سارا نصری 06 اسفند ماه 1398 1,354

اثرات استفاده لنز در طولانی مدت

لنزهای تماسی، جایگزینی ایده آل برای عینک های چشم هستند. گذشته از عملکرد پزشکی آنها، حتی می توانید از آنها برای رسیدن به تنوع گسترده ای از ظاهرهای مختلف استفاده کنید.

با این وجود آنچه بسیاری فراموش می کنند این است که لنزهای تماسی همه سرگرم کننده نیستند، آنها اشیاء با هدف واقعی هستند و در صورت استفاده نادرست از آنها، می توانند عواقب جدی در چشم شما داشته باشند.

روش های مختلفی وجود دارد که لنزهای تماسی می توانند به اشتباه انجام شوند، اما یکی از مضرترین و معمول ترین، استفاده از آنها برای مدت طولانی تر از حد ممکن است.

برای درک بهتر عوارض ناشی از استفاده بیش از حد از لنزهای تماسی، بهتر است به موارد واقعی آنها توجه کنید. به عنوان یک اسفنج آشپزخانه از لنزهای تماسی خود استفاده کنید. مانند دومی، اولی حاوی منافذ بسیار کوچکی است که مایعات، گازها و سایر آلاینده ها را از چشمان شما به دام می اندازند.

با گذشت زمان، منافذ لنزهای شما مسدود می شوند، آنها سخت می شوند و شروع به جمع آوری باکتری ها می کنند. همه اینها می تواند منجر به کاهش عملکرد و همچنین خطر بینایی شما شود.

به همین دلیل ضروری است که لنزهای تماسی خود را به طور مرتب تعویض کنید. حتی هنگام تمیز کردن، لنزهای تماسی قدیمی می توانند تهدیداتی ایجاد کنند و قرنیه شما را در معرض خطر قرار دهند. در حالی که استفاده آنها در طول روز بی خطر است، بهتر است به چشم خود فرصت کافی برای استراحت بدهید.

بعضی از لنزهای تماسی می توانند خیلی سفت و سخت باشند، برخی دیگر خیلی کوچک هستند. در این موارد، چشمان شما از کمبود اکسیژن رنج می برد و در نتیجه مشکلاتی وجود دارد که می تواند از قرمزی و سوزش ساده تا آسیب دائمی قرنیه باشد.

در اینجا برخی از رایج ترین عوارض جانبی استفاده از لنزهای تماسی برای مدت طولانی ذکر شده است:

چشم درد

استفاده از لنزهای تماسی در شب و یا چرت زدن با آنها می تواند باعث ساییدگی و خراش قرنیه در قرنیه شما شود. همانطور که می توانید تصور کنید، این شرایط دردناک است. این اتفاق می افتد زیرا لنزهای تماسی هیدراتاسیون و اکسیژن قرنیه را انکار می کنند.

تاری دید

یکی دیگر از موارد استفاده بیش از حد از لنزهای تماسی، تاری دید است. به جای کمک به شما در بهتر دیده شدن، لنزهای تماسی می توانند در صورت استفاده طولانی تر از آنچه باید دید شما را مختل کنند. این در اثر آسیب به قرنیه شما ایجاد می شود و اغلب با حساسیت به چراغ های روشن همراه است.

چشم های قرمز

این یکی از واضح ترین نشانه های آسیب به چشم است. عواملی مانند گریه، سوزش، عفونت های سبک (مانند ملتحمه) و کمبود خواب به طور طبیعی منجر به قرمزی چشم می شوند، اما این بیماری موقتی است و بین دقیقه ها و روزها بهبود می یابد. قرمزی چشم ناشی از استفاده بیش از حد از لنزهای تماسی، وضعیت بسیار جدی تری را نشان می دهد و نباید به آرامی از آن استفاده کرد.

رشد رگ های خونی اطراف

وقتی چشمان شما به دلیل استفاده بیش از حد از لنزهای تماسی، اکسیژن ندارد، رگ های خونی اطراف قرنیه سعی در سازگاری دارند. این باعث رشد بیش از حد رگ های خونی می شود، که منجر به تاری دید یا در موارد شدید، از بین رفتن می شود. این بیماری علامتی ندارد و فقط با مراجعه به طور منظم به پزشک چشم قابل تشخیص است.

زخم چشم

این زخم های باز به صورت لکه های سفید یا خاکستری روی قرنیه ظاهر می شوند. آنها هنگامی رخ می دهند که چشمان شما آلوده شود زیرا شما مدت طولانی یا بدون تمیز کردن از لنزهای تماسی خود استفاده کرده اید. آنها دردناک هستند و می توانند باعث تاری دید و نابینایی شوند.

در نهایت، لنزهای تماسی برای افرادی که ایده استفاده از عینک بسیار دست و پاگیر و عینک را دوست ندارند، بسیار ایده آل است. برای به حداکثر رساندن مزایای آنها و به حداقل رساندن عوارض جانبی آنها، باید مرتباً به پزشک مراجعه کرده و حتماً از لنزهای خود به درستی استفاده کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب