سارا نصری 12 شهریور ماه 1398 10,428

آناتومی سیستم اشکی

سیستم اشکی، شامل غده اشکی، غدد فرعی اشکی، کیسه اشکی، کانالیکول و مجرای نازولاکریمال است. غده اشکی در حفره مربوطه در بخش فوقانی و گیجگاهی کاسه چشم قرار دارد. تعدادی مجاری کوچک وجود دارند که از غده اشکی به فورنیکس ملتحمه ای فوقانی مربوط می شوند. اشک از جلوی قرنیه عبور کرده و آن را مرطوب می کند و بالاخره از سوراخ مجرای اشکی در لبه پلک به داخل کانالیکول وارد می شود.

این سوراخ ها به صورت نقطه های کوچکی در قسمت داخلی پلک ها نزدیک قسمت نازال مشاهده می شود. کانالیکول ها ۸ میلیمتر طول و یک میلیمتر عرض دارند و قبل از ورود به قسمت فوقانی کیسه اشکی با هم یکی شده  کانالیکول مشترک را تشکیل می دهند. کیسه اشکی در حفره اشکی قرار دارد و به مجرای نازولاکریمال مربوط می شود.

این مجرا در مآی تحتانی در زیر شاخک تحتانی به داخل بینی باز می شود، اشک با خاصیت کشش مویرگی وارد سوراخ های اشکی پلک می شود. عمل پمپ مانند عضله حلقوی چشم به راندن اشک به داخل مجرای نازولاکریمال کمک می کند، تا از این طریق اشک وارد بینی شود.

این مایع بیشتر به مجرای بینی می رسد، که قسمت نهایی دستگاه اشکی است و به داخل حفره بینی، به طور خاص، به داخل دهانه بینی تحتانی باز می شود. اگر اشک بیش از حد وجود داشته باشد، از طریق مجرای بینی به داخل حفره بینی تخلیه می شود، بنابراین باعث ایجاد چیزی می شود که به آن آبریزش بینی گفته می شود.

علائم:

علامت اصلی بیماری های دستگاه اشکی، اشک ریزش از چشم است و تشخیص آن از سایر بیماری ها مثل کونژونکتیویت، ایریتیس و کراتیت که موجب اشک ریزش می شوند مشکل می باشد. گاهی بیمار از خشکی چشم شکایت دارد که به علت کاهش ترشح اشک است و گزروفتالمی نامیده می شود.

دستگاه اشکی

غده اشکى دو جزء اربيتال (کاسه چشمي) و پالپيرال (پلکي) دارد که جزء اربيتال (جزء بزرگ‌تر) در قسمت قدامى فوقانى کاسه چشم قرار دارد و توسط شاخ خارجى عضله بالابرنده پلک از جزء پالپبرال جدا شده است. در جراحى براى رسيدن به آن بايد از پوست، عضله حلقوى و سپتوم کاسه چشم گذشت. بخش پالپبرال (کوچک‌تر) درست در بالاى قسمت گيجگاهى فورنيکس فوقانى ملتحمه قرار دارد. مجارى اين غده اشکى تقريباً ۱۰ عدد مى‌باشند که دو غده را به فورنيکس ملتحمه وصل مى‌کند. برداشتن بخش پلکى غده به‌علت قطع تمام مجارى فوق باعث قطع ترشح کل غده مى‌شود. غدد اشکى فرعى شامل هستند بر غدد کروز (Krause G.) و ولفرينگ (Wolfring G.) که در استروماى ملتحمه قرار دارند.

اشک وارد شده از دو پونکتوم و دو کاناليکول به کيسه اشکي، توسط مجراء نازولاکريمال به مه‌آتوس تحتانى بينى وارد مى‌شود. اشک توسط جاذبه مويرگي، جاذبه زمين و پلک زدن به پونکتوم‌هاى اشکى مى‌رسد و توسط نيروهاى فوق و پمپ عضلهٔ هورنر (دنباله عضله حلقوى چشم که به خلف کيسه اشکى مى‌رود)، به مجراء نازولاکريمال و بينى مى‌رود.

خونگيرى غده اشکى از شريان اشکى (شاخه شريان افتالميک) است. تخليه وريدى به وريد افتالميک مى‌باشد و درناژ لنفاوى از طريق لنف ملتحمه به غدد لنفاوى پره اوريکولار مى‌رود. عصب‌گيرى غده اشکى عبارتند از:

  1. عصب اشکى (حس غده) از شاخه اول زوج V.
  2. عصب پتروزال سطحى بزرگ (ترشح غده) که شاخه زوج VII مى‌باشد و از هسته بزاقى فوقانى مى‌آيد.
  3. اعصاب سمپاتيک.

ليگامان پلکى داخلي، صفحات تارسى فوقانى و تحتانى را در جلوى کيسه اشکى به کاسه چشم متصل مى‌کند. تورم و فيستول داکروسيستيت حاد در ناحيه زير ليگامان پلک داخلى ديده مى‌شود. وريد و شيان آنگولار داخل‌تر از کانتوس داخلى است. لذا برش اعمال جراحى کيسه اشکى نبايد از ۳-۲ mm داخل‌تر از کانتوس داخلى فراتر رود.

 

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب