مجله الکترونیکی دیالنز 28 آذر ماه 1400 569

آیا استفاده از عینک در کاهش یا افزایش نمره چشم تاثیر دارد؟

یکی از سوالات متداول مردم این است که آیا استفاده از عینک برای افرادی که چشم پزشک برای آنها عینک تجویز کرده است، باعث کاهش نمره دید آنها می شود یا اگر از عینک استفاده کنند نمره دید به حالت قبل باز می گردد. در ادامه با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید .

باید توجه داشته باشیم هنگامی که افراد از سن تنبلی چشم در دوران کودکی عبور می کنند، بدان معنی است که استفاده از عینک تنها برای راحتی دید فرد استفاده کننده است.یعنی پس از دوران تنبلی چشم د دوران کودکی اگر شخص عینک بزند زندگی برای وی راحت تر است و برعکس اگر نزند سخت تر است.شماره عینک هیچگونه نقشی در پیشرفت و بالارفتن نمره دید یا بدتر شدن نمره  چشم ندارد.

بهترین رژیم غذایی برای تقویت چشم کدام است؟
افراد برای حفظ سلامت چشم خود نیازمند انجام اقداماتی هستند و به طور کلی برای سلامت چشم ها داشتن زندگی سالم بسیار مهم است.
برای سلامتی چشم همچون سایر اعضای بدن نیازمند استفاده از رژیم غذایی سالم، ورزش و فعالیت جسمانی هستیم.
آیا مصرف آب هویج به طورحتم برای بینایی مفید است؟ هویج یکی از منابع خوب ویتامین است و مسلما برای بینایی مفید است ولی باید همه ویتامینها و مواد ریزمغذی از منابع انها بصورت متناسب استفاده شود. اینکه بگوییم از یکی از میوه ها یا سبزیجات مثل اب هویج بصورت افراطی استفاده شود و به سایر موادغذایی بی توجهی شود، مفید نبوده و ممکن است منجر به عوارضی نیز بشود.
به طور حتم فرادی که مستعد کمبود غذایی هستند مثل افراد سیگاری یا کسانی که جراحی گوارشی انجام داده اند در معرض کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی ها هستند و باید با مشاوره تغذیه این کمبود را جبران کنند.
یک توصیه مهم برای حفظ هرچه بیشتر سلامت چشم عدم مصرف سیگار است.  مطالعات علمی متعدد بر ضرر مصرف سیگار بر چشم تاکید دارد. مصرف سیگار با بیماریهایی مثل استحاله سنی ماکولا، آب مروارید، بسته شدن رگهای شبکیه و ... ارتباط دارد.
مصرف دخانیات اثر بسیاری از بیماریها مثل دیابت را در چشم تشدید می کند و به طور خلاصه مصرف سیگار، استقبال از نابینایی است.
مصرف  مقادیر مناسبی از ویتامین آ و مشتقات آن، ویتامین سی، ویتامین دی، ویتامین ای و ریزمغذی‌هایی مثل سلنیوم و روی را برای سلامت چشم ضروری است.  
این مواد در اغلب میوه جات مثل مرکبات و میوه های رنگی و زیتون و سبزیجات مثل خانواده کلم و فلفل موجود است.
همچنین لبنیات و ماهی از جمله منابع خوب غذایی حاوی مواد فوق هستند. مطالعات اخیر برای سلامت چشم بر مصرف ماهی بصورت ویژه تاکید دارد.

سلامت چشم نیازمند کنترل بیماری های همراه است 

کنترل فشار، قندرخون و چربی خون به عنوان بیماری های همراه در سلامت چشم بسیار مهم محسوب می شود.

فردی که دچار بیماری دیابت است باید هر سال یک بار  ویزیت چشم پزشکی شود یا اگر فردی در خانواده اش سابقه گلوکوم یا آب سیاه دارد حتما باید فشار چشم ها در فواصل منظم انجام دهد.

استفاده نادرست از تلفن همراه و رایانه تهدیدی برای چشم ها

شیوع گسترده استفاده از رایانه و به خصوص تلفن همراه در بین مردم که این روزها شاهد استفاده گسترده آن در بین شهروندان هستیم، نگرانی هایی را در بین خانواده ها نسبت به سلامت چشم فرزندان آنها ایجاد کرده است. آیا یک سونامی بیماری های چشم برای نسل فعلی در آینده نزدیک در پیش است؟ بیشترین خطراتی که چشم را به واسطه استفاده از کامپیوتر و تلفن همراه و تبلت تهدید می کند کدام هستند و در واقع چه باید کرد؟

استفاده از رایانه، گوشی های همراه و تبلت ممکن است یک سری مشکلات برای چشم ایجاد کند که اولین آن خشکی چشم است. این مساله ممکن است به دنبال طولانی شدن در استفاده از رایانه و تلفن همراه ایجاد شود.

هنگام استفاده از رایانه و تلفن همراه مرتب پلک بزنید

یکی از راهکارهای جلوگیری از خشکی چشم که بدنبال استفاده بیش از حد از کامپیوتر و گوشی همراه ایجاد می شود ، پلک زدن مرتب و پیاپی می باشد.

کاربران گوشی های همراه باید به این مساله بسیار توجه کنند، اگر می خواهند مراقبت بیشتری از چشم های خود داشته باشند به خصوص هنگام استفاده از رایانه مرتب پلک بزنند.

همچنین به کاربران گوشی های همراه و رایانه توصیه می شود هر ۲۰ دقیقه یک بار به مدت یک دقیقه به فاصله ۶ متری و دور دست خود را نگاه کنند.

یک سری بیماری های پلک همچون سوزش، خارش و خشکی پلک ممکن است در افراد وجود داشته باشد، بنابراین فرد حتما باید توسط چشم پزشک معاینه شود که در صورت وجود مشکل پلک همزمان دستورالعمل های مربوط به درمان و بهبود خشکی چشم و دیدمناسب را از پزشک خود دریافت کند.

آیا استفاده از تلفن همراه و کامپیوتر باعث تغییر نمره چشم می شود

در خصوص اینکه آیا رایانه یا تلفن همراه می تواند باعث تغییر نمره چشم فرد شود باید گفت ، هنوز هم شواهد قطعی برای این موضوع یافت نشده است.اما شواهد غیرمستقیمی وجود دارد که به احتمال زیاد استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش رایانه یا تلفن همراه و تبلت ممکن است بالا رفتن شماره عینک به میزان آهسته و آرام را بدنبال داشته باشد.

فعالیت های ورزشی از افزایش نمره چشم جلوگیری می کند

باید توجه کنیم که آنچه که در حال حاضر روی آن تاکید می شود، این است که صفحه نمایش تلفن همراه یا رایانه به تنهایی بر ضعیف شدن چشم فرد موثر نیست بلکه آنچه که به آن اهمیت داده می شود فعالیت خارج از منزل است یعنی کودکان و بزرگسالانی که از تلفن همراه زیاد استفاده می کنند باید در طول روز نیز فعالیت خارج از خانه داشته باشند و ورزش کنند چراکه هرگونه فعالیت های فیزیکی خارج از خانه بخصوص برای کودکان میزان پیشرفت شماره چشم را پایین می آورد

برای حفظ سلامت چشم خود در مقابل باد قرار نگیرید

یکی از نکات مهم در حفظ سلامت چشم را می توان توجه به فضا و محیط زندگی و کاری به منظور جلوگیری از خشک شدن چشم ،دانست و بر اصلاح آن تاکید کرد به عنوان مثال فرد از قرار گرفتن مستقیم در مقابل وزش بادطبیعی با چشمان باز یا نشستن روبروی باد کولر برای جلوگیری از برخورد مستقیم باد به چشمان خود خودداری کنند.

سخن پایانی

به طور حتم در آفتاب از عینک آفتابی استفاده کنید و در سنین بالاتر از مواد ریز مقوی که غالبا در میوه جات و سبزیجات وجود دارد، بیشتر استفاده کنید.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز هستند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب