سارا نصری 23 خرداد ماه 1399 3,609

آیا کاندیدای خوبی برای لنزهای اسکلرال هستم؟

ابتدا به شما بگوییم که لنزهای تماسی روشی راحت برای زندگی بدون عینک است. اما همه افراد قادر نیستند به دلیل شرایطی که باعث می شود لنزهای تماسی ناراحت کننده باشند، استفاده کنند. برخی از زنان و مردان تا به حال مجبور شدند از رویای زندگی خود بدون عینک دست بردارند. لنزهای تماسی در عین ارائه دید واضح به شما، می تواند ظاهر شما را طبیعی نشان دهد و پس از عادت به لنزها شما احساس هیچ جسم خارجی داخل چشمتان نمی کنید.

کاندیداهای ایده آل برای لنزهای تماسی اسکلرال، شامل هر بیمار با سطح قرنیه نامنظم است. این شامل بیماران مبتلا به کراتوکونوس (قوز قرنیه)، انحطاط حاشیه ای پلوسید، کراتوپلاستی پس از نفوذ (PKP)، جای زخم قرنیه، بی نظمی های ناشی از جراحی انکساری و اختلالات سطح چشم است. تجربه نشان داده، که بیماران مبتلا به این شرایط، بیشتر به دلیل مزایایی که با لنزهای اسکلرال همراه اند، از این لنز قدردانی می کنند. برای بعضی از بیماران، با استفاده از لنزهای اسکلرال مناسب، ممکن است نیاز به عمل پیوند قرنیه را از بین ببرد یا به تأخیر بندازد.

لنزهای اسكلرال برای كسانی كه قبلاً نمی توانستند با لنزهای تماسی نرم به خوبی ببینند، دنیایی كاملاً جدید را باز می كنند. این لنزهای تماسی با نفوذ پذیری مخصوص گاز (GP) از لنزهای معمولی GP بزرگتر هستند، اما مانند GP معمولی، لنزهای اسکلرال از دوام، دید واضح تر و خطر عفونت در مقایسه با لنزهای تماسی نرم، بهترند.

بیمارانی که با لنزهای تماسی GP معمولی یا لنزهای تماسی نرم مشکل دارند، می دانند که با کمی مشکل قادر به استفاده از لنزهای اسکلرال نیستند.

چطور لنزهای اسکلر با لنزهای سنتی متفاوت است؟!

شما برای تصحیح دید خود از لنزهای تماسی معمولی استفاده می کنید، آنها مستقیماً روی قرنیه شما قرار می گیرند. بسیاری از بیماران به راحتی می توانند لنزهای تماسی نرم و همچنین لنزهای تماسی GP معمولی را استفاده کنند. اما اگر شما خشکی مزمن یا شرایط پزشکی خاصی دارید، هیچ یک از این گزینه ها ایده آل نیست.

لنزهای اسكلرال، همانند ​لنزهای سنتی، روی سطح قرنیه قرار نمی گیرند، بلكه روی قسمت سفید چشم كه به اسكلرا معروف است، می نشیند. این بدان معنی است که این لنزهای تماسی تخصصی، از لنزهای تماسی معمولی به مراتب بزرگتر هستند. اندازه بزرگتر این لنز به معنای لنز مناسب تر، ثبات بیشتر و تحریک کمتر برای افرادی که چشم های بسیار حساس دارند خواهد بود.

لنزهای اسکلرال برای کراتوکونوس (قوز قرنیه)

کراتوکونوس یک بیماری چشمی است که تقریباً از هر ۲،۰۰۰ نفر، ۱ نفر دچار این بیماری میشود. این بیماری پیشرونده چشم شامل نازک شدن و برآمدگی قرنیه است. علاوه بر موارد دیگر، قوز قرنیه به دلیل تغییر شکل مخروطی قرنیه، می تواند بیماری خود را با لنزهای تماسی اسکلرال درمان کند و دید طبیعی خود را بدست آورد.

با داشتن لنزهای اسکلر با ثبات تر، افراد مبتلا به کراتوکونوس متوجه می شوند که قادر به تحمل لنزهای تماسی اند و استحکام لنزهای با نفوذ گاز مانع از تحریک قرنیه می شود. نه تنها این، بلکه ناحیه بین سطح قرنیه و لنز، با اشک های روان کننده پر شده و راحتی بیشتری را فراهم می کند و یک سطح صاف تر برای درمان بینایی ایجاد خواهد کرد.

کاندیدای دیگر برای لنزهای اسکلرال

لنزهای اسکلرال به غیر از قوز قرنیه، برای بیماری های دیگر هم استفاده میشود که برخی از این بیماری ها رو براتون توضیح دادیم، در ادامه با ما باشید.

بی نظمی های قرنیه

علاوه بر کسانی که از بیماری چشمی کراتوکونوس رنج می برند، افرادی که به دلیل جراحی چشم دچار بی نظمی قرنیه می شوند، از لنزهای اسکلرال نیز استفاده می کنند. در حالی که تلاش های قبلی برای تصحیح بینایی احتمالاً کاملاً موفقیت آمیز نبوده و بیماران دید خود را با لنزهای اسکلرال بهبود یافته و واضح تر می دانند.

خشکی چشم

هنگامی که از خشکی چشم رنج می برید، استفاده راحت لنزهای تماسی برای شما غیرممکن است. مهم نیست که هر چند وقت یکبار از قطرات روان کننده استفاده می کنید، به نظر می رسد همیشه این ناراحتی وجود دارد. با استفاده از لنزهای اسکلر، قرنیه شما به طور مداوم توسط مخزن اشکی داخلی لنزهای اسکلرال روغن کاری می شوند و ناراحتی به حداقل می رسد.

مراقبت از بینایی برای همه

ما به بیماران كمك می كنیم كه راه های راحت برای تصحیح بینایی خود را پیدا كنند. دیالنز در تمام جنبه های مراقبت از لنز تخصص دارد، با تمرکز ویژه روی افرادی که در استفاده راحت از لنزهای تماسی مشکل دارند. سه نوع لنزهای اسکلرال وجود دارد و ما گزینه ایده آل را برای شما تعیین می کنیم.

یکی دیگر از دلایل عمده تجویز لنزهای اسکلر، مدیریت بیماری سطح چشمی است. بیمارانی که دارای شرایط سیستمیک مانند سندرم شوگرن هستند، اغلب با بیماری سطح چشم همراه اند که می تواند کیفیت زندگی آنها را بیشتر کاهش داده و فعالیت های روزمره را مهار کند.

برای این بیماران، شکل صاف و خمیده یک لنز اسکلر یک مایع ایجاد می کند که نه تنها باعث بی نظمی شده، بلکه به عنوان بانداژ مایع عمل می کند که به طور مداوم سطح چشمی قدامی را می بلعد. لنزهای اسكلرال، مانعی را ایجاد می كنند كه از سطح آسیب دیده قدامی در معرض خطر محافظت می كند.

علاوه بر این، بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری OSD ممکنه با بی نظمی قرنیه همراه باشند. با استفاده از لنزهای اسکلرال، بیماران مبتلا به OSD به طور معمول بهبود سریع، چشمگیر در آسایش و بینایی را تجربه می کنند و به آنها امکان می دهند به روال ها و فعالیت های عادی خود برگردند.

قطر لنزهای اسکلرال

قطرهای طرح لنز اسکلرال برای بی نظمی قرنیه بین ۱۶ تا ۱۸ میلی متر است، در حالی که قطرهای مربوط به خطای انکساری و خشکی چشم بین ۱۴٫۵ تا ۱۶ میلی مترند. علاوه بر این، برخی از لنزها با طرح های چند کانونی وجود دارند که می تواند برای بیماران پیرچشمی با بی نظمی خفیف یا کسانی که قرنیه منظم دارند، به سطح جلوی آن اضافه شود.

در نهایت، اگر در استفاده از لنزهای تماسی مشکل دارید، اما مدت طولانی بدون عینک سپری کردید، امروز با دیالنز تماس بگیرید. دیالنز و تیمش تلاش می کنند منظره ای واضح تر و راحت تر از جهان را برای شما فراهم کنند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب