سارا نصری 07 بهمن ماه 1398 21,490

برداشتن لنزهای گیر کرده از چشم

گیر کردن لنز تماسی در چشم شما گاهی اتفاق می افتد و می تواند ناراحت کننده و تحریک کننده باشد. در اینجا چند راه حل سریع و آسان برای برداشتن لنزهای مشکل دار ارائه شده است.

طبیعی است که شما برای اولین بار استفاده از لنزهای تماسی را شروع کنید تا کمی از مشکلات گذاشتن و برداشتن آنها را برطرف کنید. با کمی تمرین، بدون هیچ مشکلی قادر خواهید بود این کار را انجام دهید. در اینجا چند سوال رایج در مورد گیر کردن لنز در چشم شما و چگونگی مقابله با آن وجود دارد.

چرا لنزهای تماسی در چشم من گیر کرده است؟

اگر با لنزهای خود بخوابید یا به خوبی از آنها مراقبت نکنید، لنزهای تماسی مستعد خشک شدن هستند و لنزها به چشم شما می چسبند. اگر با لنزهای خود خوابیدید، از برداشتن لنز از چشم به صورت فوری، خودداری کنید. مقداری آب بنوشید، خود را مجدداً آبرسانی کنید و بگذارید چشم شما کمی رطوبت پیدا کند. این باعث می شود لنزی که به راحتی در چشم گیر می افتد، راحت برداشته شود.

لنز تماسی که در چشم گیر می کند، معمولاً یک لنز تماسی نرم است تا یک لنز قابل نفوذ به گاز. اما هر دو ممکن است گیر کنند و عاقلانه بدانند که برداشتن لنز تماسی نرم با برداشتن لنزهای سفت و محکم با گاز سفت و سخت متفاوت است.

چگونه می توانم لنزی را که در چشم من گیر کرده بردارم؟

اولین قانون در مورد چگونگی برداشتن لنز تماسی که در چشم شما گیر کرده است، خطرناک نیست. تلاش برای برداشتن لنزها ممکن است باعث ناراحتی بیشتر شود. قبل از تلاش برای برداشتن لنز، دست های خود را بشویید، تا از ورود هر گونه باکتری در دستان خود و ایجاد عفونت جلوگیری کنید.

برداشتن لنز تماسی نرم از چشم

همیشه مطمئن شوید که قبل از تلاش برای برداشتن لنز تماسی گیر کرده، دستان خود را کاملاً بشویید. اگر لنز تماسی گیر کرده بر روی قرنیه شما متمرکز باشد، می توانید چشم و لنزی را که گیر کرده با محلول نمکی استریل کنید یا از قطره های مرطوب کننده لنز استفاده کنید. پس از استفاده از محلول نمکی یا قطره های چشم، چشم خود را ببندید و به آرامی پلک خود را ماساژ دهید تا لنز به راحتی حرکت کند.

از طرف دیگر، اگر چشمان شما به شدت آبکی می شود، همین امر می تواند برداشتن لنزها را کمی دشوار کند. به آرامی اشک های خود را پاک کنید، مانند همیشه قبل از برداشتن لنزهای خود، دستان خود را کاملاً بشویید. اطمینان حاصل کنید که انگشتان شما کاملاً خشک است و این باعث می شود که لنز گیر کرده کمی راحت تر برداشته شود.

برداشتن لنز تماسی قابل نفوذ گاز گیر کرده از چشم

اگر از لنزهای نفوذ پذیر استفاده می کنید و در چشم شما گیر می کنند، باید از ماساژ پلک خودداری کنید زیرا این امر می تواند باعث ساییدگی چشم و قرنیه شود. درعوض، توصیه می شود از اپلیکاتور استفاده کنید تا لنز را از چشم خود به آرامی بردارید. انتهای مقعر این دستگاه را به آرامی روی مرکز لنزهای GP فشار دهید تا به لنز چسبانده شود. سپس لنز را به آرامی از سطح چشم خود بردارید.

آیا لنزهای تماسی در چشم من گم می شوند؟

اگر فکر می کنید لنز تماسی در چشم شما گمشده است، احتمالاً در زیر پلک فوقانی شما پنهان شده، به سادگی آن را کمی عقب بکشید تا ظاهر آن مشخص شود و از محلول لنز تماسی استفاده کنید تا بیرون بیاید.

نکات برتر برای جلوگیری از گم شدن یا گیر کردن لنزهای تماسی در چشم

اگر لنز مورد استفاده طولانی مدت نباشد، هرگز با لنزهای تماسی خود نخوابید، این می تواند جریان اکسیژن را به قرنیه شما محدود کرده و چشمان شما را خشک کند. علاوه بر این، شما نیز در معرض خطر عفونت هستید.

همیشه لنزهای خود را قبل از گذاشتن و برداشتن آنها تمیز کنید. اگر لنزهای شما ماهانه یا دو هفتگی هستند، از روش های تمیز کردن لنز و مراقبت از چشم و امور عادی پیروی کنید. حتما از محلول لنزهای تماسی تازه استفاده کنید تا از شیوع باکتری جلوگیری کنید.

اگر لنز در جایی دیگر از چشم گیر کند، چه می شود؟

این یک مشکل پیچیده تر است زیرا باید لنزهای تماسی را احساس کنید. هنگامی که موقعیت تقریبی آن را حس کردید، با نگاه کردن به جهت مخالف، چشم خود را حرکت دهید. به عنوان مثال، اگر احساس کردید که لنز زیر پلک فوقانی شما قرار دارد، چشمان خود را به سمت پایین حرکت دهید.

پلک خود را ماساژ داده و پلک بزنید. این کار را به آرامی انجام دهید. این می تواند به لنز شما کمک کند تا به مرکز چشم شما منتقل شود. این کار برداشتن آن را برای شما راحت تر می کند، به خصوص که روغن کاری بیشتری پیدا می کند. بنابراین اگر احساس می کنید لنز خشک است، با محلول نمکی استریل شستشو دهید.

اگر چشم من بعد از برداشتن لنز آسیب ببیند چه می شود؟

هنگام برداشتن لنز ممکن است چشم شما تحریک شود. احتمالاً فوراً احساس عادی نخواهید کرد. برای مرطوب کردن آن می توانید از محلول نمکی استریل یا اشک مصنوعی استفاده کنید. ممکن است مدتی به تسکین برسد، اما اغلب بدون هیچ مشکلی کار می کند.

اگر همچنان ناراحتی را تجربه می کنید و هرگونه قرمزی دارید، ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشید. سوزش مداوم نیاز به بررسی هرچه سریعتر توسط یک اپتومتریست دارد. از این گذشته، ممکن است نشانه سایش قرنیه باشد. ساییدگی قرنیه تهدیدی برای بینایی شما محسوب می شود، بنابراین آنها نیاز به درمان فوری دارند.

در نهایت، اگر نتوانستید لنز تماسی گیر کرده را از چشم خود بردارید و هیچکدام از این تکنیک ها کار نمی کنند، فوراً به یک پزشک چشم مراجعه کنید تا پزشک یا یکی از کارمندان وی در اسرع وقت لنز را از چشم شما بردارند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب