سارا نصری 16 فروردین ماه 1399 919

استفاده از لنز به طرف واضح

شاید برایتان سوال باشد که معنی این عنوان یعنی چی؟ استفاده از لنز تماسی به طرف واضح منظور این است که شما گاهی اوقات شاید پیش بیاید که لنز خود را برعکس در چشم خود بگذارید و خطرات و عوارض جانبی برای خود ایجاد کنید.

دریافت اولین مجموعه لنزهای تماسی خود مانند ارتقاء حیرت انگیز به عینک است. می توانید جهان را با وضوح بیشتری ببینید! آنها می توانند به راحتی بر روی چشم قرار گیرند و به شما امکان می دهند کارهای متعددی را انجام دهید که ممکن است با عینک مانند مسافرت، ورزش و غیره ناراحت کننده باشد.

اما اگر از لنزهای تماسی به درستی استفاده نکنید، در معرض برخی از عوارض جانبی قرار خواهید گرفت که حتی ممکن است در دراز مدت روی دید شما تأثیر بگذارد.

۸ خطر و عوارض جانبی استفاده از لنزهای تماسی

۱- انسداد اکسیژن به چشم

از آنجا که لنزهای تماسی مستقیماً روی چشم قرار دارند و کل قرنیه را پوشش می دهند، میزان اکسیژن به چشم شما کاهش می یابد. تأمین اکسیژن مناسب برای حفظ سلامت چشم، کاملاً حیاتی است.

لنزهای هایدروژل نرم یا سیلیکونی را انتخاب کنید زیرا آنها اکسیژن بیشتری نسبت به مواد عادی لنزهای تماسی معمولی منتقل می کنند. آنها حتی در دراز مدت برای چشمان شما نیز بهتر خواهند بود. از استفاده لنزهای تماسی برای ساعات طولانی مانند خوابیدن خودداری کنید.

۲- چشمان خشک

لنزهای تماسی باعث کم شدن تعداد اشک ریختن در قرنیه می شوند زیرا بیشتر اشک های ما را جذب می کنند تا خود را نرم نگه دارند. این عدم وجود اشک باعث سندرم خشکی چشم می شود که منجر به خارش، احساس سوزش و قرمزی چشم می شود. اگر چشم خیلی خشک شود، منجر به زخم شدن قرنیه می شود که بسیار دردناک است.

اگر از خشکی مزمن چشم رنج می برید، از روان کننده چشم برای روغن کاری چشم ها استفاده کنید تا کمی به آنها تسکین دهید.

۳- تحریک در هنگام ترکیب با داروها، به خصوص قرص ضد بارداری

استفاده همزمان از قرص های ضد بارداری و لنزهای تماسی در کنار هم باعث خشکی مزمن چشم و سوزش می شوند. شما در فیلم اشک آور، که در درجه اول از سه لایه اصلی تشکیل شده است که برای محافظت، حمام و تغذیه سطح چشم جمع شده اند، تغییراتی را تجربه خواهید کرد.

ترکیبی از قرص های ضد بارداری و لنزهای تماسی، این تعادل را در فیلم پارگی ناراحت کرده و باعث پارگی بیش از حد، سوزش چشم و احساس جسم خارجی ریز و درشت در چشم می شود. جریان محدود اکسیژن به چشم باعث تشدید شرایط می شود. تا زمانی که این قرص ها را استفاده می کنید از استفاده لنزها خودداری کنید.

۴- رفلکس قرنیه کاهش یافته است

استفاده از لنزهای تماسی ممکن است باعث کاهش رفلکس قرنیه در چشم شود. رفلکس قرنیه مکانیسم محافظتی در چشم است که در آن مغز برای جلوگیری از چشمان ما هشدار می دهد تا پلک ها بسته شوند تا هر وقت کوچکترین فشار به قرنیه وارد شود، محافظت کند.
رفلکس قرنیه اطمینان می دهد که اگر چیزی ممکن است آسیب مستقیم به آنها وارد کند، مانند یک جسم خارجی که به سمت چشم ما می آید یا اگر کسی سعی دارد چشم ما را لمس کند، چشم خود را می بندیم.

هنگامی که از لنزهای تماسی به طور مداوم استفاده می کنید، به چشم خود یاد می دهید که رفلکس طبیعی قرنیه را نادیده بگیرد. این ممکن است واکنش چشم را به رفلکس قرنیه کسل کند، که می تواند منجر به آسیب دیدن چشم شود اگر در صورت خطر نتوانید چشمان خود را به اندازه کافی سریع ببندید.

استفاده از لنزها را به حداقل برسانید. هنگامی که در خانه هستید از عینک استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که با استفاده مداوم از رفلکس قرنیه کم نمی شود.

۵- ساییدگی قرنیه

احتمال لنزهای تماسی برای خراشیدن قرنیه شما وجود دارد و باعث می شود که اگر آنها به درستی روی چشم شما قرار نگیرند یا وقتی چشمان شما خیلی خشک است، باعث ساییدگی قرنیه شوند.

هرگز با لنزهای تماسی نخوابید زیرا خطر سایش افزایش می یابد. این لنزها ذرات مانند خاک و شن را به خود جذب می کند و در مقابل قرنیه شما مالیده می شوند. این سایش باعث می شود تا باکتری ها و ویروس ها از بین بروند و عفونت های چشم ایجاد کنند که منجر به از بین رفتن بینایی نیز می شود.

حتی ممکن است لنزهای تماسی را با بی دقتی بگذارید و بردارید، قرنیه خود را خراش دهید. اطمینان حاصل کنید که لنزها را به دقت گذاشته اید و هرگز با آنها نخوابید.

۶- چشم قرمز یا ملتحمه

در صورت استفاده از لنزهای تماسی برای ساعات طولانی مدت، به خصوص در طول شب، خطر ابتلا به ملتحمه و چسبندگی زیاد خواهد بود. آنها یک محیط مرطوب فراهم می کنند که به عنوان یک محل پرورش بالقوه برای میکروارگانیسم هایی مانند ویروس ها و باکتری ها عمل می کند.

علاوه بر این، از آنجا که هنگام استفاده از لنزها اکسیژن کمتری به قرنیه می رسد، بدن با عفونت ناشی از باکتری ها یا ویروس ها به همان اندازه که می تواند مقابله نکند، مقابله نمی کند.

ملتحمه غول پیکر (GPC) متداولترین نوع ملتحمه است که به دلیل تحریک مکرر لنزهای تماسی، کاربران لنزهای تماسی دریافت می کنند. همیشه لنزهای تماسی خود را قبل از خواب از چشم خود بردارید.

۷- پتوز

پتوز شرایطی است که پلکها شروع به افتادگی می کنند و افراد مبتلا قادر به باز کردن کامل چشمان خود نیستند.

اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، ممکن است آنها به داخل بافت های پلک ایجاد شوند که باعث ایجاد زخم و انقباض می شود، که بیشتر منجر به جمع شدن پلک می شود. این امر به ویژه در مورد لنزهای تماسی سخت صدق می کند زیرا پلک در هنگام برداشتن لنز به طور مکرر کشیده می شود.

۸- زخم قرنیه

این اتفاق وقتی که یک درد مایع ناشی از قارچ، باکتری ها، عفونت انگل یا ویروس ها در قرنیه چشم ایجاد می شود، می افتد. در صورت عدم وجود زخم قرنیه می تواند باعث کوری دائمی شود.
برای درمان سریع، اگر منجر به نابینایی شود، پیوند قرنیه احتمالاً تنها راه برای بازگرداندن بینایی است.

پیشگیری از اثرات جانبی ناشی از لنزهای تماسی

لنزهای تماسی خود را بیش از حد استفاده نکنید و مطابق دستور پزشک، آنها را کنار بگذارید. به یاد داشته باشید که رسوبات لنز در مدت زمان طولانی به لنزهای تماسی شما ادامه می یابد. هر چه مدت طولانی تر بدون تعویض لنزها پیش روید، بیشتر خطرات لنز را خواهید داشت، این باعث کاهش اکسیژن به قرنیه ها می شود و در نهایت به چشم آسیب می رساند.

امتحانات معمول لنز تماسی خود را از دست ندهید. منظم بودن معاینات، به پزشک چشم کمک می کند تا در مراحل اولیه مشکلات ناشی از لنزهای تماسی را تشخیص دهد و با ارائه به موقع درمان به شما از جدی شدن آنها جلوگیری کند.

اگر لنزهای تماسی فعلی شما ناراحت کننده هستند، سعی کنید آنها را تغییر دهید یا یک نسخه به روز شده را دریافت کنید. این به تسکین سوزش لنزها کمک می کند. علاوه بر این، شما می توانید LASIK را به عنوان یک راه حل دائمی برای ناراحتی در تماس با لنز در نظر بگیرید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب