سارا نصری 06 آبان ماه 1398 1,141

تاثیر قطره چشم بر روی لنز تماسی

انواع مختلفی از قطره چشم وجود دارد، که بیشتر آنها را می توان برای لنزهای تماسی استفاده کرد. با این حال، بسیاری از قطره ها را هرگز نباید در حالی که لنزهای خود را گذاشته اید، روی چشم خود بریزید.
اگر می خواهید ایمنی عمل کنید، قطره های خود را به پزشک چشمتان نشان دهید و از آنها بپرسید که آیا برای لنزهای تماسی استفاده میشوند یا خیر. اگر این امکان پذیر نیست، برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف قطره و نحوه استفاده از آنها نکات زیر را بخوانید.

قطره های چشمی نسخه دار و بدون نسخه

اگر پزشک قطره چشم را تجویز کرد، مهم است که طبق دستورالعمل ارائه شده از آنها استفاده کنید. تقریباً در همه موارد، مگر اینکه به روش دیگری به شما دستور داده شده باشد، باید لنزهای تماسی خود را قبل از القای قطره ها از چشم خود بردارید. سپس، حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید قبل از اینکه لنزهای تماسی خود را دوباره به چشم خود بگذارید.

اگر از قطره های بدون نسخه استفاده می کنید و دستورالعمل خاصی از پزشک خود در مورد چگونگی استفاده از قطره برای لنزهای تماسی ندارید، در اینجا چند دستورالعمل کلی آورده شده است:

بدانید چه می خرید

بیشتر قطرات چشم بدون نسخه در یکی از چهار دسته زیر قرار می گیرند: قطره هایی برای قرمزی، قطره آلرژی، قطره های مخصوص خشکی چشم و قطره برای خیس شدن مجدد لنزها.

از قطره های قرمزی چشم برای لنز تماسی استفاده نکنید

كاهش دهنده های قرمزی چشم حاوی تركيباتي به نام “ضد تنگي عروق” هستند. آنها با کوچک کردن رگ های خونی در بافت شفاف که قسمت سفید چشم را پوشانده، کار می کنند. این قطره برای استفاده از لنزهای تماسی توصیه نمی شوند. این محصولات می توانند باعث شوند که رسوبات روی لنز شما ایجاد شود و با گذشت زمان، در واقع می توانند چشم شما را قرمزتر کنند.

قاعده ۱۵ دقیقه ای را با قطره های آلرژی دنبال کنید

بیشتر قطره های چشم برای آلرژی ابتدا به عنوان داروهای بدون نسخه به بازار عرضه می شوند. این داروهای پیچیده برای داروهای لنز تماسی که از آلرژی رنج می برند می تواند بسیار مفید باشد. اما، مواد موجود در این قطره ها برای تعامل با یک لنز تماسی طراحی نشده اند. به این ترتیب حداکثر نفوذ را در بافت های چشمی خود خواهید داشت، ۱۵ دقیقه قبل از قرار دادن لنزها صبر کنید.

قطره های خشکی چشم مانند “قطره های بازپس گیری” نیست.

این دو دسته به راحتی اشتباه می شوند، اما بسیار متفاوت هستند. قطرات خشکی چشم برای روانکاری چشم ساخته می شود، نه لنزهای تماسی. بسیاری از این قطره ها حاوی روغن هستند یا نسبتاً غلیظ هستند. اگر خشکی چشم دارید، با پزشک خود در مورد اینکه کدام قطره ها برای شما مناسب هستند، صحبت کنید. در صورت نیاز به دارویی برای خشکی چشم، احتمالاً توصیه می شود که قاعده ۱۵ دقیقه ای را دنبال کنید.

به قطره هایی که برچسب های مخصوص لنزهای تماسی دارند توجه کنید.

بیشتر قطره هایی که برای استفاده با لنزهای تماسی ساخته شده است، کلمه “لنزهای تماسی” را درست در قسمت جلوی برچسب خواهید دید. این قطره ها به طور خاص برای روانکاری سطح چشم و لنز طراحی شده اند تا راحت تر در چشم شما قرار بگیرند. شما می توانید از این قطره ها هر چند وقت که خواستید استفاده کنید. در حقیقت، پزشکان چشم اغلب آنها را برای بهبود راحتی توصیه می کنند.

آیا واقعا به تمامی این قطره های چشمی نیاز داریم؟

اگر استفاده از لنزهای تماسی باعث می شود که چشمان شما قرمز شوند، یا حتی به خشکی چشم منجر شوید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که با پزشک چشم خود مشورت کنید. پزشک می تواند به شما در انتخاب لنزی که متناسب با چالش بی نظیر چشم شما باشد، کمک کند. لنزهای تماسی یکبار مصرف یک روزه ممکن است چشمان شما را راحت تر کند و همچنین ممکن است رسوب پروتئین و حساسیت زا را که با استفاده مکرر از یک جفت لنز جمع می شوند، محدود کند.

در نهایت، پیشنهاد ما به شما این است که قبل از خرید هر گونه قطره چشم حتما با پزشک چشم خود یا کارشناسان لنز تماسی ما مشورت کنید تا بتوانید از صدمات احتمالی به چشمتان جلوگیری و پیشگیری کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب