سارا نصری 04 دی ماه 1398 972

از چه لنز تماسی استفاده کنیم؟

لنزهای تماسی تقریباً برای تمام کسانی که نیاز به تصحیح بینایی داشته باشند و قصد استفاده طولانی مدت از عینک را ندارند و یا تمایلی به عمل جراحی نشان نمی دهند، انتخاب ایده آلی است.
در این مقاله جزئیات لنزهای تماسی، طراحی ها و مشخصات و حتی قالب های جدید لنزهای تماسی به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

در اینجا اصولی را که قبل از مراجعه به پزشک چشم خود، باید در مورد لنزهای تماسی بدانید، آورده شده است.

مواد سازنده لنزهای تماسی را در نظر بگیرید

اولین مرحله هنگام انتخاب لنزهای تماسی در نظر گرفتن ساختار و مواد لنز است تا بهترین نیازهای شما را برآورده کند. پنج نوع لنز تماسی وجود دارد که براساس نوع ماده لنز به کار رفته در ساختار آنها، از آنها استفاده می شود:

لنزهای تماسی نرم

لنزهای تماسی نرم از پلاستیک های حاوی ژل مانند، ساخته شده از مواد هایدروژل می باشند. این لنزها بسیار نازک و پایدار بوده و مطابق با سطح چشم هستند. این لنز در اوایل دهه ۱۹۷۰ معرفی شد، لنزهای هایدروژل باعث شدند، لنزهای تماسی بسیار محبوب تر باشند، زیرا به طور معمول راحت هستند.

لنزهای هایدروژل سیلیکون نوع پیشرفته ای از لنزهای تماسی نرم هستند که از لنزهای معمولی هایدروژل نفوذپذیرتر هستند و اجازه می دهند اکسیژن بیشتری نیز به قرنیه برسد. این لنز در سال ۲۰۰۲ معرفی شد، لنزهای تماسی هایدروژل سیلیکون اکنون محبوب ترین لنزهای تعیین شده در تمامی جهان می باشند.

بسیاری از مصرف کنندگان وجود دارند که از لنزهای تماسی نرم یکبار مصرف روزانه استفاده می کنند، این لنزها را می توانید در ابتدای روز داخل چشم گذاشته و در پایان روز از چشم بردارید و دور بیندازید، داشتن این نوع لنزها میتواند احتمال وقوع هرگونه عفونت را کاهش دهد و برای شما راحتی ایجاد کند.

لنزهای تماسی RGP

لنزهای قابل نفوذ با گاز، که لنزهای GP یا RGP نیز نامیده می شوند، لنزهای تماسی سفت و محکمی هستند که مانند لنزهای PMMA به نظر می رسند و احساس می شوند. اما این لنزها نفوذپذیر هستند و اجازه می دهند تا اکسیژن از درون آنها عبور کند.

از آنجا که در برابر اکسیژن، قابل نفوذ هستند، لنزهای GP می توانند از لنزهای PMMA به چشم نزدیکتر باشند و باعث می شود آنها راحت تر از لنزهای معمولی سخت باشند. از زمان معرفی آنها در سال ۱۹۷۸، لنزهای تماسی با نفوذپذیری بنزینی در واقع جایگزین لنزهای تماسی غیرمستقیم PMMA شده اند.

لنزهای تماسی GP معمولاً دید واضح تری نسبت به لنزهای هایدروژل نرم و سیلیکونی دارند، به ویژه اگر آستیگماتیسم داشته باشید. معمولاً زمانی که برای اولین بار شروع به استفاده از این لنزها می کنید، چشمان شما به لنزهای با نفوذپذیری گاز عادت ندارند، اما بعد از استفاده مکرر، بیشتر افراد متوجه می شوند که لنزهای GP به اندازه لنزهای هایدروژل راحت هستند.

لنزهای تماسی هیبریدی

لنزهای تماسی هیبریدی به گونه ای طراحی شده اند که لنزهای هایدروژل نرم یا سیلیکونی را با هم دربرمیگیرند و در عین حال، با لنزهای قابل نفوذ در کنار هم قرار می گیرند. لنزهای ترکیبی دارای یک منطقه مرکزی با نفوذ بنزین سفت و محکم هستند که توسط ماده هایدروژل یا سیلیکون هایدروژل احاطه شده اند. با وجود این ویژگی ها، تنها درصد کمی از افراد وجود دارد که از لنزهای تماسی هیبریدی استفاده می کنند، شاید به دلیل مناسب بودن این لنزها و تعویض آنها، نسبت به لنزهای هایدروژل نرم و سیلیکونی گران تر است.

لنزهای تماسی PMMA

لنزهای PMMA از یک ماده پلاستیکی سفت و شفاف به نام پلی متیل متاکریلات ساخته شده است، که همچنین به عنوان جایگزین عینک استفاده می شود و تحت علائم تجاری Lucite، Perspex و Plexiglas فروخته می شود. لنزهای PMMA دارای نوری عالی هستند، اما اکسیژن را به چشم منتقل نمی کنند و سازگاری با آنها دشوار است و امروزه بندرت تجویز می شوند.

در سال ۲۰۱۷، ۶۴ درصد لنزهای تماسی كه تجویز شده بودند، لنزهای سیلیكون هایدروژل بودند، به دنبال آن لنزهای نرم (هایدروژل) (۲۲ درصد)، لنزهای قابل نفوذ با گاز (۱۱ درصد)، لنزهای هیبریدی (۲ درصد) و ۱درصد لنزهای تماسی PMMA می باشند.

مواد مبتنی بر سیلیکون، یک لنزی است که اکسیژن زیادی به قرنیه منتقل می کند. آنها همچنین از ورود میکروب ها و رسبات به لنزهای تماسی جلوگیری می کنند. برخی از لنزهای تماسی سیلیکون برای سایش طولانی، تأیید شده توسط FDA هستند، بنابراین می توانید تا ۳۰ روز متوالی از آنها استفاده کنید. اما بسیاری از پزشکان چشم می گویند که هر نوع لنز تماسی را در زمان خواب از چشم بردارید. چرا؟ زیرا قرنیه شما هنگام خوابیدن با لنزهای تماسی، اکسیژن کمتری دریافت می کند، بنابراین خطر بروز عوارض جدی بیشتری در بر خواهد داشت.

لنزهای سیلیکون برای همه مناسب نیستند، بنابراین اگر به آنها علاقه دارید و با آنها راحت هستید، با متخصص مراقبت از چشم خود یا کارشناسان دیالنز صحبت کنید تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهند.

درباره مراقبت مناسب از لنزهای تماسی خود بیشتر بدانید.

تا سال ۱۹۷۹ هرکسی که لنزهای تماسی استفاده می کرد شبانه آنها را از چشم برمیداشت و تمیز می کرد. معرفی “لنزهای شبانه” باعث شد تا مصرف کنندگان بتوانند با لنزهای تماسی خود بخوابند. اکنون، دو نوع لنز با زمان استفاده طبقه بندی می شوند:

لنزهای روزانه، این لنزها پس از استفاده باید در پایان روز از چشم برداشته و ضدعفونی شوند.

لنزهای شبانه، این لنزها می تواند یک شبه، معمولا به مدت ۷ روز متوالی و بدون برداشتن، استفاده شوند.

طراحی های لنزهای تماسی را در نظر بگیرید

لنزهای تماسی نرم (هر دو لنز هایدروژل استاندارد و هایدروژل سیلیکون) بسته به هدف مورد نظرشان در طرح های مختلفی وجود دارند:

لنزهای تماسی نرم کروی، دارای قدرت یکسان در کل قسمت نوری برای درمان میوپیا (نزدیک بینی) یا هایپروپی (دور بینی) می باشند.

لنزهای تماسی نرم Toric دارای قدرت های مختلفی در نصف النهارهای مختلف لنز برای اصلاح آستیگماتیسم و همچنین نزدیک بینی یا دوربینی می باشند.

لنزهای تماسی چند کانونی مانند لنزهای تماسی bifocal (دوکانونی) دارای مناطق مختلف قدرت برای دید نزدیک و دور می باشند. برخی از لنزهای چند کاناله هم وجود دارند که می توانند آستیگماتیسم را بهبود دهند.

لنزهای تماسی زیبایی شامل لنزهای رنگی هستند که برای تغییر یا تشدید رنگ چشم شما طراحی شده اند. لنزهای تماسی هالووین، تئاتر و سایر لنزها با جلوه ویژه نیز از لنزهای آرایشی محسوب می شوند.

همه این لنزها را می توان برای چشم های سخت در نظر گرفت. سایر طراحی های لنز نیز موجود است، از جمله لنزهای ساخته شده برای استفاده در موقعیت های خاص مانند درمان کراتوکونوس.

ویژگی های مهم لنز تماسی

لنزهای تماسی دو کانونی برای آستیگماتیسم: اینها لنزهای تماسی نرم افزاری پیشرفته ای هستند که هم پیرچشمی و هم آستیگماتیسم را درمان می کنند، بنابراین می توانید بعد از ۴۰ سالگی بدون داشتن آستیگماتیسم توسط این لنزها پیرچشمی خود را درمان کنید.

لنزهای رنگی: بسیاری از انواع لنزهایی که در بالا توضیح داده شده است نیز در رنگ هایی وجود دارند که می توانند رنگ طبیعی چشم شما را پوشش دهند. یعنی مثلاً چشم های سبز شما را سبزتر جلوه دهند. سایر لنزهای رنگی کاملاً می توانند رنگ چشم شما را تغییر دهند، از قهوه ای به آبی.

لنزهای تماسی جلوه ویژه مانند لنزهای هالووینی که می توانند چشمان شما را مانند یک گربه یا یک خون آشام تغییر دهد.

لنزهای پروتز: از لنزهای تماسی رنگی نیز می توان برای اهداف پزشکی استفاده کرد. لنزهای نرم و مات به نام لنزهای تماسی پروتز(بلک پوپیل) را می توان برای چشمی که در اثر آسیب دیدگی یا بیماری از بین رفته است به صورت سفارشی طراحی کرد تا این نقصان را پوشانده و با ظاهر چشم سالم مطابقت دهد.

لنزهای مهارکننده اشعه ماوراء بنفش: برخی از لنزهای تماسی نرم به محافظت از چشمان شما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید که می توانند باعث ایجاد آب مروارید و سایر مشکلات چشم شوند، می پردازند. اما از آنجا که لنزهای تماسی کل چشم شما را پوشش نمی دهند، شما هنوز هم می توانید عینک آفتابی را در فضای بیرون برای بهترین محافظت در برابر آفتاب استفاده کنید.

لنزهای اسکلرال: لنزهای قابل نفوذ با گاز با قطر بزرگ به نام لنزهای اسکلر، که مخصوصاً برای معالجه کراتوکونوس و سایر بی نظمی های قرنیه و همچنین پیرچشمی طراحی شده اند.

لنزهای تماسی برای کنترل تنبلی چشم: لنزهای تماسی ویژه برای کاهش سرعت یا متوقف کردن پیشرفت تنبلی چشم در کودکان ایجاد می شوند.

کدام لنز تماسی برای شما مناسب است؟

ابتدا شما باید به مشکلی که باعث می شود در وهله اول لنز استفاده کنید، بپردازید. لنزهای تماسی شما باید بتوانند درمان نزدیک بینی، چربی خون، آستیگماتیسم یا سایر مشکلات بینایی را به خوبی ارائه دهند.

دوم، لنز باید متناسب با چشم شما باشد. برای انجام این کار، لنزها در ده ها هزار ترکیب قطر و انحنای مختلف قرار دارند. البته، هر مارک لنز در هر “اندازه” وجود دارد.

در نهایت، با انواع لنزهای تماسی و همچنین مواد سازنده و طراحی های مختلف آنها آشنا شدید، شما پیش از انتخاب لنز برای درمان مشکلات انکساری، ابتدا بایستی بدانید، چه نوع لنزی برای درمان بیماری چشمی شما مناسب و ایده آل است تا بتوانید دید واضحی داشته باشید. حال اگر می خواهید از لنزهای تماسی معرفی شده استفاده کنید می توانید با پزشک چشم و یا برای راحتی بهتر با کارشناسان لنزهای تماسی دیالنز مشورت کنید و تصمیم قاطع و درستی بگیرید.

زیرا لنزهای تماسی می توانند همانگونه که بهترین جایگزین عینک باشند و نقش بسزایی در بهبود بیماری شما داشته باشد، میتوانند با تصمیم ناخودآگاه شما صدمات چشمی شما را افزایش داده و غیر قابل جبران سازند، پس در نتیجه در ابتدا با کارشناسان لنزهای تماسی دیالنز مشورت کنید تا بتوانید مشکلات چشمی خود را به درستی درمان کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب