سارا نصری 13 اسفند ماه 1398 1,889

آیا جوشکاری لنزها را ذوب میکند؟

ثابت شده که گزارشی از لنزهای تماسی که در چشم ذوب شده اند، نادرست است. همچنین غیر ممکن است که در اثر قرار گرفتن در معرض دستگاه جوشکاری، لنزهای تماسی به “قرنیه” (یا چشم) بچسبند.

افسانه جوشکاری

یک داستان قدیمی وجود دارد که حدود ۱۵ سال است در اینترنت پخش می شود درباره دختری که لنزهای تماسی پلاستیکی دارد که دو یا سه دقیقه به کوره باربیکیو خیره شده بود. او شروع به جیغ زدن برای کمک کرد و وقتی در یک اورژانس معاینه شد، پزشکان دریافتند که لنزهای تماسی پلاستیکی وی ذوب شده و به چشم او ذوب شده است.

گزارش شده است که او اکنون به طور دائم کور است. به خوانندگان اخطار داده شد که وقتی در اطراف شعله های باز یا گرمای شدید هستند لنزهای تماسی را استفاده نکنید. اما برای چند تغییر ناچیز، داستان از آن زمان در جریان است.

موها و پوست، خیلی زود قبل از اینکه لنزهای پلاستیکی تماسی با یکدیگر ذوب شوند، می سوزند. داستان، مخالف قوانین علم فیزیک است، اما همچنان از افسانه شهری بدون هیچ گونه مدرکی برای پشتیبانی از آن استفاده می شود.

در ادامه;

شاید داستان باربیکیو از تجارت جوش عبور کند. تقریباً ۵۰ سال است که سازمان های مختلف جوشکاری گزارش هایی از جوشکارها را دریافت کرده اند که ادعا می کنند لنزهای تماسی با چشمانشان ذوب شده یا از طریق گرگرفتگی از قوس یا تابش مایکروویو.

هیچ یک از این گزارش ها از نظر پزشکی یا هیچ سازمان دولتی که مطمئناً می خواهند از چنین فجایع آگاهی داشته باشند، تأیید نشده است. آکادمی چشم پزشکی آمریکا داستان های جوشکاری را به سال ۱۹۶۷ ردیابی کرد. آنها گفته است که چنین چیزی احتمالاً نمی توانست اتفاق بیفتد، اما ممکن است یک نسخه حقیقت نسبت به نسخه اصلی وقایع وجود داشته باشد.

این افسانه ممکن است در سال ۱۹۶۷ با جوشکار در فولاد بتلفم در بالتیمور آغاز شده باشد. یک فلش قوس به لنزهای تماسی سخت او اصابت کرد. وی روز بعد مشکلات بینایی را گزارش داد و یک معاینه چشم پزشکی زخم های شدید در قرنیه وی را نشان داد.

پزشک چشم که جوشکار را معاینه کرده بود، زخم های قرنیه را به جوشکار که دارای لنزهای تماسی سخت است به مدت ۱۷ تا ۱۸ ساعت پس از برخورد با فلاش قوس، نسبت داد. زخم ها به ترتیب کوتاه بهبود یافتند و از بین رفتن دائمی بینایی مشاهده نشد. محققان هیچ ارتباطی بین برخورد با فلش قوس و از بین رفتن موقتی بینایی جوشکار پیدا نکردند.

گزارشات FDA

آژانس های نظارتی در سراسر جهان در توافق هستند که احتمالاً این نوع تصادفات ممکن نبوده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده گزارشی را منتشر می کند که آخرین بار در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۵ به روز شد. از خطرات ذکر شده در برگه اطلاعات برای استفاده کنندگان لنزهای تماسی، جوشکاری حتی ذکر نشده است.

انجمن شیمیایی آمریکا می گوید گرمای حاصل از جوشکاری یا جرقه از شدت کافی برای خشک کردن مایعات چشم برخوردار نیست. لنزهای تماسی نیز نمی توانند آن گرما را شدت بخشند. مرکز بهداشت و ایمنی کانادا موافق این گفته است.

آخرین برگه واقعیت آن در ۴ آگوست ۲۰۱۶ به روز شد. این گزارش می گوید گزارش های مربوط به ذوب شدن لنزهای تماسی در هنگام جوشکاری و قرار گرفتن در معرض فلاش قوس کذب است.

لنزهای تماسی با بخار در حدود ۱۲۰ درجه سانتیگراد استریل می شوند. آنها ذوب نمی شوند. آنها همچنین برای تمیز کردن جوشانده می شوند. آنها از آب جوش هم ذوب نمی شوند. این به طور واضح یک افسانه شهری است که جوشکاری در هنگام استفاده از لنزهای تماسی می تواند باعث ذوب و فیوز شدن چشم شما شود.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب