سارا نصری 06 فروردین ماه 1399 961

بازیافت لنزهای تماسی

همه ما درگیر بازیافت هستیم، کارت، کاغذ، قوطی آلومینیومی، پلاستیک (در صورت امکان) و غیره، اما در مورد لنزهای تماسی ما چه کاری باید انجام دهیم؟

لنزهای تماسی یکبار مصرف، محبوب ترین نوع لنزها از زمان معرفی آنها در سال ۱۹۸۷ است و با بیش از ۳ میلیون مصرف کننده در انگلستان، این باعث زباله های بالقوه زیادی است.
لنزهای یکبار مصرف معمولاً از سیلیکون هایدروژل ساخته شده اند که مانند اکثر پلاستیک ها زیست تخریب نمی شوند و این باعث می شود در نتیجه کمپوست یا بازیافت نامناسب باشد. اما این اینها خبر بد نیست بسیاری از قسمت های لنز تماسی شما قابل بازیافت هستند.

لنزهای تماسی در بخش های مختلفی قرار دارند

* جعبه تحویل، اگر دوست دارید تعداد فزاینده ای از لنزهای تماسی را خریداری کنید، لنزهای تماسی خود را بصورت آنلاین خریداری می کنید.

* جعبه بیرونی لنز تماسی

* تاول لنز تماسی

* لنز تماسی

بازیافت لنزهای تماسی

همانطور که تصور می کنید همه این قسمت ها به همان روش قابل بازیافت نیستند، اجازه دهید به صورت جداگانه به آنها بپردازیم.

جعبه تحویل

بسیاری از شرکت های لنز تماسی و اپتیکال لنزهای تماسی را مستقیماً به درب شما تحویل می دهند، تقریباً در همه موارد جعبه تحویل قابل بازیافت است، به سادگی جعبه تحویل را صاف کنید و آن را درون ظرف بازیافت قرار دهید.

جعبه بیرونی لنز تماسی

تقریباً در تمام لنزهای تماسی یک جعبه محافظ خارجی وجود دارد، این دارای دو هدف است، این یک ابزار تبلیغاتی عالی است که به شما یادآوری می کند که چه لنزهایی استفاده می کنید، قدرت آنها، منحنی پایه و قطر آنهاست، به علاوه آنها لنزهای شما را در کنار هم نگه می دارند چه برای ۱، ۳ یا ۶ ماه.

بازیافت این جعبه های بیرونی، درست مانند جعبه تحویل، هنگامی که لنزهای خود را تمام کردید، به سادگی جعبه را صاف کرده و در سطل بازیافت قرار می دهید.

تاول لنز تماسی

احتمالاً می دانید که بسته بندی لنزهای تماسی از دو بخش، درب فویلی و ظرف پلاستیکی تشکیل شده اند.

درب فویلی متاسفانه در حال حاضر قابل بازیافت نیست، بنابراین این قسمت باید در سطل زباله عمومی شما قرار گیرد.

اگر با دقت بسیار زیاد به تاول پلاستیکی نگاه کنید، نماد بازیافت را با pp05 یا pp5 مشاهده خواهید کرد، این بدان معنی است که ظرف پلاستیکی از پلی پروپیلن (PP) ساخته شده است که یکی از بی خطرترین پلاستیک ها است. این برنامه به طور فزاینده ای در برنامه های بازیافت کناری قابل قبول است.

لنزهای تماسی

برای لنزهای تماسی ایالات متحده و استرالیا Bausch & Lomb و TerraCycle برنامه بازیابی یکی یکی را اجرا می کنند، به موجب آن می توانید Bausch & Lomb هر نوع علامت تاول های لنز تماسی را بصورت رایگان ارسال کنید تا آنها را برای شما بازیافت کنند.

لنز تماسی طبی

دانشمندان هم اکنون در حال کار بر روی یک لنز تماسی زیست تخریب پذیر مبتنی بر سویا هستند، اما این فناوری هنوز چند سال باقیمانده است. در ضمن، ما با لنزهای سیلیکون و هایدروژل گیر کرده ایم، اینها در حال حاضر قابل بازیافت نیستند.

در تلاش برای کاهش آلودگی های پلاستیکی، محققان در ایالات متحده در حال تحقیق در مورد آخرین سفر انجام شده توسط لنزهای یکبار مصرف هستند. این مطالعه نشان داد که تقریباً ۱۵-۲۰ درصد از مصرف کنندگان لنزهای تماسی در ایالات متحده لنزهای تماسی خود را در زیر سینک یا توالت دور ریخته اند. لنزهای یکبار مصرف باید در سطل زباله عمومی قرار گرفته و در زیر توالت یا سینک نباشد.

بنابراین آیا لنزهای تماسی قابل بازیافت هستند؟ بله و خیر.

قطعاً می توانید بسیاری از بسته های لنزهای تماسی را بازیافت کنید اما متأسفانه خود لنزها نیستند.

برای کاهش ضایعات لنز تماسی چه کاری می توانید انجام دهید؟

گفته شده است که می توانید لنزهای خود به دو لنز هفتگی یا ماهانه تغییر دهید، با این حال، هنگامی که محققان جانسون اند جانسون به لنزهای یکبار مصرف روزانه رو آوردند میدانستند نیازی به تمیز کردن ندارند و لنزهای یکبار مصرف ماهانه، که در شب به تمیز کردن و نگهداری نیاز دارند، باید از بطری های محلول و محفظه نگهداری استفاده کرد.

آنها دریافتند که یک جفت لنز تماسی یکبار مصرف روزانه که ۳۶۵ روز در سال استفاده می شود سالانه ۱ کیلوگرم زباله، به طور مقایسه ای، لنزهای تماسی قابل استفاده مجدد به علاوه محلول های مراقبت سالانه ۰٫۸۴ کیلوگرم زباله بسته بندی تولید می کند.

با برخی مطالعات لزوماً صرفه جویی در محیط زیست را نشان نمی دهد که مواد اولیه موجود در یک جفت عینک می تواند معادل ۴ سال لنزهای یکبار مصرف روزانه باشد، اما به طور متوسطافراد قبل از تعویض آنها بیش از ۲ سال عینک استفاد کنند. اگر به دنبال تغییر عینک هستید، به دنبال شرکت های سازگار با محیط زیست باشید که از استات های سازگار با محیط زیست در قاب های خود استفاده می کنند.

روشهای عملی برای کاهش تأثیر لنزهای تماسی شما بر محیط زیست

* مقوا را بازیافت کنید – جعبه ها را صاف کنید و در سطل بازیافت قرار دهید.

* پلاستیک را بازیافت کنید – تاول های پلاستیکی خود را در یک شیشه در بازیافت تبلیغات حمام در سطل بازیافت پلاستیک خود جمع کنید.

* درب فویلی لنز را در زباله های عمومی دفع کنید.

* لنزهای تماسی در ضایعات عمومی را دور بریزید.

* لنزهای تماسی قدیمی را در توالت یا سینک نریزید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب