مجله الکترونیکی دیالنز 03 مهر ماه 1400 474

با آلرژی های فصل پاییز و راههای درمان آن آشنا شوید

شروع فصل‌های بهار و پاییز همیشه همراه با زیبایی های فراوان بوده. اما در کنار این زیبایی ها مشکلاتی هم برای برخی افراد به وجود می‌آید . از جمله این مشکلات عطسه ، سرفه، آبریزش بینی، سوزش ، تورم ، خارش و آبریزش چشم‌ها و بینی و خارش گلو می‌باشد.

گاهی فرد آنقدر درگیر درمان مشکل حساسیت فصلی پاییزی خود میگردد؛ که متاسفانه زیبایی های فصل را متوجه نمی‌شود و بی صبرانه منتظر است که این فصل زیبا پایان یابد. ما در اینجا قصد داریم تا با راهنمایی هایی در حل این مشکل به شما کمک کنیم تا از  فصل پاییز لذت بیشتری ببرید.

حساسیت فصلی در پاییز

زمانی که حساسیت فصلی ایجاد می شود در بدن ماده ای با نام آلرژن (خطرناک نیست) موجب بروز یک واکنش دفاعی می شود. بدن ما اشتباها با این ماده مبارزه می کند. حال این مبارزه دارای علائمی است که ما آنها را به صورت نشانه های حساسیت میبینیم. در حالت نرمال این واکنش ها به هنگام ورود باکتری ها و ویروس های بیماری زا به بدن ایجاد می شود
علائم آلرژی همیشه می تواند آزار دهنده باشد و هر زمان از سال عطسه، آبریزش بینی ، خارش چشم و گلو درد داشته باشیم. متأسفانه ، پاییز نیز فصل ویروس است و با افزایش سرماخوردگی ، آنفولانزا و اخیرا کرونا تشخیص آلرژی مشکل تر می شود.
ماندن در خانه نیز نمی تواند جلوی آلرژی را بگیرد، زیرا رطوبت کم در داخل خانه ها یکی دیگر از محرکهای اصلی علائم حساسیت بینی و ریه است. رطوبت کم غشاهای مخاطی را خشک کرده و منجر به التهاب می شود .
در حالی که رطوبت داخلی ایده آل از 35 تا 50 درصد است ، اما خانه ها دارای رطوبت 16 درصد هستند.

بنابراین توصیه می شود از رطوبت سنج استفاده کنید و سطح رطوبت خانه خود را متعادل سازید.همینطور تغییر فیلترهای هواکش و سیستمهای گرمایشی نیز می تواند علائم الرژی را کاهش دهد. اما خبر خوب برای کسانی که از آلرژی پاییزی رنج می برند اینکه،بسیاری از آنها هنگامی که هوا سردتر می شود بهبود می یابند.

آلرژی پاییزی با چه علائمی همراه است:

آلرژی و حساسیت پاییزی شباهت زیادی با علائم سرماخوردگی دارد و با علائمی مانند علائم زیر بروز پیدا می‌کند:

برخی افراد نیز علاوه‌ بر علائم ذکرشده، با علائم زیر نیز دست و پنجه نرم می‌کنند:

نکته: بر خلاف سرماخوردگی بیمار مبتلا به آلرژی دچار تب نمی‌شود و مخاط بینی هم چرکی نیست.

شیوع آلرژی در فصل پاییز کمی زیاد است اما نمی‌توان گفت پاییز بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است، چرا که افراد در این فصل بیشتر درگیر عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی می‌شوند و به اشتباه می‌پندارند این عارضه‌ها، آلرژی هستند.

کرونا یا حساسیت فصلی

پاییز است و کسانی که آلرژی فصلی دارند، دچار علائمی می‌شوند که آن‌ها را سردرگم و نگران می‌کند که آیا من کرونا گرفته‌ام؟ علائم گاهی همپوشانی دارند و می‌تواند شک‌برانگیز باشد.

علائمی که بین این دو حالت همپوشانی دارد و پزشک و بیمار را گیج می‌کند،حالات شبیه آسم است،یعنی احساس تنگی نفس و کوتاهی نفس و سرفه‌های خشک. چرا که آلرژی در برخی افراد منجر به شروع علائم آسم آلرژیک در پاییز می‌شود که از طرفی بسیار مشابه علائم درگیری تنفسی کروناست. در این حالت توصیه می‌کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید تا با انجام معاینه و تست‌های تشخیصی بتواند بین این دو حالت افتراق گذاشته و درمان صحیح را شروع کند.

راه های کاهش آلرژی فصلی

هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوید. بین ساعات پنج تا 10 صبح و ابتدای غروب میزان گرده ها بسیار بالاست ، ولی میزان این گرده ها در هوای سرد و مرطوب (بعد از باران) به طور عجیبی کاهش می یابد.

- بررسی ها نشان می دهد که گرده گیاهان و مواد حساسیت زا صبح ها با شدت بیشتری در محیط پراکنده می شوند و به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به واکنش های حساسیتی هستند تا حد امکان صبح ها از منزل خارج نشوند.

هنگام راه رفتن بر روی چمنزار و برگ های خشک ریخته شده از درختان در پاییز، به صورتتان ماسک بزنید، زیرا در این حالت گرده گیاهان و اسپور قارچ ها در هوا زیادند.

- وقتی از بیرون وارد منزل می شوید، لباس های خود را عوض کنید تا مانع از انتشار مواد حساسیت زایی شوید که به لباس هایتان چسبیده اند

- مبتلایان به حساسیت فصلی باید حدود دو هفته پیش از آغاز علائم، داروهای کاهش دهنده حساسیت را مصرف کنند تا علائم تحت کنترل درآیند. حتی پس از پایان فصل حساسیت زای پاییز و کاهش علامت های بیماری نیز به دلیل احتمال تداوم حساسیت، مصرف داروها را قطع نکنید.

- هنگام باغبانی حتما از ماسک های فیلتردار استفاده کنید.

- به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید. وی براى درمان علائم آلرژی، قرص هاى آنتى هیستامین و اسپری هاى ضد التهاب بینى را برایتان تجویز می کند. اسپرى ها یا قطره هاى بینى ضد التهاب، با کاهش تورم پوشش درون بینى، گرفتگى بینى را برطرف مى کنند. اسپرى ها یا قطره هاى بینى ضد آلرژى با پوشش بینى و چشم مانع اثر عامل آلرژی زا مى شوند.

در فصل های حساسیت زا هنگام رانندگی پنجره های اتومبیل تان را ببندید.

- حداقل  30 دقیقه پیش از خارج شدن از منزل، داروی تجویز شده مصرف شود.

- در روزهایی که میزان گرده ها و غبار موجود در هوا زیاد است، پنجره های خانه را ببندید. از باز کردن پنجره ها و یا استفاده از کولرهایی که هوای بیرون را به داخل ساختمان می آورند، خودداری کنید.

- ملافه های رختخواب را هفته ای یک بار با آب گرم بشویید. 

- قبل از رفتن به رختخواب حتما دوش بگیرید و موهایتان را بشویید، چراکه پوست و موی شما محل مناسبی برای تجمع غبار و گرده ها هستند.

- وقتی از بیرون وارد منزل می شوید، لباس های خود را عوض کنید تا مانع از انتشار مواد حساسیت زایی شوید که به لباس هایتان چسبیده اند.

هنگام رانندگی، تهویه ماشین را روشن کنید تا مانع از ورود هوای بیرون به داخل ماشین که مملو از مواد آلرژی زاست شود. همچنین جهت دستگاه تهویه هوای ماشین و دریچه های تعویض هوا را مخالف صورت تان تنظیم کنید.

- از آوردن حیوانات خانگی به داخل خانه خودداری کنید، چرا که گرده ها به راحتی روی پشم  و موی این حیوانات می چسبند.

- اگر نسبت به گرد و غبار حساسیت دارید، کف اتاق ها را با جاروبرقی جارو بزنید و با دستمال مرطوب، گرد و خاک وسایل را پاک کنید.

-اگر از لنزهای طبی و یا رنگی استفاده میکنید حتما با رعایت اصول بهداشتی در هنگام استفاده از لنز، مراقب چشمهایتان باشید و با تجویز پزشک از قطره های مناسب چشمی استفاده کنید .

- به دلیل خشک شدن هوا در فصول سرد پاییز و زمستان، توصیه می شود افراد در منزل از دستگاه های بخور به منظور تامین رطوبت محیط استفاده کنند.

شست وشوی بینی با سرم نمکی به باز ماندن راه های هوایی کمک زیادی می کند. استفاده از درمان موضعی اسپری های بینی نیز بسیار کمک کننده است.
نوشیدن زیاد مایعات در کاهش عوارض حساسیت فصلی موثر است، زیرا ترشحات تنفسی را رقیق کرده و عامل حساسیت زا اثر کمتری بر بدن می گذارد

- از تهویه های هوا و فیلترها استفاده کنید. در فصل آلرژی پنجره ها را ببندید و دستگاه تهویه را روشن کنید.

در فضای خیلی مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبت زدا هوا را خشک نگه دارید، چون رطوبت زیاد باعث رشد هاگ ها و قارچ ها می شود و آلرژی را تشدید می کند.

- فردی که به حساسیت فصلی مبتلاست یا سابقه ابتلا به آن را دارد، باید تا می تواند دور ادویه ها، غذاهای تند، بودار، خوراکی های فرآوری شده (مانند سوسیس، کالباس و...) و غذاهای سرخ کردنی را خط بکشد.

- به جای فرش و قالی از کف پوش استفاده کنید. قالی ها محل تجمع گرد وغبار و گرده ها و سایر عوامل آلرژی زا هستند. کارهای باغ داری و گل کاری را به زمان پس از گرده افشانی و بعد از پایان فصل آلرژی موکول کنید.

- نوشیدن زیاد مایعات در کاهش عوارض حساسیت فصلی موثر است، زیرا ترشحات تنفسی را رقیق کرده و عامل حساسیت زا اثر کمتری بر بدن می گذارد.

نگهداری گلدان های کوچک در فضای منزل، پر پرندگان خانگی و نگهداری حیواناتی مانند جوجه، اردک، گربه، سگ و غیره در محیط زندگی، افراد حساس به مواد آلرژی زا را با مشکل مواجه می کند.

- بعضی میوه ها با توجه به پرزهایی که روی پوست خود دارند، عامل حمل مواد حساسیت زا به شمار می روند، بنابراین باید قبل از مصرف به خوبی آنها را شست.

- ممکن است مصرف برخی میوه ها مانند کیوی یا برخی از صیفی ها مانند بادمجان و گوجه فرنگی باعث تشدید واکنش های آلرژیک شود. البته این موضوع به حساسیت های فردی هم مربوط است. پس مراقب غذا خوردن تان هم باشید.

چگونه می‌توانم آلرژی خود را درمان کنم؟

دارو‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با مشورت با پزشک استفاده نمایید:

می‌توانید برخی از دارو‌های آلرژی را بدون نسخهٔ پزشک خریداری نمایید، اما برای اطمینان از دریافت داروی مناسب با پزشک خود مشورت کنید. به عنوان مثال، اسپری‌های گرفتگی بینی باید فقط ۳ روز استفاده شود. اگر طولانی‌تر از این مدت از آن‌ها استفاده نمایید، ممکن است در عمل نه تنها مشکل را رفع نکنند، بلکه گرفتگی بیشتری ایجاد کنند. و اگر فشار خون دارید، برخی دارو‌های آلرژی برای شما مناسب نیست.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب