سارا نصری 21 فروردین ماه 1399 743

۵سؤال از پزشک در مورد آستیگماتیسم

افراد مبتلا به آستیگماتیسم گزینه های بسیار خوبی دارند که دیگر نیازی به سازش های معنی دار در وضوح بصری ندارند. مانند هر شرایط، اولین قدم برای یافتن راه حلی برای آستیگماتیسم در شناخت مسئله نهفته است. شاید تعجب کنید که می دانید که بسیاری از مردم با آستیگماتیسم زندگی می کنند و حتی آن را نمی شناسند. در حقیقت، حدود ۹۵٪ از کل چشم ها دارای سطح آستیگماتیسم قابل ردیابی هستند.

این که آیا شما به آستیگماتیسم مبتلا شده اید یا تعجب کرده اید که آیا مبتلا به آن هستید، در اینجا پنج سؤال وجود دارد که می توانید از پزشک خود بپرسید که به شما کمک می کند تا یک راه حل عملی خاص برای نیازهای فردی خود کشف کنید.

۱- من چقدر آستیگماتیسم دارم؟

اگر شما بینایی واضح را تجربه نمی کنید، ممکن است به دلیل کمبود آستیگماتیسم باشد. اکثر پزشکان بیش از یک قطر (۱٫۰۰D) آستیگماتیسم را از نظر بالینی قابل توجه می دانند و اشکال خاصی برای تصحیح بینایی ارائه می دهند که این امر را تصحیح می کند. اما، با وجود سطح پایین تر از آستیگماتیسم، پزشکان ممکن است منتظر باشند که اگر شما کاملاً از وضوح دید خود راضی نیستید، به آنها بگویید.

هر کس آستانه متفاوتی دارد و میلیون ها نفر به اندازه نیم قطر (۰٫۵۰D) آستیگماتیسم دارند. در واقع، برخی مطالعات نشان می دهد که نیمی از جمعیت حداقل ۰٫۵۰D آستیگماتیسم خواهند داشت.

مهم نیست که سطح آستیگماتیسم چقدر بالا یا پایین باشد، گزینه های تصحیح دید بین شما وجود دارد که می تواند به شما کمک کند از کیفیت بینایی که شایسته شماست لذت ببرید، بنابراین مطمئن باشید که درصورتی که دید شما مناسب نیست، سؤالاتی مطرح کرده و صحبت کنید.

۲- آیا می توان از لنزهای تماسی معمولی استفاده کرد؟

یک قرنیه آستیگمات هم دارای یک منحنی تندتر و هم مسطح تر است و باعث می شود که پرتوهای نوری بیش از یک مورد بر روی دو نقطه در قسمت پشت چشم شما متمرکز شوند. لنزهای تماسی معمولی کروی، دارای قدرت تجویز یکسان در اطراف لنزها هستند. اما اگر آستیگماتیسم دارید، به بیش از یک قدرت تجویز نیاز دارید تا به درستی پرتوهای نور را به همان نقطه متمرکز کنید. به قسمت دوم این نسخه از قدرت لنز “سیلندر” گفته می شود.

اگر سیلندر بسیار کم دارید، ممکن است بتوانید با یک لنز تماسی استاندارد، از این بیماری رها شوید. با این حال، اگر سازش بینایی بیش از حد عالی است، به پزشک خود هشدار دهید تا بتوانید با لنز مناسب باشید که هر دو نسخه را در نظر می گیرد.

۳- آیا لنزهای GP برای من مناسب هستند؟

برای مدت زمان بسیار طولانی، لنزهای نفوذ پذیر (GP)، که به عنوان لنزهای سخت نیز شناخته می شوند، تنها گزینه لنز تماسی برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم از نظر بالینی مرتبط خواهد بود. در حقیقت، حتی پس از معرفی لنزهای نرم برای آستیگماتیسم، بسیاری از پزشکان و بیماران این طرح های GP سفت و سخت را به دلیل نوری که ارائه می دهند ترجیح دادند.

هنگامی که لنزهای GP روی قرنیه آستیگمات قرار می گیرند، فضای بین پشت لنزهای GP و سطح قرنیه با اشک پر می شود. در واقع این لایه اشک، آستیگماتیسم را به طور موقت تصحیح می کند تا به تنها یک لنز قدرتمند نیاز داشته باشد. اگرچه این امر از دیدگاه اپتیکال بهینه است، اما برخی از بیماران از نظر عملی از داشتن پزشک عمومی هیجان زده نمی شوند.

لنزهای سفت و سخت نسبت به لنزهای نرم دارای شهرت کمتری و کاربر پسند هستند. آنها تمایل به بیرون افتادن در طول فعالیت های ورزشی دارند. علاوه بر این، برخی از افراد تحریک را تجربه می کنند، زیرا رسوبات اغلب در زیر لنزهای GP جمع می شود.

۴- آیا لنزهای تماسی نرم برای من مناسب هستند؟

بر خلاف لنزهای GP، لنزهای تماسی نرم معمولاً بسیار راحت به نظر می رسند، آنها در حین فعالیت به بیرون پرتاب نمی شوند و استفاده از این لنزها آسان است. اما، بسیاری شکایت دارند که آنچه لنزهای نرم باعث راحتی می شوند، از کیفیت بصری، چشم پوشی می کنند.

از آنجا که اکثر مبتلایان به آستیگماتیسم نمی توانند لنزهای تماسی معمولی را استفاده کنند، زیرا به لنزهایی با قدرت های متعدد نیاز دارند، باید آنها را انتخاب کنند که به آن لنزهای توریکی گفته می شود. لنزهای توریک از همان مواد لنزهای تماسی نرم ساخته شده اند اما به گونه ای متفاوت طراحی شده اند.

لنزهای توریک در آنها دو قدرت دارند، یکی برای آستیگماتیسم ودیگری برای نزدیک بینی یا دوربینی. برای اینکه این کار انجام شود، دو نسخه باید دقیقاً در جایی که شما به آنها نیاز دارید، بدون تغییر موقعیت، بنشینند. این کار با افزودن وزن اضافی به قسمت زیرین لنزهای توریک انجام می شود تا از چرخش لنز جلوگیری شود.

اگر از لنز توریک نرم استفاده می کنید و بینایی شما بعضی اوقات تار می شود، حتماً به پزشک خود هشدار دهید تا بتوانید با لنزهایی که پایدارتر است، استفاده کنید.

۵- آیا می توانم برای اصلاح آستیگماتیسم از لنزهای تماسی هیبریدی استفاده کنم؟

اخیراً، لنزهای تماسی ترکیبی یکی از بهترین لنزهای سخت و نرم است. لنزهای ترکیبی یک مرکز GP (به طوری که اپتیکال ها واضح و سازگار باشند) را با دامن لنز نرم ترکیب می کند (به طوری که شما نیز می توانید از مزایای راحتی لنز استفاده کنید). این به معنای واقعی کلمه مانند دو لنز در یک لنز است.

هر لنز برای چشم شما به صورت سفارشی ساخته شده است و می تواند نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی را اصلاح کند. بعلاوه، از آنجا که مرکز لنزها یک GP هستند، مهم نیست که لنزها چقدر می چرخند، به این معنی که دید شما بطور مداوم روشن باقی می ماند و از تمرکز خارج نمی شود.

لنزهای هیبریدی عادت می کنند و باید یاد بگیرید که چگونه آنها را بردارید و بگذارید. اما افرادی که یک یا دو هفته وقت خود را برای تسلط این کار می گذرانند، عموماً از زندگی در برابر سازش های بزرگتر با سایر طراحی های لنز، قدردانی می کنند.

در پایان

چنان چه شما دچار بیماری های آستیگمات هستید، و حتی خودتان از آن بی خبرید، بایستی توسط پزشک معاینه شده و علت تاری دید خود را دریابید. در نتیجه پزشک میتواند پیشنهاد لنز تماسی مناسب با بیماری شما را بدهد و اینکه چه مارک لنزی برای این بیماری ایده آل است.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب