مجله الکترونیکی دیالنز 16 اردیبهشت ماه 1401 389

9 روش کاربردی و ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اگرچه ممکن است نتوانید از وقوع یک بیماری فصلی پیشگیری کنید اما تقویت سیستم ایمنی بدن ، یکی از روش ها برای حفاظت از بدن می باشد. تمرکز روی غذاهای مقوی و داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند به شما و خانواده تان در حفظ سلامتی بدن کمک کند. موادمغذی نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم ایمنی دارند : بتاکاروتن، ویتامین ث، ویتامین دی، روی، پروبیوتیک و پروتئین از مواد مغذی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. در این بخش از مجله الکترونیکی دیالنز به راهکارهای ساده جهت تقویت سیستم ایمنی بدن می پردازیم .

سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن سبب مقابله با بیماری ها می شود. سیستم ایمنی بدن کار قابل توجهی در دفاع از بدن ما در برابر میکروارگانیسم های بیماری‌زا انجام می دهد. اما گاهی اوقات ممکن است سیستم ایمنی در انجام وظیفه خود شکست خورده و حمله یک میکروب شما را بیمار کند. سیستم ایمنی بدن برای عملکرد صحیح به راهکارهای ساده ای نیاز دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

روشهای تقویت سیستم ایمنی

اولین روش دفاعی، انتخاب شیوهٔ زندگی سالم است که این روش طبق راهنماهای سلامتی بهترین روشی است که به کمک آن می‌توانید به طور طبیعی سیستم ایمنی‌تان را قوی و سالم نگه دارید.

هر عضوی از بدن شما از جمله سیستم ایمنی‌تان زمانی عملکرد بهتری دارند که از آن‌ها در برابر آسیب‌های محیطی محافظت شده و به وسیلهٔ استراتژی‌های زندگی سالم مانند موارد زیر تقویت شوند:

1- خواب خوب داشته باشید

سیستم ایمنی بدن انسان برای مبارزه با بیماری ها به خواب با کیفیت احتیاج دارد. حدود ۷ تا ۹ ساعت خواب خوب شبانه برای افراد، مناسب است. برای داشتن خواب خوب یک برنامه منظم در نظر بگیرید برای :

زمان به خواب رفتن

 فعالیت بدنی طی روز

خنک نگه داشتن اتاق خواب

پرهیز از کافئین و الکل نزدیک به زمان خواب

اختصاص زمان برای کسب آرامش پیش از خواب

2- مراقب سطح استرس تان باشید

استرس‌های روانی یا تنهایی می‌تواند روی سیستم ایمنی افراد یا کسانی که با بیماری درگیرند، تأثیر بگذارد. اگر می‌خواهید بدنتان قادر باشد با میکروب‌ها تا جایی که ممکن است به شکل مؤثر مبارزه کند، بهترین کار این است که یاد بگیرید چطور با استرس‌هایی که در مسیرتان وجود دارند، کنار بیایید، چند ترفند برای این کار عبارتند از:

ارتباطات تان را قوی‌تر کنید: با دوستانتان وقت بگذرانید، به خصوص آن‌ها که باعث خنده و شادی شما می‌شوند یا شما را تشویق می‌کنند سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید.

یاد بگیرید خودتان را آرام کنید: تمرین مدیتیشن یا کشیدن نفس‌های عمیق شروعی برای این است که خودتان را آرام کنید.

تحرک بیشتری داشته باشید: برای یک پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری از خانه بیرون بروید یا به باشگاه ورزشی بروید تا اندروفین بیشتری در بدن شما ترشح شود.

3- ورزش کنید

 تحقیقات نشان داده است ورزش در افزایش گلبول های سفید و آنتی بادی ها جهت مبارزه با بیماری ها مفید است. همچنین پس از بهبودی از عفونت جهت تقویت عضلات نیز کمک کننده می باشد.

4- رژیم غذایی متعادل

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای سالم نگه‌داشتن بدن ضروری است. برای اطمینان از دریافت انواع مواد مغذی بهتر است روزانه رنگین‌کمانی از سبزیجات و میوه‌ها را مصرف کنید. پروتئین‌های بدون چربی و کربوهیدرات‌های پیچیده نظیر برنج قهوه‌ای و کینوآ هم بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند. در راستای بهره‌مندی از یک رژیم غذایی سالم باید مصرف غذاهای فرآوری‌شده، شکر و نوشیدنی‌های فاقد مواد مغذی را به حداقل برسانید.

5-سیگار نکشید

اگر به هر دلیلی نیاز به مصرف سیگار دارید و یا سیگار را ترک کرده اید، بخاطر داشته باشید که سیگار به توانایی شما در برابر ابتلا به عفونت و بیماری آسیب می زند. بنابراین اگر می توانید مصرف سیگار یا تنباکو را کنار بگذارید، کارتان فوق العاده است زیرا به بهبود سیستم ایمنی بدنتان کمک بسزایی کرده اید. اثرات سیگار همانند اثر مصرف مشروبات الکلی است که باعث کاهش سطح سلول و توانایی بدن برای مقابله با امراض و عفونت ها می شود. بنابراین سیگار نه تنها بر ریه بلکه بر کل بدن تاثیر می گذارد.

6- مصرف پروبیوتیک ها

 این محصولات باکتری‌های مفید روده را حفظ می‌کنند و برای سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری هستندپروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند که به مبارزه با باکتری‌های بد می‌روند. مطالعات نشان داده ورزشکارانی که روزانه یک مکمل پروبیوتیک دریافت می‌کنند، ۴۰ درصد کمتر از سایرین در معرض سرماخوردگی هستند.

7- پرهیز از مصرف الکل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف الکل می تواند سیستم ایمنی بدن انسان را ضعیف کند و احتمال ابتلا به بیماری ها را افزایش دهد.

8-مدام دست های خود را بشویید

با شستشوی منظم دست ها با آب جاری و صابون بسیاری از میکروب ها را پیش از این که وارد بدن شوند، از بین می برید. دست های خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون بشویید. اگر آب و صابون در اختیار نداشتید، می توانید از محصولات ضد عفونی کننده نیز استفاده کنید.

9- اثر خنده بر سیستم ایمنی

خندیدن احساس بهتری را در شما ایجاد می کند. همچنین این سیستم در بدن افرادی که با صدای بلند می خندیدند، عملکرد بهتری دارد.

بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف ویتامین ها برای داشتن سیستم ایمنی سالم ضروری می باشد. بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن عبارت است از:

ویتامین D: ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی هر دو موثر می باشد. همچنین برخی تحقیقات نشان داده اند که این ویتامین در مهار تکثیر برخی ویروس ها مانند برخی انواع ویروس آنفولانزا نیز نقش دارد. همچنین ویتامین دی با مهار تولید بیش از حد سیتوکین های التهابی مانع آسیب به سلول ها شده و در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی دارد؛ به طوری که برخی آن را بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن دانسته اند.

ویتامین C: ویتامین C نیز نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عوامل عفونی دارد. پرتقال، کیوی، چغندر، گل کلم، اسفناج و بادمجان حاوی مقادیر فراوان ویتامین C می باشند.

ویتامین E: ویتامین E خواص آنتی اکسیدانی داشته و با از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن مانع آسیب اکسیداتیو سلول ها می شود. بادام خیس خورده، کره بادام زمینی، دانه آفتاب گردان و فندق سرشار از ویتامین E می باشند.

ویتامین B6: ویتامین B6 نیز در تقویت سیستم ایمنی و بهبود خونرسانی و اکسیژن رسانی به سلول ها نقش دارد. مرغ، سالمون، نخود و سبزیجات سرشار از ویتامین B6 هستند.

ویتامین A: ویتامین A نیز خواص ضد التهابی داشته و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. پنیر، تخم مرغ، ماهی، شیر، ماست، جگر گاو، سیب زمینی شیرین، اسفناج و بروکلی حاوی مقادیر فراوان ویتامین A هستند.

کلام آخر

تقویت سیستم ایمنی بدن موضوعی مهم و ضروری است. سیستم ایمنی بدن برای داشتن عملکرد بهتر نیاز به تعادل و هارمونی دارد. این پروسه گاهی طولانی است ، اما این بدان معنا نیست که تاثیر سبک زندگی بر روی سیستم ایمنی اصلا قابل‌توجه نیست . در این مقاله بهترین ویتامینها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و راهکارهای ساده جهت تقویت سیستم ایمنی بدن را بررسی کردیم .

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب