سارا نصری 04 دی ماه 1398 3,485

آیا از لنزهای تماسی می ترسید؟

بسیاری از افرادی که از عینک استفاده می کنند، راغب به این هستند که از لنزهای تماسی به جای عینک بهره ببرند. اما به دلیل ترس رایج اما بی اساس از انجام این کار واهمه دارند.

بیشتر این ترس ها در قسمت گذاشتن و یا برداشتن لنز از چشم است. این ترس از لنز تماسی طبیعی است، به ما اعتماد کنید زیرا شما تنها نیستید. بسیاری از افراد از این که بخواهند لنزهای تماسی را امتحان کنند، میترسند، زیرا از دست دادن چشمانشان ناراحت کننده است. این یک غریزه خوب است.

انگشتان دست ما می توانند میکروب ها، گرد و غبار و خاک را در جایی که متعلق به آنها نیست در چشم پخش و باعث تحریک یا عفونت چشم شوند. با این حال، می توان بر این ترس غلبه کرد و با موفقیت لنزهای تماسی خود را بروی قرنیه چشم خود قرار داد. اگر از تماس با چشمان خود برای برقراری لنزهای تماسی عصبی هستید، توصیه های زیر را در نظر بگیرید:

در این مقاله ما سعی کردیم تا با استفاده از نکات خاص شما را در مسیر رفع برخی از این ترس ها قرار دهیم و راه حل های ممکن برای غلبه بر آنها را ارائه دهیم.

ترس شما از کجا به وجود می آید

در اینجا چیزی است که باید در مورد آن فکر کنید: سعی کنید تشخیص دهید ترس از لمس کردن چشم و وارد کردن لنزها از کجا ناشی می شود. این ترس روی درک شما از قرار دادن لنزهای تماسی تأثیر می گذارد. آیا وقتی کودک بودید به طور اتفاقی چشمتان را لمس کردید؟ آیا عجیب است که برخی فکر می کنند لمس کردن چشمشان کاملاً طبیعی است؟

هرکجا که ترس شما به وجود آمده است، پزشک می تواند شما را در جهت درست راهنمایی کند. این به شما کمک می کند تا قدم های خود را دوباره به عقب برگردانید، زمانی که ترس شما برای اولین بار شروع به پیشرفت کرد. این یک قدم بزرگ برای غلبه بر آن برای یک بار و همیشه است.

از دوستان و کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند سوال کنید

هرچه بیشتر گذاشتن لنزهای تماسی بدون ترساندن انجام شود، کل روند آسان تر می شود. ممکن است ترس شما واقعی باشد اما تمریناتی وجود دارد که می توانید برای خلاص شدن از شر آن انجام دهید. استفاده از نکات ما و صحبت با افراد مناسب ترس شما را از بین میبرد، همچنین ممکن است به شما کمک کند تا قبل از استفاده از لنزهای تماسی، اطلاعات بیشتری در مورد لنز کسب کنید.

احتمال دارد کسی را که از لنز تماسی استفاده می کند، بشناسید. ببینید آیا آنها گام به گام روند شما را طی خواهند کرد یا خیر. افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند می توانند به شما کمک کنند و ترس شما را از بین ببرند. پس برای آزمایش، اولین قدم صحبت با دوستی است که از لنزهای تماسی استفاده می کند و می تواند شما را متقاعد کند. این کار، کار بزرگی نیست و تنها یک کمک از طرف دوست به شماست.

آیا می خواهید چشم خود را لمس کنید؟

رایج ترین ترس از لنزهای تماسی، لمس واقعی چشم فرد است. این یک ترس از لنز تماسی معمولی است، بسیاری از افراد حتی ترس انداختن قطره چشمی را به چشم خود دارند، چه رسد به یک جفت لنز تماسی که می خواهند داخل چشم خود بگذارند.

ابتدا برای اینکه بتوانید به راحتی لنز را داخل چشم خود بگذارید، خوب است اول تمرین کنید، به این صورت که، ابتدا دستان خود را با صابون بشویید و با حوله بدون پرز خشک کنید، سپس با انگشت سبابه و با انگشت شست خود، پلک های خود را باز کنید و با انگشت سبابه دست دیگر خود، به آرامی چشم خود را لمس کنید، میبینید که هیچ اتفاقی نمی افتد، پس می توانید با چندبار امتحان این کار، لنزهای تماسی را به همین روش درون چشم خود قرار دهید.

هنگام قرار دادن لنزهای خود، به بالا نگاه کنید و از پایین لنز را وارد کنید. بعد از قرار دادن لنز، به پایین نگاه کنید تا لنز را روی چشم خود قرار دهید.
همچنین، مطمئن شوید که دستان شما قبل از گذاشتن یا برداشتن لنز کاملاً شسته شده است تا هرگونه گرد و غبار یا ذره ای از خاک را که ممکن است روی نوک انگشتان شما باشد، پاک شوند.

اگر لنزها اشتباه روی چشمانم قرار بگیرند چی؟

احتمال اینکه لنز خود را در جای اشتباه قرار دهید، بسیار پایین است. اگر لنز شما بیش از حد در حال گردش است، قطر و یا انحنا آن ممکن است اشتباه باشد و باید لنز را سریعاً برداشته و معاینه توسط متخصص مراقبت از چشم صورت گیرد تا مطابق با انحنا و سایز چشم خود، لنز را تهیه کنید.
مشکل بعدی که باعث ایجاد سر خوردن و چرخش لنز میشود، پشت و رو بودن لنز است.

برای اینکه بتوانید طرز صحیح بودن لنز را تشخصیح دهید بایستی لنز را روی انگشت اشاره خود قرار داده و به لنز نگاه کنید؛ اگر لنز به شکل نیم دایره باشد کاملا فرم صحیحی داشته و میتوان بروی چشم قرار دهید اما اگر لبه های لنز به سمت بیرون افتاده باشد لنزتان برعکس است و بایستی آنرا پشت و رو نمایید.

همچنین، این احتمال وجود دارد که لنزها بتوانند به سمت بالا، در زیر پلک فوقانی بالا بروند، اما اگر پلک فوقانی خود را بیرون بیاورید، می توانید به راحتی لنز را جدا کنید. نکته پایانی این است که پلک های شما به قسمت پشت چشم شما متصل است و جایی برای لغزش چیزی در پشت آنها وجود ندارد.

خطر عفونت چیست؟

مشکل افراد دیگر در هنگام استفاده از لنزهای تماس، ترس ایجاد عفونت در چشمشان است. اما باید بگوییم تا زمانی که از لنزهای خود مراقبت کنید و تمیز کردن، ضد عفونی کننده و شستشوی آنها را به درستی انجام دهید، لنزها هیچ گونه، خطر عفونتی ایجاد نمی کنند.

به یاد داشته باشید که قبل از دست زدن به لنزها یا قرار دادن انگشتان در نزدیکی چشم خود، دستان خود را کاملاً بشویید. این مرحله به تنهایی می تواند خطر عفونت باکتریایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

همچنین حتماً هنگام برداشتن لنزها در شب، لنزهای تماسی خود را با محلول توصیه شده تمیز کرده و آنها را در محفظه مخصوص لنز نگهداری کنید.

آیا لنزهای تماسی ناراحت کننده هستند؟

برخی مواقع، مردم می ترسند که هرگز به داشتن چیزی در چشمان خود عادت نکنند. بعضی افراد خیلی حساس هستند که همیشه در چشمانشان چیزی دارند. بهترین کار این است که در مورد این ترس با پزشک یا کارشناسان لنزهای تماسی دیالنز صحبت کنید.

درست است که لنزهای تماسی می توانند اولین روزی که آنها را می گذارید احساس ناراحتی برای شما ایجاد کنند اما این طبیعی است. مانند هر چیز جدید، کمی بعد شما عادت به این عدسی های نرم خواهید کرد به گونه ای که با گذشت چند روز، احساس می کنید جسمی در چشم شما وجود ندارد.

لنزهای تماسی، در صورت گذاشتن و برداشتن صحیح، به چشم شما آسیب نمی رسانند و در موارد شدید خشکی، از آنها در واقع برای محافظت از چشم استفاده می شوند. لنزهای تماسی همچنین می توانند چشم ها را از آلرژن ها در فصل محافظت کنند

در هنگام گذاشتن لنز به نقاط دور نگاه کنید

وقتی بیشتر افراد لنزهای تماسی خود را می گذارند، با گذاشتن آن روی چشم، مستقیماً به انگشت نگاه می کنند. این روش می تواند برای بعضی از افراد موثر باشد، اما برای همه کارایی ندارد. با کمی تمرین، لنزهای خود را با نگاه کردن به نقاط دور، در چشم بگذارید.
به طور مثال: یک نقطه روی سقف انتخاب کنید و روی آن تمرکز کنید. سپس لنز را روی قسمت سفید چشم قرار دهید. اگر لنز بلافاصله روی عنبیه شما قرار نگیرد، اشکالی ندارد. می توانید با بستن چشم و نگاه کردن به نقاط مختلف، لنزها را دوباره جابجا کنید.

لنزهای تماسی می توانند از چشم من بیرون بیایند

سالها پیش، لنزهای تماسی سخت به سبک قدیمی ممکن بود در طول ورزش یا فعالیت های دیگر از چشمان شخص مصرف کننده بیرون بیایند. اما لنزهای تماسی امروزی، از جمله لنزهای تماسی نرم و یا قابل نفوذ با گاز سفت و سخت (GP)، نزدیک به چشم قرار می گیرند، بنابراین ممکن نیست که لنز تماسی به طور غیر منتظره از چشمان فرد خارج شود.

من برای استفاده از لنزهای تماسی خیلی پیرم

چه کسی می گوید؟ با وجود لنزهای تماسی bifocal، و لنزهای تماسی که به طور خاص برای خشکی چشم طراحی شده اند، پیشرفت سن دیگر مانعی برای استفاده از لنزهای تماسی نیست. از پزشک چشم خود بخواهید که آیا شما کاندیدای خوبی برای لنزهای تماسی هستید؟ جواب ممکن است شما را متعجب کند.

پیشنهاد من به شما

از لنزهای تماسی نرم یا لنزهای تماسی هایدروژل سیلیکون استفاده کنید. این نوع لنزها از قابلیت انتقال اکسیژن بسیار بالایی برخوردار هستند و باعث راحتی بیشتر در ساییدگی آنها می شود. اگر راحتی هنوز هم مشکل است، می توانید از لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه استفاده کنید، که مراحل تمیز کردن و ضد عفونی کردن (به جز دستان شما) را لازم ندارند و فقط در طول روز استفاده می شوند و در پایان روز دورانداخته می شوند.

افکار نهایی

اینها فقط مواردی هستند که می توانید برای غلبه بر ترس از استفاده لنزهای تماسی، انجام دهید. هنگامی که آنها را چند بار بردارید و بگذارید، خواهید دید که هیچ نگرانی برای شما وجود ندارد.

برای غلبه بر ترس خود از قرار دادن لنزهای تماسی، کارهای بسیاری وجود دارد. پاکیزگی مهم است! دست های تمیز و پاکیزه باعث می شود هرگونه عفونتی از بین برود و لنزها را آلوده و میکروبی نکند. در نهایت، مطابق دستورالعمل روی بسته بندی یا توصیه پزشک و یا کارشناسان لنزهای تماسی دیالنز عمل کنید تا لنزهای تماسی خود را تمیز و ضد عفونی شده نگهدارید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب