مجله الکترونیکی دیالنز 13 خرداد ماه 1401 581

بیماری صرع روی سلامت چشم چه اثری می گذارد؟

آیا بیماری صرع بر روی سلامت چشم اثر گذار است؟ این سوالی است ک در ذهن بسیاری از مبتلایان به بیماری صرع، خانواده های آنها و همچنین مشاوران است. بیماری صرع نوعی بیماری مزمن و چهارمین بیماری شایع در جهان است که در طبقه‌بندی بیماری‌های مغز و اعصاب قرار می‌گیرد. بیشتر مبتلایان به این بیماری، سن پایین (به خصوص سال اول زندگی) دارند یا در سنین سالمندی خود به‌‌ سر می‌برند.

در این مطلب از مجله الکترونیکی دیالنز قصد داریم تا درباره تاثیر بیماری صرع بر سلامت چشم و روش‌های درمان آن صحبت کنیم.

صرع چگونه ایجاد می‌شود؟

پیش از آن‌که درباره علل بروز صرع صحبت کنیم، باید بدانیم که صرع و تشنج دو مفهوم متفاوت هستند.

تشنج یعنی همان حمله‌ای که به فرد دست می‌دهد و صرع نام کلی بیماری است که تشنج می‌تواند یکی از علائم یا گاهی تنها علامت آن باشد. باید بدانیم هر کسی دچار تشنج می‌شود لزوماً صرع ندارد و اگر فرد یک یا دو بار تشنج کرده است بهتر است برای تشخیص درست بیماری، به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

جالب است بدانیم که سیستم مغز و اعصاب از سلول‌های عصبی تشکیل شده است. این سلول‌ها دارای ارتباطات بسیار قوی با یکدیگر هستند که باعث انتقال پیام‌های عصبی از تمامی نقاط بدن به مغز و بردن پاسخ‌های مناسب از مغز به تمامی نقاط بدن می‌شوند.

تمامی این فرآیندها، با کمک انتقال‌دهنده‌های عصبی و الکترولیت‌های بدن مانند سدیم و کلسیم صورت می‌گیرد. در‌واقع، این فرایندها نوعی فعالیت الکتریکی ایجاد می‌کنند. زمانی‌ که فعالیت الکتریکی مغز بیش از اندازه می‌شود، تشنج رخ می‌دهد.

علائم بیماری صرع چیست؟

همان طور که گفته شد، علامت اصلی این بیماری تشنج‌های مکرر است. با این حال‌،‌ اگر فردی یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کند‌، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد‌،‌ زیرا ممکن است به صرع مبتلا باشد. به گفته دکتر محمد صمدیان استاد برتر جراحی مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی تهران در کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران، بیماری صرع، در حقیقت شامل تشنج های مغزی مکرری است که خود انگیخته بوده و به دلیل مشکلی در داخل مغز ایجاد می شوند. بر این اساس، علایم حمله های تشنج در بیماری صرع عبارتند از:

- تشنج بدون تب

- بی‌هوشی کوتاه یا گیجی

- غش‌های ضعیف متناوب‌،‌ که طی آن کنترل روده یا مثانه از دست‌ ‌برود

- سفتی ناگهانی و بدون دلیل مشخص در اندام ها

-پلک زدن‌های ناگهانی و بدون محرک‌های آشکار

- جویدن‌های ناگهانی و بدون هیچ دلیل روشن

- گیجی موقت و عدم توانایی برقراری ارتباط

- حرکات تکراری غیرارادی

- وحشت یا عصبانیت بدون هیچ دلیل مشخصی

- خیره شدن

- اغتشاش شعور موقت

- حرکات غیر ارادی انقباضی دستان و پاها

- خشک شدن بدن

- از دست دادن هوشیاری و خودآگاهی

- مشکلات تنفسی

- از دست دادن کنترل مثانه و یا روده

- افتادن (سقوط) ناگهانی بدون هیچ دلیل عینی بیرونی، به خصوص زمانی که همراه با از دست دادن هشیاری باشد

- عدم پاسخ به صدا، یا کلام برای مدتی کوتاه

- خواب زدگی یا گیجی

- تکان دادن سر به صورت ریتمیک همراه با از دست دادن خودآگاهی و هوشیاری

تاثیر بیماری صرع بر روی چشم

صرع به عنوان یک بیماری عصبی شناخته می شود. در این بیماری فعالیت های الکتریکی مغز دچار اختلالاتی می شود. این تغییرات که شامل تخلیه ناگهانی انرژی الکتریکی از مغز می شود، تاثیر چندانی بر چشم و سلامتی ان ندارد اما بیماران علایم چشمی را حین تشنج و قبل از آن تجربه می نمایند.

علایمی که افراد در حین و قبل از تشنج تجربه می کنند، بستگی مستقیمی به لوب هایی از مغز دارد که تغییرات شیمیایی در آن رخ داده است. این علایم و مشکلات دید باعث علایمی می شود از جمله:

برخی توهمات بینایی

خیره شده به شکلی که فرد نمی تواند تغییرات محیط را تشخیص دهد.

از بین رفتن میدان دید

انحراف چشم ها

پلک زدن با سرعت بیشتر

تاثیر اختلالات بینایی صرع بر روی سلامت چشم

در صورتی که تشنج از لوب اکسیپیتال مغز شروع شود، اختلالاتی در چشم ایجاد می شود. در این شرایط سریع پلک زدن، بسته شدن پلک ها و تکان های غیر قابل کنترل در پلک ها یا بسته شدن شدید آن ها  قابل مشاهده است.

همچنین برخی توهمات بینایی نیز به وجود می آید. توهماتی که در برخی مواقع ساده و بعضی اوقات پیچیده و شامل دیدن رنگ های متنوع است. برای مثال در سال 2016 گزارش شد که مردی مبتلا به صرع تصاویر مخدوش از انسان ها را با رنگ هایی خاص مثل یک فیلم سینمایی می بیند.

هاله ها در صرع چه تاثیری بر سلامت چشم دارند؟

تشنج هایی که منشا کانونی دارند با هاله ها اتفاق می افتند. در این شرایط بیماری نوری را می بیند یا بویی را حس می کند. هاله ها نیز به دلیل فعالیت های الکتریکی غیر طبیعی مغز ایجاد می شوند. اینها باعث می شود تا فرد بو یا نوری را حس کند که اطرافیان حس نمی کنند. اما این وضعیت علایم دیگری نیز دارد که به عنوان مثال باید به خیره شدن بیمار، سریع پلک زدن، تکان های غیر طبیعی چشم و عدم توجه به اطراف اشاره داشت.

حرکات نامتعارف چشم و حساسیت به نور

تشنج هایی که منشا آن لوب های پشت سر و سایر لوب های مغز است. این قسمت از مغز مرکز کنترل حرکت چشم ها و بعضی از اندام های بدن است. فرد در هنگام تشنج در این حالت حرکات غیر ارادی چشم و برخی اندام های دیگر را تجربه می کند و این حالت گاهی برای مدت طولانی طول می کشد. برخی افراد قبل از شروع تشنج نوری شدید را می بینند که بسیار درخشان است و در اغلب موارد نشانه ای برای شروع تشنج  فرد است.

تاثیر چشم در تشخیص نوع صرع و تشنج

چشم ها می توانند به تشخیص نوع صرع و تشنج در طول یک دوره صرع بسیار کمک کننده باشند. در مطالعات انجام شده محققان به این نتیجه رسیدند که می توان از روی حرکات چشم بیمار تشخیص داد که تشنج به دلیل صرع اتفاق افتاده است یا علت دیگری دارد.

در این تحقیق 25 درصد از بیماران غیر صرعی در طول تشنج چشمان خود را بستند اما 75 درصد دیگر از افراد مورد مطالعه قرار گرفته که دچار تشنج های صرعی شده بودند، چشمان خود را باز نگه داشتند. این تفاوت ها به پزشکان کمک می کند تا تشخیص بهتری داشته باشند.

تشنج های صرعی بیشتر به دلیل اختلالات الکتریکی مغز و عصب ها و همچنین اختلالات شیمیایی رخ می دهد در حالی که تشنج های روانی دلیل روانشناختی دارد. اما متاسفانه بیشتر تشنج ها بسیار شبیه به هم هستند و با تشخیص اشتباه ممکن است درمان نادرستی انتخاب شود. موضوع تشخیص منشا تشنج تا مدت ها به عنوان یک معضل در تشخیص نوع بیماری شناخته می شد. به شکلی که گاهی مواقع فردی که مبتلا به صرع با منشا روانی بود، تحت درمان با دارو های ضد صرع قرار می گرفت.

درمان بیماری صرع به چه صورت است؟

پزشکان به طور کلی درمان بیماری را با درمان دارویی شروع می کنند. اگر داروها منجر به بهبودی نشود، پزشکان ممکن است جراحی یا نوع دیگری از درمان را انتخاب کنند.

درمان دارویی

اکثر مبتلایان به صرع با مصرف یک داروی ضد تشنج، که به آن ها داروهای ضد صرع نیز گفته می شوند، بهبود می یابند. برخی دیگر ممکن است با مصرف ترکیبی از داروها، دفعات و شدت تشنج خود را کاهش دهند. بسیاری از کودکان مبتلا به صرع که بعد از مصرف دارو، علائم صرع را تجربه نمی کنند می توانند سرانجام داروها را قطع کرده و زندگی بدون تشنج را تجربه کنند. پزشک در مورد زمان مناسب برای قطع مصرف دارو به بیمار توصیه خواهد کرد.

پیدا کردن دارو و دوز مناسب به منظور درمان می تواند پیچیده باشد. پزشک به منظور تجویز داروی مناسب، وضعیت بیمار مانند فراوانی تشنج، سن بیمار و سایر عوامل را در نظر خواهد گرفت. از انواع داروهای ضد تشنج می توان کاربامازپین، سدیم والپروات و لاموتریژین را نام برد. داروهای ضد تشنج عوارض جانبی متعددی دارند. این عوارض جانبی شامل مواردی مانند خستگی، سرگیجه، افزایش وزن، از دست دادن تراکم استخوان، بثورات پوستی، اختلالات گفتاری و حافظه می باشند. عوارض جانبی شدیدتر اما نادر این دسته از داروها شامل افسردگی و التهاب برخی از اندام های داخلی بدن مانند کبد می باشد.

اقدامات جراحی

هنگامی که داروها نتوانند کنترل کافی بر روی تشنج داشته باشند، جراحی ممکن است گزینه دیگری در درمان باشد. با جراحی صرع، جراح ناحیه ای از مغز را که باعث تشنج می شود، برمی دارد.

پزشکان معمولا هنگامی که شرایط زیر محقق باشد از گزینه جراحی استفاده می کنند:

اگرچه بسیاری از افراد برای جلوگیری از تشنج بعد از عمل موفقیت آمیز به برخی از داروها نیاز دارند، اما ممکن است بیمار بتواند داروهای کمتری مصرف کند و دوزهای خود را کاهش دهد. در تعداد کمی از موارد، عمل جراحی صرع می تواند عوارضی مانند تغییر دائمی توانایی های شناختی ایجاد کند.

 

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب