سارا نصری 20 مهر ماه 1398 823

آلرژیک ملتحمه بهاره

این بیماری در مناطق گرمسیر رایج می باشد، معمولا در سن ۱۱ سالگی شروع شده و ۵ تا ۷ سال ادامه دارد. افراد مبتلا به ورم ملتحمه بهاره اغلب نسبت به پولن گیاهان و بعضی مواد دیگر حساس می شوند.

آلرژن های اختصاصی ورم ملتحمه بهاره ناشناخته اند. از نظر کلینیکی، خارش شدیدی همراه با پاپی های بزرگ در ملتحمه فوقانی وجود دارد. پاپی ممکن است در ناحیه لمب هم بوجود آید معمولا ملتحمه ترشح رشته مانندی دارد.

در اسمیر تهیه شده از ترشحات ملتحمه که با گیمسار رنگ آمیزی شده باشد ائوزینوفیل دیده می شود. در صورتی که در فواصل حملات اسمیر تهیه شود مقدار زیادی ماستوسیت دیده می شود، اما ائوزینوفیل دیده نمی شود. ابتلای قرنیه نادر است اما اگر باشد شدید است.

پانوس ممکن است در تمام قرنیه منتشر باشد یا اینکه حلقه ای مرکزی از قرنیه شفاف به جا بگذارید. ممکن است زخم های سطحی قرنیه پیدا شوند و از خود اسکار به جا بگذارند، یا اینکه تجمع سفید رنگ حلقه مانندی در نزدیکی لمب تشکیل شود، که ممکن است با حلقه سنیل اشتباه شود.

روش درمان ملتحمه بهاره

درمان علامتی بوده و در مرحله حاد انجام می گیرد و شامل پماد یا محلول های کورتیکو استروئیدیست بوده و ۵ مرتبه در روز مصرف می شوند. کمپرس آب سرد ۴ بار در روز هر بار به مدت ۲۰ دقیقه مفید است. در اثر مصرف استروئیدها ممکن است عوارضی که شایع ترین آنها کراتیت تب خالی ساده، کاتاراکت و گلوکوم می باشد، به وجود آید.

آلرژیک ورم ملتحمه شیمیایی

در اثر مواد شیمیایی گوناگون از جمله اسپری های مو، توتون مواد بودار و مواد اسیدی و قلیائی به وجود می آید. هوای آلوده اطراف شهر های بزرگ، احتمالا بزرگترین عامل ورم ملتحمه شیمیایی خفیف می باشد.

اسیدها موجب رسوب پروتئین ها شده و باعث اثرات فوری می شوند. اما قلیائی ها، پروتئین و رسوب نداده و بنابراین مدت زیادی در بافت ها باقی می مانند و ضایعات بیشتری را به وجود می آورند.

درد، قرمزی، فتوفوبی و بلفارواسپاسم از علائم اصلی هستند که ممکن است بین ملتحمه چشمی و ملتحمه پلکی چسبندگی به وجود آورد. این امر موجب چسبیدن پلک به سطح کره چشم می شود و بیشتر هنگامی به وجود می آید که عامل از مواد قلیائی می باشد.

روش درمان ملتحمه شیمیایی

در مواردی که اسید یا قلیا به داخل چشم وارد شده باشد باید درمان هر چه زودتر آغاز شود. در ابتدا به مدت چند دقیقه چشم را با آب یا سرم فیزیولوژی شستشو می دهیم. در ۶ ساعت اول هر ساعت ۲ قطره محلول استروئید در چشم می چکانیم تا آماس و فیبروز چشم را کاهش دهد، سپس به مدت ۳ روز روزانه ۵ مرتبه قطره استروئید در چشم می چکانیم.

کمپرس آب سرد هم ساعتی یکبار هر دفعه به مدت ۲۰ دقیقه خوب است. از آتروپین ۱% هم روزی ۲ مرتبه هر بار ۲ قطره چکانده می شود. در صورتیکه درمان به صورت صحیح انجام گرفته باشد، پیش آگاهی خوبی است. در صورتی که تاخیر داشته باشد، اسکار دائمی در قرنیه و ملتحمه به وجود می آید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب