سارا نصری 30 دی ماه 1398 813

اهمیت بهداشت لنزهای تماسی

با وجود داستان های وحشتناک مختلف در مورد لنزهای تماسی در اخبار، احتمال ابتلا به عفونت در هنگام استفاده از لنزها هنوز هم بسیار زیاد است و تقریباً همیشه به دلیل بهداشت ضعیف دست، ایجاد می شود.

لنزهای تماسی راهی آسان و راحت برای تصحیح دید شماست. لنزهای تماسی دستگاه های پزشکی هستند و باید با احتیاط استفاده شوند. مراقبت صحیح از لنزهای خود باعث می شود که چشمان شما در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار نگیرد.

همچنین می توان با عدم تمیز کردن کارآمد، نگهداری و ضد عفونی کردن مناسب لنزها، یا استفاده از لنزهای موجود در آب و عدم برداشتن سریع آنها، منجر به عفونت چشم شد. اکثر افراد هرگز با داشتن لنزهای تماسی هیچ گونه مشکلی در رابطه با عفونت ندارند و احتمالاً کم و بیش احتمال ابتلا به عفونت به عنوان کسی که لنز استفاده می کند، وجود دارد. تمیز کردن ساده و عادی روزانه باعث جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در هنگام استفاده از لنزهای تماسی می شود.

اینها برخی از متداول ترین سؤالاتی است که از تیم اپتومتریست ها و متخصصان بهداشت چشم پرسیده می شود.

چرا لنزهای تماسی من تار می شوند؟

پروتئین و باکتری ها می توانند در طول روز بر روی لنزهای شما ایجاد شوند و باعث تاری دید شما گردد، اما خشکی نیز می تواند یک دلیل باشد. برای درمان خشکی چشم، چند بار پلک بزنید، اگر در بینایی شما تاثیری نداشت، باید با استفاده از چند قطره مرطوب کننده، خشکی را درمان کنید.

قطره های چشم Avizor Comfort را امتحان کنید تا مجدداً چشم ها را هیدراته کنید. اگر این کار نکرد، ممکن است با گذشت زمان بینایی شما بدتر شود، در این صورت، برای تجویز مجدد به پزشک چشم خود مراجعه کنید.

در صورت برداشتن لنزهای تماسی، اگر بینایی هنوز تار است، باید به پزشک چشم خود مراجعه کنید، زیرا این می تواند نشانه ای از مشکل جدی چشم باشد. اگر لنزهای ماهانه، دو هفته ای یا فصلی را استفاده می کنید، باید لنزهای خود را هر روز تمیز و ضد عفونی کنید تا باکتری ها و رسوبات از بین بروند.

چه مدت می توانم لنزهای تماسی را در روز استفاده کنم؟

برای لنزهای دو هفته ای و ماهانه، بسته به لنز نباید آنها را بیش از ۱۲ تا ۱۶ ساعت مداوم استفاده کنید. در صورت طولانی بودن اتصالات سایش، می توانید این نوع لنزها را بیش از ۱۶ ساعت استفاده کنید، که این هم باید توسط پزشک معالج شما تجویز و توصیه شود.

چند ساعت می توانم از لنزهای روزانه یکبار مصرف استفاده کنم؟

برای لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه، نباید بیش از ۱۶ ساعت استفاده مداوم از لنزهای تماسی داشته باشید. ممکن است برخی افراد فقط ۸ ساعت قادر به استفاده لنزهای خود باشند، این بستگی به حساسیت چشم آنها و میزان خشک شدن آنها در طول روز دارد.

شما هرگز نباید بیش از آنچه که توسط سازنده توصیه می شود لنزهای یکبار مصرف روزانه خود را استفاده کنید. یک لنز یکبار مصرف به گونه‌ای طراحی نشده است که برای مدت طولانی روی چشم قرار بگیرد. این لنزها قادر به مقاومت در برابر باکتری هایی مانند لنزهای دو هفته ای یا ماهانه نیستند.

اگر سعی کنید این لنز را در محلول برای یک روز دیگر تمیز کنید، تمیز کردن نه تنها بی اثر نخواهد بود بلکه باعث خراب شدن لنزها می شود و چشمان شما در معرض خطر جدی عفونت قرار می گیرید.

چگونه لنزهای تماسی خود را تمیز کنم؟

دستان خود را بشویید و مطمئن شوید که خشک هستند. لنز را در کف دست خود قرار دهید، چند قطره محلول ضد عفونی کننده را بمالید و از انگشت خود برای شستشوی لنز به آرامی استفاده کنید. مالش و شستشو، موثرترین روش برای تمیز کردن لنز شماست. از ناخن های خود استفاده نکنید، این می تواند لنز را پاره کرده و باکتری ها را منتقل کند. لنزها را با محلول تازه بشویید و سپس به محفظه لنز خود منتقل کنید. حتما با هر بار استفاده از محلول تازه استفاده کنید.

چگونه از لنزهای تماسی خوب مراقبت کنم؟

بهداشت خوب دست را دنبال کنید

قبل از گذاشتن و برداشتن لنزهای تماسی، باید دست را با صابون ملایم و آب تمیز بشویید، سپس دستان خود را با یک دستمال بدون پرز خشک کنید.

اگر مهر و موم بسته لنز تماسی شما قبل از باز کردن، باز شده است، از لنز استفاده نکنید زیرا استریل نخواهد بود.

فقط برای زمان توصیه شده، لنزهای خود را استفاده کنید

چرخه استفاده برای هر لنز روی بسته بندی کاملاً بیان می شود. بیشتر لنزهای تماسی روزانه را می توان بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز استفاده کرد، برخی از لنزهای هایدروژل سیلیکون، مناسب برای سایش تا ۱۶ ساعت است. اگر با لنزهای خود می خوابید، سعی نکنید فوراً آنها را بردارید. چند لحظه پلک بزنید تا اشک ایجاد شود و مقداری آب بنوشید تا دوباره خود را هیدراتاسیون کنید.

افرادی که از لنزهای تماسی هفتگی یا لنزهای تماسی ماهانه استفاده می کنند، باید آنها را برای دوره های استفاده مناسب خود مصرف کنند، به یاد داشته باشید که هر روز عصر پس از برداشتن لنز، آنها را تمیز، ضد عفونی و نگهداری کنید.

در نهایت، جهت جلوگیری از عفونت چشم و صدمات چشمی، حتما به توصیه های پزشک در مورد نگهداری از لنزهای تماسی و بهداشت آن عمل کنید تا بتوانید با لنزهای خود دید بسیار مطلوب و رضایت بخشی داشته باشید. برای اطلاع بیشتر از نگهداری لنزهای تماسی، می توانید با کارشناسان لنزهای تماسی دیالنز مشورت کنید تا از صدمات احتمالی چشم خود جلوگیری کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب