مجله الکترونیکی دیالنز 16 مرداد ماه 1400 670

آیا خواب مهم تر از تغذیه سالم است؟

خواب عبارت است ازعدم توانایی ارادی درکنترل محیط فیزیکی و کاهش یا فقدان سطح هوشیاری، تعلیق نسبی ادراکات حسی و غیرفعال شدن تقریبا تمام عضلات ارادی در زمان استراحت به طوری که فعالیت بدن و ذهن تغییر کرده و توهم‌های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی بشوند. تقریبا یک سوم عمرمان را در خواب سپری می‌کنیم، کیفیت خواب بسیاری از افراد می‌تواند متفاوت باشد. تحقیقات اخیر در زمینه دارو‌های خواب نشان داده است که تجربه یک خواب با کیفیت برای سلامت ضروری است. در حقیقت محققان دانشکده پزشکی هاروارد، خواب را به عنوان یکی از سه رکن اساسی سلامت درکنار تغذیه و ورزش می‌شناسند.

یک رژیم غذایی سالم (انرژی پایداری را برای مبارزه با بیماری‌ها فراهم می‌آورد) که برای تقویت سلامت بدن ضروری است. در حال حاضر خواب به عنوان یک مولفه حیاتی برای سلامت به رسمیت شناخته می‌شود. موسسه ملی بهداشت اعلام کرده است، خواب کافی برای زنده ماندن به اندازه آب و غذا ضروری است و تقریبا مانند آن دو بر بافت‌ها و سیستم بدن تاثیر می‌گذارد.
استادیار بخش روانشناسی Natalie D. Dautovich ویرجینیا می‌گوید، "واقعا تعیین الویت بین تغذیه سالم و خواب سخت است – هر دو آن‌ها برای بدن ضروری هستند و جهت ارتقا هماهنگی و سلامتی مورد نیاز می‌باشند. " در واقع، تجربه خواب با کیفیت، توانایی ما را برای انتخاب گزینه‌های سالم رژیم غذایی افزایش می‌دهد.

☼☼ 5 اصل خوابیدن با لنز چشم

محققان بر این عقیده اند که خواب عمیق، مرحله‌ای از خواب است که در آن، حافظه تحکیم می‌شود و قطع خواب در این مرحله تاثیر منفی بر حافظه دارد. میزان خواب عمیقی که فرد دارد، متناسب با انرژی صرف شده در طول روز است. روزانه هر چه بیشتر فعالیت کنید، خواب عمیق تری خواهید داشت.

پیشرفت‌ها در تحقیقات کمک کرده اند تا بتوانیم دلیل سپری کردن یک سوم از زندگی مان را در خواب بیان می‌کنند تا بتوانیم بهتر درک شان کنیم. خواب فهراست گسترده‌ای از عملکرد‌های مهم را شامل می‌شود از جمله، سلامت مغز، ثبات خلق و خو، ترمیم بافت‌های بدن و محافظت در برابر بیماری‌ها.

☼☼ بهترین لنزها برای خواب

خواب بی کیفیت نیز درست مانند تغذیه نا مناسب می‌تواند منجر به پیامد‌های خطرناکی شود، حتی هزینه‌های کم خوابی بسیار بیشتر و جبران ناپذیر‌تر خواهد بود.

چرا برای موفقیت باید به غذا، خواب و ورزش اهمیت دهید؟

افراد سالم ، سازنده‌تر، خلاق‌تر و از لحاظ ذهنی هوشیارتر هستند.
ما اغلب نمی‌توانیم آن قدری که باید، از خودمان مراقبت ‌کنیم. در زندگی همیشه موانعی بر سر راه است. اثر این موانع، وقتی مضاعف می‌شود که ما زندگی کاری پرمشغله‌ای نیز داشته باشیم. هنگامی که با شرایطی مواجه شوید که قرار باشد بین کار سخت و راحتی خودتان، یکی را انتخاب کنید، حدس بزنید بیشتر وقت‌ها کدام یک پیروز می‌شود؟

تحت هر شرایطی حفظ سلامتی باید برای شما در اولویت باشد؛ در جایگاهی بالاتر از وظایف روزانه و حتی بالاتر از شغلتان. چرا؟ زیرا اگر سالم نباشید، نه در خانه و نه در محل کار موفق نخواهید بود.

حال بیایید با هم نگاهی به سه مورد اساسی یعنی غذا، خواب، ورزش بیندازیم و بررسی کنیم که چرا مجاز نیستیم از آنها چشم‌پوشی کنیم.

غذا


وقت ناهار است. شما از ساعت هفت صبح مشغول کار بوده‌اید. هنگامی که گرسنگی به شما فشار می‌آورد، یک فست‌فود چرب انتخاب جذابی به نظر می‌رسد. در این شرایط آخرین چیزی که ممکن است دلتان بخواهد یک وعده‌ی غذایی ساده و کوچک مانند سالاد است. اما آیا این کالری‌های بیش‌از‌حد که در همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده وجود دارند، در بهره‌وری شما در فعالیت‌های بعد از ناهار واقعاً نقش دارند؟

☼☼ رژیم غذایی چشم پسند

پژوهشی درباره‌ی اینکه چطور خوردن غذاهای مختلف بر نحوه‌ی عملکرد افراد تأثیر می‌گذارد انجام شده است. در این مطالعه شرکت‌کنندگان باید این موارد را گزارش می‌کردند: “مواد‌غذایی مصرفی و خلق‌و‌خو و رفتارشان طی یک دوره‌ی ۱۳ روزه
شرکت‌کنندگانی که در برنامه‌ی غذایی آنها، غذاهای چرب کمتری وجود داشت و بیشتر میوه و سبزیجات مصرف ‌کرده‌ بودند، شادتر، متعهدتر و خلاق‌تر از کسانی بودند که وعده‌هایی با کالری بالا و چربی بالا در برنامه‌ی غذایی خود داشتند.

ما اغلب از کنار مواد‌‌غذایی، ساده‌ عبور می‌کنیم. برخی از ما که هر روز با انبوهی از ایمیل‌ها و گزارشات، و حجم عظیمی از کارها مواجه هستیم، به غذا فقط به چشم یک سوخت نگاه می‌کنیم. این مقایسه چندان صحیح نیست؛ چرا که سوخت‌ها به سادگی فقط تولید‌کننده‌ی مقدار مشخصی از انرژی هستند. در‌حالیکه تأثیر غذاها قابل پیش‌بینی نیست. آنچه می‌خورید کارآیی شما را از جهات مختلفی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. پس هوشمندانه غذا بخورید.

خواب


اگر شرایط کاری سختی داشته باشید، ساعات زندگیتان روندی غیرمعمول خواهند داشت. صبح زود، پیش از آنکه خورشید طلوع کند، به دفتر کارتان می‌رسید و دیروقت، بعد از تاریک‌‌شدن هوا آنجا را ترک می‌کنید. در خانه تصمیم می‌گیرید با لپ‌تاپ خود به فقط “چند کار کوچک” رسیدگی کنید. سه ساعت بعد کارتان تمام می‌شود و به رختخوابتان می‌روید! و بعد دوباره پیش از طلوع خورشید بیدار می‌شوید و همان برنامه‌ی روز قبل را از سر می‌گیرید.

اما حتی اگر مجبور باشید سحرخیز یا شب‌زنده‌دار باشید؛ هنوز هم راه‌هایی وجود دارند که به کمک آنها می‌توانید مطمئن شوید که استراحت کافی دارید. در ابتدا بررسی می‌کنیم که این موضوع چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟
بدخوابی افزایش سطح استرس را به دنبال دارد، و با افزایش فشارخون و کاهش عملکرد مغز نیز مرتبط است. با اطمینان می‌توان گفت که اگر خواب کافی نداشته باشید در عملکردتان دچار مشکل خواهید شد.

☼☼ خواب با لنزهای تماسی

حال ببینیم چطور می‌توان با مشکل بی‌خوابی مبارزه کرد؟ یک جدول‌زمانی منظم برای خوابتان داشته باشید و به آن وفادار باشید. اگر در خانه کار می‌کنید، برای کارتان ساعات مشخصی تعیین کنید. و مطمئن شوید که بعد از پایان کار، به استراحت خود زمانی کافی اختصاص داده‌اید. اگر وقتی به رختخواب می‌روید ذهنتان هنوز هم درگیر کار باشد، احتمالاً همان طوری که دراز کشیده‌اید مدتی بیدار خواهید ماند. فراموش نکنید هنگامی که صدای زنگ ساعتتان را می‌شنوید فوراً بلند شوید. در‌ برابر وسوسه‌ی بیشتر خوابیدن مقاومت کنید و چرخه‌ی خوابتان را بهم نریزید.

ورزش


چه چیز می‌تواند برای شما بهتر از حل شدن مشکلاتتان (و البته حل شدن چربی‌هایتان!) به کمک ورزش باشد؟! ورزش کردن، روزنه‌ای برای خلاصی از استرس است؛ برای اینکه ذهنتان را از فشارهای روزانه منحرف کنید. ورزش منظم، با افسردگی و دیگر گره‌های ذهنی، که موانعی در راه دست‌یابی به موفقیت هستند مقابله می‌کند.

☼☼ لنز مناسب برای کامپیوتر و ورزش

واضح است که می‌توانیم ساعت‌ها درباره‌ی ورزش کردن صحبت کنیم! اما آنچه مهم است این است که در واقعیت دست به عمل بزنیم. نیم الی یک ساعت زمان برای انجام تمرینات ورزشی در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید. بیهوده به خودتان وعده ندهید که وقتی که به خانه برمی‌گردید، ورزش خواهید کرد. چون خستگی روزانه مانع از این می‌شود که وقتی به خانه برگشتید حتی انگشتتان را بلند کنید؛ چه برسد به بلند کردن وزنه! به جای این تصمیمات، ورزش را به عنوان یک جزء جدایی‌ناپذیر از موفقیت تلقی کنید. نباید ورزش را یک فعالیت اختیاری بدانید. درواقع شما موظف هستید که به آن بپردازید.

☼☼ سلامت چشم با ورزش

سخن آخر

ما نمی‌توانیم از خودمان انتظار داشته باشیم که به حد مرگ کار کنیم و نتیجه خوبی بگیریم! مراقبت از خود، برای رسیدن به موفقیت امری حیاتی است؛ زیرا اجازه می‌دهد تا در مسیرتان بیشتر پیش بروید، کارهای بیشتری انجام بدهید و از همه مهم‌تر، از آنچه که انجام می‌دهید احساس رضایت بیشتری کنید.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب