سارا نصری 19 اسفند ماه 1398 1,264

آیا باربیکیو لنزها را ذوب میکند؟

یکی از متداول ترین سؤالی که استفاده کنندگان از لنزهای تماسی از پزشک خود سؤال می کنند، این است که آیا لنزهای آنها هنگام استفاده از باربیکیو می توانند در چشم خود ذوب شوند. آیا به دنبال پاسخ سریع به این سوال “سوزان” هستید؟ به طور سریع، پاسخ نه!

اگر توضیحی دقیق تر می خواهید، پس در جای مناسب قرار دارید. این پست بررسی خواهد کرد که چرا این سؤال در سال های اخیر به چنین موضوعی “داغ” تبدیل شده است و چرا نیازی نیست از برابیکیو در خارج از خانه هراس داشته باشید.

افسانه BBQ

مانند بسیاری از اسطوره های دیگر در قرن بیست و یکم فن آوری ما، ترس ما از لنزهای تماسی در حین شروع کباب زدن است. اگرچه ما نمی دانیم چه کسی این شایعه را شروع کرده یا از کجا شروع کرده است، اما ما می دانیم که یک پست فیس بوک در سال ۲۰۱۳ با این پیام ویروسی شد:

یک پسر ۲۱ ساله در یک مهمانی هنگام کباب درست کردن یک جفت لنز تماسی در چشم داشت. در حالی که کباب می کرد، ۲-۳ دقیقه به طور مداوم به زغال های آتش خیره شد. بعد از چند دقیقه، او شروع به فریاد برای کمک کرد و به سرعت حرکت کرد، با بالا و پایین شروع به پریدن کرد. هیچ کس در این حزب نمی دانست که چرا این کار را انجام داده است؟

سپس وی در بیمارستان بستری شد، دکتر گفت که به دلیل لنزهای تماسی که گذاشته است، به طور دائم کور خواهد بود. لنزهای تماسی توسط پلاستیک ساخته می شوند و گرمای حاصل از ذغال سنگ لنزهای تماسی وی را ذوب می کند.

دوستان اگر احساس می کنید این اطلاعات مهم هستند، لطفاً این مقاله را برای همه نزدیکان و عزیزان خود به اشتراک بگذارید.

جالب اینجاست که این اولین بار نیست که گزارش های ناشناس مبنی بر ذوب شدن لنزهای تماسی به دلیل گرمای شدید گزارش شده است. این غافل نیست که جوشکارها ادعا كنند كه لنزهای تماسی خود را در محل كار خود ذوب كرده اند. با این حال، مانند داستان BBQ فوق، همه این ادعاها توسط شاهدان عینی، پزشکان و تحقیقات علمی فعلی بی اساس هستند.

حقایق لنزهای تماسی و گرمای شدید

روش های بسیاری برای رد این تئوری وجود دارد که لنزهای تماسی هنگام قرار گرفتن در معرض گرمای کوره می توانند ذوب شوند. با این وجود شاید قانع کننده ترین شواهد مربوط به یک روش گرمایش شدید باشد که به اتوکلاو معروف است.

اتوکلاو برای ضد عفونی کردن لنزهای تماسی قبل از ورود به بازار ضروری است. در طی این عمل استاندارد، لنزهای تماسی در آب جوش قرار می گیرند که معمولاً در حدود ۱۲۱ درجه سانتیگراد به دما می رسد. بدیهی است که لنزهای تماسی هنگام اتوکلاو در آب ذوب نمی شوند و این بدان معنی است که حتی اگر به دنبال یک کوره نیز باشید، لنزها احتمالاً ذوب می شوند.

علاوه بر اتوکلاو، لنزهای تماسی باید قبل از اینکه موارد بهداشتی اجازه ورود به بازار را بدهند، طیف گسترده ای از غربالگری های ایمنی قرار گیرند. تا به امروز، تنها مشاوره طرفداران سلامت بصری که مکرراً برای لنز استفاده می کنند این است که هرگز لنزها را در معرض آب قرار ندهید (به دلیل عفونت احتمالی) و همیشه برداشتن لنزها قبل از خواب.

هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که لنزهای تماسی بتوانند به راحتی در حین معاینه در هنگام آتش سوزی ذوب شوند.

واقعیت چیست؟

واقعیت این است که لنزهای تماسی در حین تعلیق و پختن کباب نمی توانند به چشم یا قرنیه شما ذوب شوند. در واقع آتش نشانان لنزهای تماسی را استفاده می کنند. اگر لنزهای تماسی میگذارید، کاملاً خوب است که در آتش بنشینید، کوره را تماشا کنید، یا بخواهید بدون ترس از کور شدن، به خواسته قلب خود بپزید.

علاوه بر کوه های شواهد علمی، این “اسطوره ذوب BBQ” حتی در معرض بررسی و تفسیر معنای خوب اخلاقی قرار نمی گیرد. در نظر بگیرید که میلیون ها نفر هر روز لنزهای تماسی استفاده می کنند.

حال به این فکر کنید که چقدر تقریباً همه این مصرف کنندگان لنزهای تماسی به اجسام گرم مانند اجاق گاز، باربیکیو در فضای باز به طور منظم خیره می شوند. اگر لنزهای تماسی واقعاً به راحتی با همه این وسایل خانگی ذوب می شوند، آیا هزاران هزار مورد در رسانه گزارش نمی شود؟

BBQ شوخی است، اما ماوراء بنفش نیست

خندیدن به شایعات لنز تماسی ذوب شده در BBQ آسان است، اما محافظت از چشمان شما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، خنده دار نیست. نه، ما نمی گوییم که پرتوهای خورشید می تواند لنزهای تماسی شما را ذوب کند. با این وجود، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش با بسیاری از شرایط بالقوه کوری چشم ارتباط دارد.

این که آیا شما لنزهای تماسی دارید یا خیر، این عمل مناسب برای مراقبت از چشم است که هر وقت بیرون می روید، عینک آفتابی مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید.

کلام آخر

تا زمانی که بهداشت را خوب رعایت کنید، احتمالاً لنزهای تماسی شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد. به خصوص در هنگام کباب زدن. ما انتخاب گسترده ای از لنزها را داریم که ترجیحات همه را برآورده می کنند.

در سایت ما، شما همچنین مقدار زیادی از محلول های ضد عفونی کننده، قطره خیساندن مجدد، موارد لنز و موارد دیگر را پیدا خواهید کرد تا به شما در انجام بهداشت بی نقص کمک کند. حتماً برای تمام نیازهای لنز تماسی، وقت خود را در سایت دیالنز صرف کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب