سارا نصری 30 مهر ماه 1398 827

بهترین محلول لنز تماسی

بهترین محلول لنز تماسی

در واقع هیچ مارک منفردی از محلول لنز تماسی یا سیستم مراقبت از لنز وجود ندارد که بهترین گزینه برای هر شخصی و لنز تماسی باشد. بررسی ها نشان داده شده است که تمام مارک های موجود برای خرید در ایالات متحده در آزمایشات بالینی (در صورت استفاده صحیح) مؤثر هستند و برای استفاده توسط FDA تأیید شده اند.

برای اینکه هر محلول و ضد عفونی کننده لنز تماسی یا سیستم مراقبت از لنز موثر باشد، باید دستورالعمل هایی را که در برچسب گذاری محصول وجود دارد و سایر دستورالعمل های خاص لنز که ممکن است پزشک چشم شما به شما ارائه دهد، دنبال کنید.

دو نوع اصلی سیستم مراقبت از لنزهای تماسی وجود دارد: 

محلول های لنز تماسی چند منظوره و سیستم های مراقبت مبتنی بر پراکسید هیدروژن. هر سیستم ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارد.

محلول های لنز تماسی چند منظوره

محلول های چند منظوره لنز تماسی مایعات دو منظوره ای هستند که لنزهای تماسی را تمیز و ضد عفونی می کنند.

برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن موثر لنزهای تماسی با محلول لنز تماسی چند منظوره، این مراحل را دنبال کنید:

محلول را روی لنز تماسی بریزید.

محلول های چند منظوره لنز تماسی، برای تمیز کردن، شستشو، نگهداری لنزهای تماسی شما طراحی شده است.

الف) قبل از شستشوی لنز ابتدا دستان خود را کاملاً بشویید و خشک کنید.

ب) لنز تماسی را از چشم راست خود برداشته و آن را در کف دست خود قرار دهید.

ت) هر دو طرف لنز را با چند قطره از محلول چند منظوره مرطوب کنید.

ث) حدود ۲۰ ثانیه لنز را به آرامی مالش دهید، با استفاده از انگشت سبابه و انگشت شست.

پ) با یک محلول چند منظوره تازه، هر دو طرف لنز را به طور کامل بشویید.

ج) لنزهای تماسی را در یک محفظه لنز تمیز قرار داده و با محلول چند منظوره تازه پر کنید.

د) مراحل ۲ تا ۶ را برای لنزهای موجود در چشم چپ خود تکرار کنید.

و) لنزها را حداقل ۴ ساعت خیس کنید و یا مطابق برچسب موجود در بطری محلول چند منظوره قرار دهید.

ه) هنگامی که بعد از اتمام ضدعفونی، می خواهید دوباره لنزهای خود را استفاده کنید، قبل از گذاشتن آنها بر روی چشمان خود، آنها را از محل نگهداری خارج کرده و هر لنز را برای چند ثانیه با محلول تازه چند منظوره بشویید.

نظرات مصرف کنندگان

طرفداران محلول های لنز تماسی چند منظوره می گویند که آنها نسبت به محلول های مبتنی بر پراکسید هیدروژن ارزان تر و راحت تر هستند، بنابراین به همین دلیل مصرف کننده های لنز تماسی بیشتر از محلول های چند منظوره استفاده می کنند.

ظاهراً پزشکان چشم و مصرف کنندگان موافق هستند. محلول های لنز تماسی چند منظوره محبوب ترین محصول مراقبت از لنز است که در ایالات متحده به فروش می رسد. در سال ۲۰۱۷، تقریبا ۶۷ درصد از پزشکان چشم در ایالات متحده محلول های چند منظوره لنز تماسی را برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن لنزها توصیه کرده اند.

سیستم های مراقبت از لنز مبتنی بر پراکسید هیدروژن

سیستم های مراقبت از لنزهای تماسی مبتنی بر پراکسید هیدروژن (HPB) همچنین در ایالات متحده محبوب هستند. مانند محلول های چند منظوره لنزهای تماسی، سیستم های مراقبت از لنزهای HPB اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند، لنزهای تماسی را بسیار ضد عفونی می کنند. اما سیستم های مبتنی بر پراکسید هیدروژن تمایل دارند که کمی سخت تر از آن استفاده کنند.

متخصصان مراقبت از چشم که سیستم های مراقبت HPB را توصیه می کنند، اغلب توصیه می کنند که ابتدا لنزهای تماسی خود را با یک محلول جداگانه سورفکتانت تمیز کرده و سپس آنها را با محلول نمکی استریل قبل از فرایند ضد عفونی بشویید.

هر دو سیستم مراقبت از لنزهای HPB یک مرحله ای و دو مرحله ای نیاز به خنثی کردن محلول پراکسید هیدروژن پس از ضد عفونی کردن لنزها و قبل از استفاده لنزها دارند. این امر به این دلیل است که پراکسید هیدروژن یک ماده ضد عفونی کننده مؤثر است، اما برای قرنیه سمی است و باید با یک ماده خنثی کننده به شور تبدیل شود تا از آسیب دیدگی چشم جلوگیری شود.

مراحل سیستم های مراقبت از لنز HPB بسته به محصول می تواند یک مرحله یا دو مرحله باشد:

در سیستم های HPB یک مرحله ای

لنزها درون یک لنز تماسی استوانه ای در یک نگهدارنده قرار می گیرند و کیس با محلول ۳ درصد پراکسید هیدروژن پر می شود. قسمت زیرین حاوی یک دیسک جامد از یک ماده است که بلافاصله شروع به خنثی کردن پراکسید هیدروژن می کند.

در سیستم های HPB دو مرحله ای

لنزهای تماسی در یک مدت زمان مشخص در یک محفظه پر شده از پراکسید هیدروژن قرار می گیرند. سپس یک خنثی کننده به این محفظه اضافه می شود تا مواد ضد عفونی کننده را به نمکی بی ضرر تبدیل کند.

سیستم های مراقبت از پراکسید هیدروژن عاری از مواد نگهدارنده هستند و بنابراین اغلب برای استفاده کنندگان از لنزهای تماسی که ممکن است نسبت به مواد نگهدارنده موجود در محلول های لنز تماسی چند منظوره حساس باشند، توصیه می شود.

حرف آخر

انتخاب بهترین محلول لنزهای تماسی برای شما تصمیمی نیست که خودتان تصمیم بگیرید. در طول استفاده از لنز تماسی، پزشک چشم به شما می گوید کدام محلول برای شما مناسب است.

همچنین سیستم های مراقبت از لنز را قبل از گفتگو با پزشک چشم خود تغییر ندهید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب