسی چشمی که از جنس هیدروژل سیلیکون می باشند و مورد تاییدیه FDA آمریکا هستند ، به نسبت دیگر لنزهای چشمی ۵ برابر ایمن تر برای خوابیدن با لنز هستند اما با این حال توصیه می شود تا جایی که امکان دارد با لنز نخوابید.

دیالنز

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب