سارا نصری 03 فروردین ماه 1399 1,384

اثرات مضر مالیدن چشم

همه ما چشمانمان را می مالیم. این اغلب به صورت ناخودآگاه انجام می شود، همراه با یک خمیازه و کشش یا بعد از خواب شب آرام. حتی نوزادان وقتی آماده چرت زدن هستند، چشم خود را می مالند.

در بعضی از سطوح، مالیدن چشم شما می تواند سودمند باشد. بررسی های موسسه بینایی چشم نشان داده است که مالیدن چشم باعث تولید اشک می شود و می تواند به دفع گرد و غبار و سایر مواد تحریک کننده کمک کند. علاوه بر این، یک فشار نرم روی چشم شما، عصب واگ را فعال می کند، که می تواند به کاهش استرس کمک کند.

اما این مزایا فقط از مالیدن چشمان شما به آرامی و کمبود ناشی می شود. مالیدن بیش از حد سخت یا بیش از حد چشم، ممکن است منجر به عواقب جدی برای سلامتی چشم شود.

مشکل مالیدن بیش از حد چشم

اگر مالیدن چشمان شما به آرامی و کم وقت کاملاً خوب است، مالیدن زیاد سخت یا خیلی زیاد آنها ممکن است منجر به مشکلات چشم شود.

می تواند به چشم و پلک شما آسیب برساند

مالیدن چشمان شما می تواند سلول های خونی را در چشمان شما تجزیه کند و آنها را خون آلود جلوه دهد. مالیدن مکرر همچنین می تواند باعث ایجاد دایره های تیره زیر چشم شود. علاوه بر این، مالش های زیاد می تواند قابلیت ارتجاعی پلک های شما را کاهش داده و آنها را از بین ببرد.

می تواند منجر به بیمار شدن شما شود

دستان شما بیشترین میکروب را در هر قسمت از بدن شما حمل می کنند. نباید به همین دلیل چشمان خود را مالش دهید. مالیدن چشم شما می تواند مسیر مستقیم میکروب ها را به بدن شما منتقل کند، که می تواند منجر به عفونت هایی مانند سرماخوردگی و چشم صورتی شود.

می تواند شما را در طول فصل حساسیت، بیشتر رنج دهد

مالیدن چشمان در فصل حساسیت، این امکان را دارد که گرده های بیشتری را نیز در اطراف چشم خود قرار دهید. هنگام رنج از خارش چشم، به جای آن صورت و دستان خود را بشویید.

می تواند به کراتوکونوس منجر شود

مالیدن زیاد چشم شما می تواند به کراتوکونوس (قوز قرنیه) منجر شود، ناهنجاری ساختاری که باعث تاری دید می شود. کراتوکونوس می تواند عینک یا لنز تماسی را به یک ضرورت تبدیل کند و در مراحل پیشرفته ممکن است با جراحی پیوند قرنیه درمان شود.

چگونه با خیال راحت چشم خود را مالش دهید

همانطور که بیان شد، مالیدن چشم های شما به آرامی، به طور کلی خوب است. مشکل این است که شما آن را بیش از حد یا خیلی سخت انجام دهید.

در نهایت، هنگامی که چشمان خود را مالش می دهید منجر به عواملی چون، قرمزی چشم، آسیب دیدگی قرنیه و مواردی همانند اینها شود. شما می توانید مالش چشم خود را به آرامی انجام دهید و بهتر است برای این کار دستان شما تمیز و میکروبی نداشته باشد.

زیرا در اثر مالش به چشمان شما انتقال پیدا می کند و منجر به عفونت چشمی، سوزش و خارش می شود و شما احساس ناراحتی می کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب