سارا نصری 01 فروردین ماه 1399 2,852

آب مروارید ثانویه چیست؟

آب مروارید ثانویه نمونه خوبی از یک اصطلاح پزشکی است که برای ساده کردن موارد، ساخته شده است، اما پس از آن دقیقا برعکس انجام شد. همین اتفاق با این فکر افتاد که آب مروارید “رسیده” باشد. اتفاق دیگری وجود ندارد که آب مروارید ثانویه بعد از عمل جراحی آب مروارید موفقیت آمیز اتفاق بیفتد، دقیقاً مثل این که هیچ چیز مانند رسیدن به آب مروارید وجود ندارد.

دلیل این امر مهم این است که سوء تفاهم اجتناب ناپذیر ناشی از این توضیحات ضعیف، اغلب باعث می شود تا مردم از مشکلاتی که وجود ندارند نگران باشند.

وقتی آب مروارید برداشته شود، لایه ای از تاری از بین نمی رود. لنز موجود در چشم خود تار است، بنابراین برای از بین رفتن تاری باید کل لنزها برداشته شوند. این مسئله وقتی به وضوح مشاهده شود که منجر به مشکل شود، زیرا لنزهای موجود در چشم دارای تجویز بالایی هستند.

اکثر لنزهای انسانی نسخه دار حدود +۱۵ دیوپتر تا +۲۰ دیوپتر دارند، اکنون این را با عینک های مطالعه قوی خود که دارای دو قطر +۲٫۵۰ هستند مقایسه کنید. تنها راه برای داشتن عینک به اندازه کافی قوی برای جبران قدرت لنزهای از دست رفته، ساختن آنها به اندازه شیشه آکواریوم ضخیم است.

اطلاعات بیشتر در مورد به اصطلاح “آب مروارید ثانویه”

اصطلاح پزشکی آب مروارید ثانویه که به عنوان “بعد از آب مروارید” نیز شناخته می شود، کدورت خلفی (PCO) است. اگر می خواهید آن را نام گیج کننده و نادرست بنامید، آن را آب مروارید ثانویه می نامند. بعضی اوقات دو ماه، بعضی اوقات دو سال طول می کشد. بعضی اوقات، تا آخر عمر شفاف می ماند.

این بیماری هنگامی اتفاق می افتد که پروتئین ها در پشت کپسول لنز که حاوی لنز داخل چشم یا IOL است، رشد می کنند. توجه داشته باشید که این نوع آب مروارید می تواند به صورت مروارید، فیبری یا ترکیبی از هر دو باشد و ممکن است در اطراف کپسول ضرب شود، به مناطق دیگر منتقل شود یا از سلول های اپیتلیال لنز متمایز شود.

کپسول شفاف است، اما همچنان بافت طبیعی انسان است. یعنی پویا است. این بدان معناست که هنوز هم می تواند با گذشت زمان تغییر کند. به همین دلیل، کپسول نگه داشتن این لنزهای جدید کاملاً شایع نیست که کمی از شفافیت آن کم شود.

در ادامه

آب مروارید ثانویه ممکن است ماه ها یا حتی سال ها بعد از عمل جراحی آب مروارید ایجاد شود. به حقیقت گفته می شود، هیچ راه مطمئنی برای گفتن زمان توسعه PCO وجود ندارد. طبق گفته محققان پزشکی، این شایعترین عارضه بعد از جراحی آب مروارید است و هیچ نشانه ای از کاهش تعداد کل پرونده های ثبت شده وجود ندارد.

در حقیقت، انجمن نوری سنجی آمریکا (AOA) تخمین می زند که تقریباً ۵۰ درصد از بیماران این وضعیت بعد از عمل را تجربه می کنند.

مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت اورگان و دانشگاه مک مستر انجام شده است، نشان داد که آب مروارید ثانویه در بین کودکانی که تحت عمل جراحی زودرس قرار گرفته اند شیوع بیشتری دارد. در بین بزرگسالان سالم، تا ۱۲ درصد میزان بروز توسط محققان پزشکی اتریشی ثبت شده است.

چه کسی در معرض آب مروارید ثانویه قرار دارد؟

نتایج چندین مطالعه پزشکی نشان داد که افراد مستعد ابتلا به آب مروارید ثانویه شامل بیماران جوان تر، بیماران دیابتی، مبتلایان به التهاب چشم مانند یووئیت و کسانی که در دوران کودکی دچار آب مروارید آسیب زای هستند.

ممکن است تعجب کنید و یا شگفت زده شوید که یک مطالعه پزشکی ۲۰۰۲ معلوم کرد که در بین عوامل خطرناک مروارید ثانویه، انجام اولین عمل آب مروارید توسط یک جراح کم تجربه، شانس ابتلا به PCO را افزایش می دهد.

آیا می توان از آب مروارید ثانویه جلوگیری کرد؟

روش های مختلفی برای جلوگیری از بروز آب مروارید ثانویه وجود دارد. محققان دانشگاه دلاور دریافتند كه سلول های عدسی كه در عمل جراحی آب مروارید باقی مانده است دلایل اصلی بروز PCO بوده است.

محققان هند همچنین تمیز کردن قشر مغز را برای کاهش خطر توصیه می کنند. از سوی دیگر، چشم پزشکان ژاپنی برای بهبود کیفیت سطح IOL، طراحی بهتر IOL را به صورت لبه مربع پیشنهاد می کنند. کیفیت IOL قطعاً تأثیر دارد.

IOL مهم است.

قدرت ساخته شده در لنز داخل چشمی به گونه ای تنظیم شده است که از نسخه صحیح و مناسب برای مطابقت با نیاز چشم استفاده شود. اکنون نه تنها لنزهای تار از بین رفته اند، بلکه لنز جدیدی نیز در محل خود وجود دارد که دقیقاً دارای قدرت فوکوس مناسب است تا عینک غیر ضروری را در کل ایجاد کند و مکان عالی دقیقاً همان جایی است که لنزهای قدیمی بودند.

تنها راه برای رسیدن به لنز جدید دقیقاً در همان نقطه ای که لنزهای قدیمی وجود دارد، قرار دادن آن در داخل کپسولی است که لنزهای قدیمی را نگه داشته است. یک پوستی بسیار نازک و شفاف در اطراف لنز طبیعی داخل چشم وجود دارد که آن را در جای خود نگه می دارد.

جراحی موفقیت آمیز آب مروارید در بخش عمده ای از بین بردن لنزهای تار قدیمی بدون آسیب رساندن به کپسولی است که آن را نگه داشته است. به غیر از باز کردن دایره ای کوچک که در قسمت جلوی کپسول ساخته شده است تا لنز قدیمی برداشته شود، بقیه کپسول ها باید آسیب ببینند. بنابراین ممکن است لنز مصنوعی جدید را نگه دارد.

اما هنگامی که آن کپسول، غشای شفاف قدیمی که هر دو لنز قدیمی شما را نگه داشته است و اکنون یک لنز جدید، تار می شود، می توانید تصور کنید که این علائم چه می تواند باشد. آره! آنها با علائم آب مروارید تقریباً خط به خط مطابقت دارند. تنها تفاوت در نحوه رفع این مشکل است.

این شامل یک عمل لیزر (به نام کپسولوتومی لیزر YAG) است که در کلینیک حدود ۳۰ ثانیه طول می کشد. این لیزر است که شما نمی توانید ببینید و نمی توانید آن را احساس کنید و این مشکل را فوراً و دائمی برطرف می کند.

کپسولوتومی لیزر YAG برای آب مروارید ثانویه

ممکن است اکنون از شما سؤال شود که چگونه یک کپسولوتومی لیزر YAG در حال انجام است. دردناک است؟ آیا باید چیزی را قبل از عمل آماده کنم؟ آیا من احساس آرامش می کنم؟ اولین چیزی که می توانم به شما توصیه کنم این است که یک روش YAG فوق العاده ضدعفونی کننده است.

شما نیازی به تهیه هر چیزی ندارید. قبل از اینکه وارد اتاق شوید تا کپسولوتومی شما انجام شود، می توانید طبق معمول غذا بخورید و بنوشید. سپس پس از حل و فصل، پزشک، چشم های شما را با قطره های بی حسی، بی حس می کند.

بعد از مدتی متوجه خواهید شد که یک لنز مخصوص روی چشم شما قرار خواهد گرفت تا PCO به روشنی توسط پزشک دیده شود. سپس از پرتو لیزر استفاده می شود تا یک باز کوچک در کپسول ایجاد شود. کپسول اعصاب ندارد بنابراین درد صفر وجود دارد.

هنگامی که روش لیزر، کپسول را باز کرد، غشاء تار دیگر در راه بینایی شما نیست. تنها سطحی که نور وارد چشم شما می شود از لنزهای روشن و مصنوعی است. این لنزهای داخل چشمی جدید هرگز نمی توانند آب مروارید ایجاد کنند، بنابراین لازم نیست نگران تغییر زمان خود باشید.
از آنجا که هرگز نمی تواند آب مروارید ایجاد کند، مطمئناً بهتر است که از اصطلاح آب مروارید ثانویه خودداری کنیم زیرا نادرست و گمراه کننده است.

این روش بدون درد است (به لطف افتادگی چشم!) و کمتر از ۵ دقیقه طول می کشد (بسته به پزشک و تخصص وی).

آیا می توانم لیزر YAG کپسولوتومی داشته باشم؟

حالا که شما در مورد امکان یافتن درمانی برای آب مروارید ثانویه آگاهی دارید، این سؤال پرسیده می شود: آیا می توانم یک روش کپسولوتومی لیزر YAG داشته باشم؟

توصیه من در مورد هزینه های درمان نیست. در عوض، مهم است که ابتدا این را در نظر بگیرید: آیا مزایای YAG چیزی است که من می توانم در دراز مدت ارزشمند بدانم؟

از آنجا که این یک درمان سرپایی است، به طور کلی قوانین پوشش قسمت B اعمال می شود. طبق بررسی ها، حذف آب مروارید مکرر در کپسول لنز با استفاده از لیزر هزینه بالایی برای بیماران در مراکز جراحی سرپایی بیمارستان را در بر می گیرد.

اما این هزینه های پزشک و همچنین سایر روش ها و داروهایی که ممکن است تجویز شوند را پوشش نمی دهند. برنامه داروی نسخه D ممکن است برای داروها و قطره های چشم در صورت لزوم استفاده شود.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب