سارا نصری 26 دی ماه 1398 8,109

بهترین عینک های تجویزی برای رانندگی در شب

حتی رانندگان حرفه ای در هنگام رانندگی در شب مشکل دارند. بعد از نور مستقیم اشعه ماوراء بنفش خورشید، چشم ما پس از غروب آفتاب با نورهای مصنوعی سازگار می شود. هنگامی که منابع نوری مصنوعی، مانند چراغ های جلو وسایل نقلیه و چراغ های خیابان به چشم ما برخورد می کنند، تأثیر آن شبیه به تابش خیره کننده ای است که ما قبل از غروب خورشید تجربه می کنیم.

عواملی که این نور مصنوعی را روشن می کنند، غالباً دارای هاله ای بوده که در واقع چشم ها به عنوان دایره ای از نور فازی می بینند. چراغ های مصنوعی ضعیف و واقعیتی که وقتی تاریکی می شود، نمی توانیم فراتر از این منابع نوری ببینیم و همین باعث می شود که خطرات رانندگی در شب پیچیده تر شود.

خطرات رانندگی در عصر برای افرادی که عینک تجویزی استفاده می کنند به طور قابل توجهی بدتر است. اشکالات معمولی رانندگی در شب توسط تابش خیره کننده به لنزهای نسخه ای بدتر می شود. فرقی نمی کند که آنها از شیشه یا پلاستیک ساخته شده باشند. لنزهای اختصاصی انواع نور پس زمینه تصادفی را منعکس می کنند.

ایمنی اول همیشه

توجه به این نکته مهم است که هیچ گزینه ای از عینک نمی تواند دامنه دید شما در طول روز را فراهم کند. عدسی های کهربا و دو نوع پوشش (پوشش ضد تابش خیره کننده و پوشش ضد انعکاس) فقط به کاهش بازتاب هایی کمک می کنند که ممکن است دید شب شما را تحریف کند. هرگاه به ساعات روز و شب می رسد، مخصوصاً برای افرادی که دارای شرایط بینایی هستند، صحبت کردن با اپتومتریست در مورد عینک برای رانندگی در شب بهترین کار است.

عینک بدون نسخه برای رانندگی در شب

خبر خوب این است که چندین انتخاب عینک می تواند حواس پرتی ناشی از لنز را در شب کاهش دهد. در زیر، روش های عدسی که برای رانندگی در شب با عینک تجویز شده توصیه می شود، آورده شده است.

عدسی هایی به رنگ کهربا

برای رانندگی در شب از لنزهای با رنگ آمبر استفاده کنید. تن کهربا در حفظ دید روشن حتی با شرایط کم نور فوق العاده است. آنها همچنین می توانند از دید شما در برابر گرگرفتگی های ناگهانی روشنایی، مانند چراغ های جلو درخشان یک وسیله نقلیه، محافظت کنند.

تن های کهربا باعث افزایش کنتراست و عمق آگاهی می شوند تا بتوانید دید بصری خود را گسترده تر کنید. رنگ های کهربا همچنین از بیشترین نور ورودی استفاده می کنند تا به شما کمک کند تا حتی در تاریکی نیز به وضوح اطراف خود را مشاهده کنید. فقط مطمئن شوید که رنگ کهربا را سبک تر انتخاب کرده اید.

پوشش ضد تابش خیره کننده

اگر شب ها از استفاده عدسی های رنگی خوشتان نمی آید، گزینه خوبی برای بدست آوردن روکش ضد تابش می باشد که می توانید روی عدسی های نسخه خود استفاده کنید. این پوشش منحصر به فرد می تواند تابش خیره کننده ای را که در نور روز مشاهده می کنید، بطور قابل توجهی کاهش دهد و می تواند تابش شب را که توسط تاریکی پس زمینه بزرگنمایی می شود، به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

پوشش ضد انعکاس

پوشش ضد انعکاس بازتاب های نور را در اطراف عینک های نسخه دار شما از بین می برد. قبل از استفاده از روکش ضد انعکاس مانند Ultraclear با پزشک چشم خود صحبت کنید تا در هنگام رانندگی شبانه یا گرگ و میش، تابش خیره کننده باشد. این روکش مخصوصاً برای عینک های پرمصرف بسیار ایده آل است.

عینک ها با شاخص بالا، معمولاً در جایی که نور قابل توجهی در سطح عینک منعکس می شود، نسخه های قوی تری تجویز می گردد. هنگامی که انعکاس نور از عدسی ها پاک شود، نور بیشتری به چشم غیر مسلح تابیده شده و باعث ایجاد دید کمتری خواهد شد.

یک پوشش ضد انعکاس همچنین باعث می شود دیگران هنگام مشاهده اطراف خود احساس راحتی داشته باشند. بدون روکش، افراد ممکن است هنگام مشاهده از طریق عینک متوجه بازتاب نور شوند. اما، با داشتن یک پوشش ضد انعکاس، عدسی ها تقریباً نامرئی به نظر می رسند، بنابراین دیگران می توانند چشم شما را به وضوح ببینند.

تفاوت آنها با عینک لنز UV چگونه است؟

از طرف دیگر، عینک های ماوراء بنفش، عینکی هستند که در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند و از زمانی که شروع به درک آسیب هایی می کنیم که آفتاب چه به پوست و چه به چشم ما وارد می کند، محبوب تر شده اند. این عینک ها برای ساعات روز مناسب هستند.

با این حال، عینک UV نیز اغلب به عنوان عینک قطبی برای رانندگی در شب به بازار عرضه می شود. برخلاف عینک های دارای روکش ضد انعکاس، لنزهای UV برای جلوگیری از تابش خیره کننده و افزایش کنتراست و درک عمق، به یک رنگ تکیه می کنند. این در واقع بسیار خطرناک است.

بسیاری از کارشناسان اظهار داشته اند که هر نوع رنگ در عینک ها در واقع باعث کاهش میزان نور در چشم شما می شود و به طور کلی بینایی را مختل می کند. بینایی نابجا برای رانندگی در شب آخرین چیزی است که می تواند مشکل ساز باشد.

نکتالوپیا چیست؟

در مقایسه با دید در طول روز، توانایی درک ما از رنگ در شب بسیار کاهش می یابد. این طبیعی است که وقتی کمبود نور وجود دارد، می توان دید را بطور چشمگیری کاهش داد. نکتالوپیا (یا شب کوری) کاهش دید است و به معنای نابینایی کامل نیست. غالباً نشانه ای از مسئله بینایی به معنای نزدیک بینی است.

معمولا، افراد مبتلا به میوپیا دیدن در شرایط کم نور، دشوارتر از سایرین بیماری ها هستند. پس از بررسی کامل، پزشک شما ممکن است خرید لنزهای خاص با روکش AR را به عنوان نوعی عینک دید در شب برای رانندگی توصیه کند تا علائم نکتالوپی را کاهش دهد. اگرچه مطمئناً بینایی را بهبود می بخشد، اما به ایمنی و رانندگی شما نیز کمک می کند.

در نهایت، چنان چه قصد دارید، از عینک شب برای رانندگی استفاده کنید ترجیح دهید که از عینک هایی که دید طبیعی به شما می دهند و می توانید به طور واضح اطراف خود را مشاهده کنید استفاده نمایید. زیرا در هنگام رانندگی نورهای اتومبیل ها و چراغ های خیابان به چشم تابیده می شود و ایجاد هر عکس العمل سریعی را از شما میگیرد، به همین جهت می توانید از عینک های مخصوص شب و با مشورت پزشک خود استفاده کنید و از رانندگی در شب لذت ببرید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب