مجله الکترونیکی دیالنز 01 خرداد ماه 1402 86

استفاده از لنزهای چشمی تاریخ گذشته

لنز های طبی یکی از پر استفاده ترین تجهیزات بهداشتی درمانی به شمار می روند که انواع بسیاری از عیوب انکساری را تصحیح می کنند تا در نهایت به سادگی بتوانند دید واضحی پیدا کنند. به دلیل مزایای بیشماری که عینک های طبی از آن بی بهره مانده اند، استفاده از لنز های بینایی در سراسر دنیا در حال افزایش است.

لنز های طبی، آزادی و راحتی بیشتری نسبت به عینک فراهم می کنند و در ظاهر هم تاثیر نامطلوب یا قابل توجه ای ندارند، همه این موارد و مزایای متعدد باعث شده که این محصول بسیار محبوب باشد ولی با وجود فواید و محبوبیت به سادگی می تواند سلامت چشمان شما را به خطر بیاندازد.

تاریخ انقضای لنز های چشمی

تاریخ انقضای انواع مختلف لنز های چشمی توسط سازنده تعیین می شود و به طور معمول این تاریخ برابر با چهار سال پس از تاریخ تولید است. در زمان تولید لنز های چشمی درون محلولی قرار گرفته و به خوبی بسته بندی می شوند و در محیطی بهینه تا زمان مصرف نگهداری می شوند. بعد از تاریخ انقضای تعیین شده، هیچ تضمینی وجود ندارد که محلول لنز و خود محصول کیفیت لازم نگهداری را داشته باشد یا برای استفاده بی خطر باشد. بعد از تاریخ انقضای محصول، محلول لنز نمی تواند مانع خراب شدن یا کم آبی لنز شوند.

 زمانی که تاریخ انقضای درج شده روی بسته به پایان برسد حتی اگر بسته بندی تا به حال باز نشده باشد، استفاده از لنز ها خطرناک است و می تواند نتایج و عوارض ناخوشایند بر مصرف کننده داشته باشد. اگر تا به حال نمی دانستید که لنز های چشمی تاریخ انقضا دارند و پس از این تاریخ قابل استفاده نیستند، توصیه می کنیم همین الان به جعبه لنز های خود نگاهی انداخته و از تاریخ آن مطمئن شوید.

از توصیه های سازنده که بر روی بسته بندی درج شده است، پیروی کنید و مطابق دستورات محصول از لنز نگهداری و لنز را تعویض کنید تا از هر گونه مشکلی جلوگیری شود.

استفاده از لنز های چشمی تاریخ انقضا گذشته مشکلی ندارد؟

خطرات استفاده از این لنز ها همواره وجود دارد ولی بهتر است به هیچ عنوان ریسک نکنید و چشمان خود را در معرض آسیب قرار ندهید. در سراسر دنیا خرید و فروش لنز های منقضی شده برای حفاظت از مصرف کننده، جرم محسوب شده  و مقررات سخت گیرانه ای در این مورد وجود دارد.

خطر استفاده از لنز هایی که به طور مداوم یا حداقل 7 روز بدون وقفه استفاده می شوند، بسیار بیشتر از لنز های معمولی می باشد و بدون نظارت صحیح پزشک برای سلامتی بیمار خطر جدی دارد.

خطر استفاده از لنز های تاریخ گذشته تا حد زیادی مربوط به آلوده شده محلول با عوامل بیماری زا باکتریایی یا قارچی است که می تواند باعث انواع عفونت و نتاراحتی چشمی یا حتی از دست دادن دائم بینایی شود.

عفونت قرنیه با استفاده از لنز های تاریخ گذشته

بهتر است بدانید عوامل میکروبی که بر روی لنز های چشمی منقضی شده وجود دارند می‌توانند در بلند مدت باعث عفونت‌های شدید چشم شوند که در نهایت حتی می‌تواند منجر به نابینایی مصرف کننده شود.

با استفاده از لنز های تاریخ گذشته به طور جدی خود را در معرض خطر ابتلا به کراتیت باکتریایی قرار می دهید. قرنیه، پنجره شفاف چشم شماست و عفونت قرنیه می تواند به آن آسیب زده و اختلالاتی مانند زخم پدید آورد.

تشخیص لنز های تاریخ گذشته

اگر روی بسته بندی لنز تاریخ مصرف آن درج نشده است بهتر است آنها را با موارد جدید جایگزین کنید تا نگرانی بابت آسیب به چشم ها وجود نداشته باشد. حتما تاریخ انقضا را چک کنید لنز های منقضی در بلند مدت می توانند ساییدگی قرنیه یا تحریک چشم را به دنبال داشته باشند، به طور کلی استفاده از لنز های نامطمئن می تواند برای چشم و بینایی شما خطرناک باشد.

علاوه بر لنز ها، محلول های لنز نیز تاریخ انقضا دارند و اگر قوطی های بزرگ محلول برای زمانی طولانی تهیه می کنید حتما به تاریخ انقضا دقت داشته باشید.

کلام آخر

استفاده از لنز های تاریخ گذشته باعث قرمزی و التهاب چشم، درد متوسط ​​تا شدید و حتی از دست دادن مقطعی یا کامل بینایی خواهد شد و علت اصلی عفونت چشمی در دنیا است.

با توجه به خطرات احتمالی استفاده از لنز های چشمی منقضی شده، اگر لنز را خریداری کرده و متوجه شدید تاریخ مصرف به پایان رسیده است باید فوراً آنها را  برگردانید و بازپرداخت کامل دریافت کنید، همیشه قبل از استفاده از لنز تاریخ انقضا را چک کنید و در صورتی که از تاریخ مذکور گذشته است به هیچ عنوان به مصرف لنز ها فکر نکنید و با ریسک کردن به نعمت بینایی خود آسیب نزنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب