سارا نصری 18 آبان ماه 1398 732

انتخاب بهترین لنز تماسی

انتخاب لنزهای تماسی مناسب، تصمیمی است که باید با پزشک چشم خود بگیرید. انتخاب صحیح به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله خطای انکسار شما، چقدر لنزهای تماسی می توانند چشمان شما را تحمل کنند، انتظارات شما و اینکه چقدر مایل هستید که به درستی از لنزهای خود مراقبت کنید.

در اینجا مواردی وجود دارد که باید قبل از معاینه چشم خود برای لنزهای تماسی در نظر بگیرید:

چند بار می توانید از لنزهای تماسی استفاده کنید؟

آیا قصد دارید هر روز لنزهای تماسی را استفاده کنید، یا فقط آخر هفته یا به مناسبت های خاص؟

بیشتر افراد از لنزهای تماسی نرم استفاده می کنند که معمولاً می توان آن را به راحتی یا تمام وقت یا پاره وقت استفاده کرد. از طرف دیگر، لنزهای تماسی قابل نفوذ با گاز سفت و سخت باید به طور روزمره گذاشته شوند تا راحت باشند.

چقدر از بینایی خود لذت می برید؟

لنزهای تماسی با نفوذپذیری با گاز سفت و سخت (که به آنها لنزهای RGP یا GP نیز گفته می شود) ممکن است در ابتدا سخت باشند، اما اغلب آنها دید واضح تری نسبت به لنزهای تماسی نرم دارند، به خصوص اگر آستیگماتیسم داشته باشید.
اگر لنزهای تماسی نرم را امتحان می کنید و از وضوح بینایی خود ناامید شده اید، لنزهای تماسی GP را جایگزین آن کنید.

آیا می خواهید به درستی از لنزهای تماسی خود مراقبت کنید؟

برای جلوگیری از مشکلات جدی در مورد لنزهای تماسی، از جمله عفونت های قارچی چشم و زخم های قرنیه، ضروری است که از محلول های مخصوص لنز تماسی استفاده کنید که پزشک چشم شما توصیه می کند.

اگرچه لنزهای تماسی یکبار مصرف خطر برخی از عفونت های چشم را کاهش داده است، اما مراقبت از لنزهای روزانه برای سالم نگه داشتن چشم های شما هنگام استفاده از لنزهای تماسی ضروری است.
اگر ترجیح می دهید هر روز از تمیز کردن و ضد عفونی کردن لنزها خودداری کنید، لنزهای یکبار مصرف روزانه را در نظر بگیرید. با استفاده از این لنزهای نرم یک روزه، شما به راحتی می توانید لنزها را پس از یکبار استفاده از چشم بردارید و روز بعد یک جفت جدید در چشم بگذارید.

آیا لنزهای شبانه برای شما مهم است؟

آیا ایده گذاشتن لنزهای تماسی به طور مداوم، از جمله شبانه را دوست دارید؟ برخی از لنزهای تماسی اجازه می دهند مقدار زیادی اکسیژن از داخل آنها عبور کند و از طرف FDA برای سایش شبانه تأیید شده است.
اما سایش لنزهای تماسی مداوم برای همه بی خطر نیست. اگر به لنزهای تماسی با سایش گسترده علاقه دارید، پزشک چشم شما ارزیابی می کند که چشمان شما در برابر سایش شبانه چقدر تحمل می کند تا تشخیص دهد که آیا این لنزها برای شما بی خطر است یا خیر.

آیا می خواهید رنگ چشم خود را تغییر دهید؟

لنزهای تماسی رنگی در دسترس هستند تا ظاهری جدید به شما نشان دهند. این لنزهای تماسی نرم مخصوص می توانند رنگ چشم شما را تقویت کرده یا در کل تغییر دهند، حتی اگر چشم تیره ای داشته باشید.
لنزهای تماسی با جلوه ویژه (که لنزهای تماسی تئاتر یا هالووین نامیده می شوند) می توانند ظاهر چشم شما را به طرز چشمگیری تغییر دهند. لنزهای تماسی با جلوه ویژه با نام لنزهای تماسی گوتیک حتی می توانند شما را شبیه یک خون آشام در سری فیلم های محبوب کنند.

لنزهای تماسی تئاتری مخصوصاً در هالووین بسیار محبوب هستند و در صورت عدم نیاز به تصحیح بینایی، بدون قدرت تصحیح نیز در دسترس هستند.

اما کلیه لنزهای تماسی، حتی لنزهای تماسی که دارای جلوه ویژه غیر اصلاحی هستند، دستگاه های پزشکی محسوب می شوند و بدون داشتن لوازم حرفه ای و نسخه ای از لنزهای تماسی که توسط یک پزشک دارای مجوز چشم نوشته می شود، قابل خریداری نیستند.

آیا شما دارای پیرچشمی هستید؟

اگر بالای ۴۰ سال سن دارید و به لنزهای تماسی دوکانونی احتیاج دارید، لنزهای تماسی چند کانونی می توانند نیاز شما به عینک را کاهش داده یا از بین ببرند.

آیا آلرژی یا خشکی چشم دارید؟

آلرژی یا خشکی چشم ممکن است بر راحتی لنزهای تماسی شما تأثیر بگذارد یا توانایی شما در استفاده لنزهای تماسی را محدود کند. اگر هر یک از این شرایط را دارید، قبل از تعویض لنز تماسی خود، با پزشک چشم خود صحبت کنید.

لنزهای تماسی روزانه یکبار مصرف می تواند به کاهش علائم آلرژی مربوط به لنزهای تماسی کمک کند و مارک های خاصی از لنزهای تماسی برای خشکی چشم وجود دارد که ممکن است به شما در استفاده راحت از لنزهای تماسی کمک کند.

هزینه های لنز تماسی چقدر است؟

لنزهای تماسی نیاز شما به عینک را برطرف نمی کنند، بنابراین باید هزینه لنزهای تماسی و چگونگی تأثیر این بودجه را در نظر بگیرید. هنگام بررسی هزینه های لنز تماسی، فراموش نکنید که هزینه محلول های لنز تماسی را اضافه کنید.

به دنبال مشاوره حرفه ای باشید

پس از در نظر گرفتن موارد فوق، وقت آن است که برای معاینه جامع چشم و مشاوره در مورد لنز، به اپتومتریست یا چشم پزشک خود مراجعه کنید.
پزشک چشم و یا کارشناسان لنز تماسی ما بهترین اشخاصی هستند که به شما کمک می کنند تصمیم بگیرید که آیا شما کاندیدای مناسبی برای استفاده از لنزهای تماسی هستید و در انتخاب لنزهای تماسی که برای نیازهای فردی شما مناسب هستند، کمک می کنند.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب