مجله الکترونیکی دیالنز 03 دی ماه 1400 2,021

آشنایی با ساختار چشم انسان و نحوه بینایی

با قرارگیری تقریبا ۷۰ درصد از تمامی گیرنده های حسی بدن در چشم ها، بینایی غالب ترین حس در بدن است. به طور کلی می توان گفت چشم ها فرمان می دهند و بدن پیروی می کند. بینایی تفسیر چیزی است که ما می بینیم که بستگی به اطلاعات دریافت شده از چشم های ما، تفسیر این اطلاعات توسط مغز به کمک حواس دیگر و تحریکاتی مانند پاسخ های عصبی – ماهیچه ای دارد. فرایند چگونگی تشکیل تصویر و دیدن پیچیده است، به منظور اشنایی با این فرایند ابتدا باید با ساختار چشم آشنا شد. در ادامه با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید تا با این ساختار جالب و نعمت خداوندی بیشتر آشنا شوید .

ساختار چشم انسان

چشم شامل یک ساختار آناتومیکی پیچیده است که نشان دهنده ی معماری شگف انگیز بدن انسان است دستگاه بینایی از دو بخش بوجود آمده ‌است :۱-اجزای اصلی کره چشم ‏ ۲- اجزای فرعی

ساختمان اصلی کره چشم:

کره چشم عضو محیطی دستگاه بینایی است که در حفره استخوانی کاسه چشم قرار گرفته و توسط چربی کاسه چشمی در بر گرفته شده استکره چشم انسان از لایه‌ها و بخش‌های گوناگون تشکیل شده‌است که عبارت اند از: قرنیه ، ملتحمه ، صُلبیه ، مشیمیه ، عدسی ، عنبیه ، شبکیه ، ماکولا ، عصب بینایی ، زلالیه و زجاجیه

▪ قرنیه
برآمدگی شفاف جلوی چشم که از عنبیه و مردمک حفاظت می کند.قرنیه فاقد رگ خونی است و نسبت به درد بسیار حساس است.

▪ ملتحمه
بافتی نازک که چشم را از پلک جدا می کند و آن را مرطوب نگه می دارد و وظیفه محافظت از چشم را بر عهده دارد.

▪ صلبیه
قسمت سفید رنگ چشم است.

▪ مشیمیه

مشیمیه پرده نازک سیاه رنگی است که دور شبکیه را احاطه کرده است. این پرده تعداد زیادی رگ های خونی دارد که مواد غذایی را به بخش هایی از شبکیه می رساند. به علاوه سلول های این لایه حاوی تعداد زیادی رنگ دانه سیاه ملانین است که رنگ سیاهی به این بخش از چشم می دهد. وجود رنگ سیاه مانع از انعکاس نورهای اضافی در داخل کره چشم می شود و به تشکیل تصویر واضحتر کمک می کند.

▪ عدسی
ساختار شفاف واقع در پشت مردمک است، که در یک کپسول شفاف نازک محصور شده است.

▪ عنبیه
قسمت رنگی و قابل رویت چشم، که میزان نور را از طریق یک دریچه مرکزی به نام مردمک تنظیم می‌کند.

▪ شبکبه
بخش خلفی چشم از میلیون ها گیرنده نور (حسگرهایی که نور را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می‌کنند) تشکیل شده است. این سیگنال‌ها از طریق عصب نوری به مغز ارسال می‌شوند و در آنجا جهت ایجاد یک تصویر، پردازش می‌شوند.

▪ ماکولا
یک لکه زرد در پشت چشم بر روی شبکیه است که توسط یک فرورفتگی احاطه شده است.

▪ عصب بینایی
دسته‌ای از رشته‌های عصبی که شبکیه را با مغز متصل می‌کنند.
در ساختار چشم، عصب بینایی، سیگنالهایی از نور تیره و روشن و رنگ‌ها را به بخشی از مغز به نام قشر بینایی منتقل می‌کند ، که سیگنال‌ها را در قالب تصاویر جمع کرده و بینایی ایجاد می‌کند.

▪ زلالیه
مایع شفافی که در فضای بین قرنیه و عنبیه است و باعث ثبات فشار چشم می‌شود و شکل کروی قسمت قدامی چشم شما را حفظ می‌کند.

▪ زجاجیه
یک ماده ژله مانند که بخش مرکزی چشم را پر می کند و به چشم شکل و حالت می‌دهد.

اجزای فرعی کره چشم :
اجزای فرعی چشم‏ عبارت است از: حَدَقه (کاسه چشم )، پــِلک، مُژه، ابرو، غدد اشکی و ماهیچه‌های گرداننده کره چشم.

نحوه بینایی

كار اصلي چشم آن است كه نورهايي را كه از خارج دريافت مي كند طوري روي پرده شبكيه متمركز كند كه تصوير دقيقي از شيء مورد نظر روي پرده شبكيه ايجاد شود. شبكيه اين تصاوير را به صورت پيام هاي عصبي به مغز ارسال مي كند و اين پيام ها در مغز تفسير مي شوند. بنابراين براي واضح ديدن، قبل از هرچيز لازم است كه نور به طور دقيق روي پرده شبكيه متمركز شود.
ساختمان چشم شبيه يك كره است. در قسمت جلوي اين كره يك پنجره شفاف به نام قرنيه وجود دارد. نور از محيط خارج وارد قرنيه شده پس از عبور از مردمك به عدسي مي رسد. عدسي نور را به صورت دقيق روي شبكيه متمركز مي كند تا تصوير واضحي بر روي شبكيه ايجاد شود.
براي آنكه اشياء به صورت دقيق و واضح ديده شوند لازم است مسيري كه نور در چشم طي مي كند شفاف باشد و قرنيه و عدسي نور را درست روي شبكيه متمركز كنند.

اختلالات ساختار چشم انسان

عملکرد چشم تحت تأثیر تغییر شکل کره چشم است. طولانی شدن کره چشم منجر به نزدیک بینی می شود. چنین اشخاصی قادر به دیدن اشیاء دور نیستند زیرا تصویر یک جسم از راه دور در جلوی شبکیه شکل گرفته است. با استفاده از عدسی مقعر می توان این مشکل را برطرف کرد.

دوربینی زمانی اتفاق می افتد که طول کره چشم کاهش یابد. چنین افرادی قادر به دیدن اشیاء نزدیک نیستند زیرا تصویر در پشت شبکیه شکل گرفته است. برای اصلاح این مسئله از عدسی محدب استفاده می شود.

سایر مشکلات چشمی شامل آستیگماتیسم ، گلوکوم (افزایش فشار مایعات چشم که می تواند به عصب بینایی آسیب برساند) ، آب مروارید (کدر شدن و سخت شدن عدسی) و تخریب ماکولا (تخریب شبکیه) هستند .

آیا می دانید؟

چشم‌ها به منظور حفاظت در برابر صدمات احتمالی درون حفره کاسه چشم قرار گرفته‌اند، ابروها از ورود عرق و مژه‌ها از ورود گرد و غبار به داخل چشم جلوگیری می‌کنند.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز هستند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب